جهان بین

سوملا صومعه ایی در دل تاریخ

صومعه ی سوملا در ترابزون ترکیه یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین صومعه های دنیای مسیحیت محسوب می شود. دقیقا مشخص نیست که این صومعه در چه تاریخی و توسط چه کسی ساخته شده است اما تخمین زده شده که قدمت آن به یک هزار سال پیش برمی گردد و هدف از ساخت آن توسط محلی ها هم فرار از حمله های دشمن بوده است.

معماری صومعه سوملا

همان گونه که گفته شد این صومعه در بالای صخره‌ ها و در میان جنگلی در ترابزن ترکیه ساخته شده است و شامل معماری باشکوهی است، با اینکه در طول تاریخ بار‌ها دستکاری و تخریب شده اما هنوز هم با صلابت پا برجاست. همه تخریب ها ادامه داشت تا اینکه در نهایت در سال ۱۹۲۳ هرگونه دستکاری بر روی این صومعه ممنوع اعلام گردید. صومعه سوملا در ارتفاع ۱۲۰۰ متری با ۳۰۰ متر ارتفاع قرار گرفته است و همانند دیگر صومعه ها از قوانین خاصی تبعیت کرده است، مانند ساخته شدن صومعه در خارج از شهر و در نزدیکی غار بر روی صخره که همه صومعه ها دارای این مشخصات هستند. با بالا رفتن از صخره ‌ها متوجه خواهید شد که گویی این ساختمان به کوه ‌ها چسبانده شده اند.

بخش‌ های مختلف صومعه سوملا

بخش‌های اصلی صومعه سوملا عبارت‌اند از کلیسای صخره‌ای، آشپزخانه‌ دو طبقه، اتاق‌های راهبان، ۱۰ نمازخانه‌ در اندازه‌های مختلف، برج ناقوس، فضاهای اداری، مهمان‌خانه، کتابخانه و چشمه‌ مقدس.

صومعه سوملا روی صخره‌ای شیب‌دار قرار دارد و مسیر پلکانی منتهی به آن فقط دارای یک ورودی است. پس از پرداخت هزینه بلیط می‌توانید وارد صومعه شوید. خرابه‌های قنات بزرگی در کنار صخره در ورودی دیده می‌شود که زمانی آب صومعه را تامین می‌کرد. این قنات قبلا ۱۰ طاق داشته و اکنون در حال مرمت است. در کنار ورودی، اتاق نگهبانی به چشم می‌خورد. در ادامه باید از چند پله پایین بروید تا به حیاط صومعه برسید. در سمت چپ، غار و کلیسای صخره‌ای قرار دارد و یک کتابخانه در سمت راست است که نسخ خطی کمیاب این کتابخانه در مسجد ایاصوفیه استانبول نگهداری می‌شود. علاوه بر این، در اطراف حیاط چند نمازخانه وجود دارد.

با تماشای عکس‌های قدیمی صومعه سوملا می‌توان دریافت که برخی از دیوارهای رو به حیاط دارای بالکن‌ها و ایوان‌های چوبی بودند که احتمالا پس از آتش‌سوزی سال ۱۹۳۰ به‌طور کامل از بین رفته‌اند.

کلیسای صخره ای در صومعه ی سوملا

هنگام بازدید از این صومعه مطمئنا از کلیسای صخره ای خوشتان خواهد آمد، زیرا کلیسایی سنگی دارای ساختمانی بسیار عجیب و منحصر بفرد است، زیرا دیوار‌های داخل آن همانند قسمت بیرونی پر از نقاشی ‌هایی با آبرنگ هستند. محراب این کلیسا نیز از جنس آجر است.

بهترین زمان بازدید

ماه‌های ژوئن تا آگوست (خرداد تا شهریور) به‌عنوان فصل گردشگری در این منطقه شناخته می‌شود که با جمعیت زیاد توریست‌ها و همچنین قیمت‌ بالای هتل‌ها همراه است. پس اگر تمایل دارید این صومعه را به دور از ازدحام جمعیت بگردید، ماه مه یا سپتامبر (اردیبهشت یا مهر) را انتخاب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا