تفریح

خوانسار دیار لاله‌های واژگون

خوانسار، دیار لاله‌های واژگون، کوچه باغ‌های هزار رنگ و هزار نقش، سرزمین عسل و گز و فرش ساروق (ویستی) و چشمه‌های پر آب، یکی از شهرستان‌های بسیار دیدنی استان اصفهان است.

شهر خوانسار از جمله شهرهای بسیار قدیمی است که در دوره ی حتی قبل از اسلام نیز وجود داشته است. در منابع اینگونه ذکر شده است که نام شهر خوانسار از دو قسمت تشکیل شده است. خوان به چشمه ها و سار به زیاد بودن آن ها اشاره می کند. در واقع خوانسار به معنای جایی است که چشمه های زیادی دارد و دقیقا همین ویژگی طبیعی این منطقه بود که باعث شد این منطقه ی خوش آب و هوا خوانسار نام بگیرد.

جاهای دیدنی خوانسار

منطقه حفاظت شده گلستان
یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های خوانسار، منطقه حفاظت شده گلستان است. دشت‌هایی از لاله‌های قرمز رنگ واژگون در این منطقه با زیبایی بی‌نظیر خود هوش از سر مسافران می‌برند. به این منطقه اشک مریم نیز می‌گویند
کوچه باغ‌های دیدنی خوانسار
روستای دره بید
پارک جنگلی سرچشمه خوانسار
مقبره باباپیر ترک
خانه تاریخی ابهری‌ها
خانه حبیبی‌ها
کوه و غار هیکل و تپه آریایی‌ها
و……

سوغات و محصولات خوانسار

وجود باغات متعدد باعث شده تا محصولات متنوعی از به عنوان سوغات خوانسار عرضه شود. عسل یکی از مهمترین و معروف‌ترین سوغات اینجا است. وجود گیاهان مختلف باعث شده تا عسل‌های بسیار باکیفیت در این شهر تولید شود. گز دیگر سوغات معروف این شهر است که تا حد زیادی با گز اصفهان متفاوت است.

علاوه بر این، محصولات باغی مانند گردو، آلو، بادام و همچنین محصولاتی مانند ترخینه و تنباکو از مهمترین سوغات خوانسار است.

علاوه بر این فرش که به نام ساروق شناخته می‌شود، یکی از فرش‌های قدیمی ایران است که به عنوان سوغات و محصولات اینجا به فروش می‌رسد.

غذاهای محلی خوانسار

غذاهای محلی هر شهر با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیمی آن منطقه، مواد اولیه و مزه‌ی منحصر‍‌به‌فرد خود را دارد و حس و حال همان شهر را برای شما تداعی می‌کند. غذاهای محلی خوانسار نیز به دلیل قدمت زیاد این شهر، حسی نوستالژیک در شما ایجاد خواهند کرد.
آبگوشت (دوگلوله)،اشکنه (اوگوشت تخم) ،آش لعابی ،دلمه سیرابی نمونه ایی از آنهاست .

بهترین فصل سفر به خوانسار

بهترین فصل برای سفر به خوانسار، بهار و تابستان است. اما خوانسار، یکی از بهترین مقصدهای ایران برای سفر پاییزی هم به‌شمار می‌رود. و در این فصل زیبایی خاص خودش را دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا