تفریح

عمارت نارنجستان و عطر دل انگیز بهارنارنج

نارنجستان قوام شیراز یکی از جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود. شیراز به شهر باغ‌ها شهرت دارد و یکی از زیباترین این باغ‌ها که دارای عمارتی تاریخی و چشم نواز نیز می‌باشد.

مجموعه تاریخی باغ-عمارت قوام السلطنه متعلق به دوران قاجار بوده و اوج هنر معماری آن دوران را به نمایش می‌گذارد.

تاریخچه نارنجستان قوام شیراز

باغ زیبای نارنجستان در شهر شیراز متعلق به خاندان قوام یکی از خانواده‌های مهم و بانفوذ دوران قاجار بود. این خاندان سال‌های زیادی بر فارس حکومت می‌کردند و به همین واسطه عمارت‌ها و باغ‌های زیادی را در شیراز برای خود ساختند. علاوه بر نارنجستان قوام از مهمترین عمارت‌ها و باغ‌های تاریخی خاندان قوام السلطنه در شیراز می‌توان به باغ کلانتر، باغ بیگلر بیگی، باغ دلگشا، باغ عفیف آباد و … اشاره نمود.

پس از مرگ قوام الملک اول، پسرش محمد علی خان قوام الملک در سال ۱۲۵۷ همزمان با حکومت ناصرالدین شاه قاجار دستور داد خانه‌ای برایش بسازند که امروزه به نارنجستان قوام شناخته می‌شود. در طول ساخت این عمارت محمد علی خان فوت کرد و پسر او محمد رضا خان قوام الملک سوم ساخت عمارت را تا سال ۱۲۶۱ خورشیدی به سرانجام رساند. البته اجرای بخشی از تزئینات ساختمان اصلی و اندرونی باغ قوام الملک تا سال ۱۲۹۸ خورشیدی ادامه یافت.

معماری باغ نارنجستان

معماری باغ نارنجستان قوام در شیراز، این بنا را به یکی از منحصربه‌فردترین و زیباترین باغ‌های ایرانی تبدیل کرده است. این باغ باشکوه در زمینی به مساحت ۳۵۰۰مترمربع ساخته شده و بنای اصلی آن با ۹۴۰مترمربع زیربنا، در ضلع‌های شمالی، شرقی و جنوبی قرار دارد.

عمارت اصلی باغ قوام در مرکز باغ قرار گرفته و در مقابل آن یک حوض زیبا قابل مشاهده است. در طراحی باغ نارنجستان قوام شیراز از اصل تقارن استفاده شده و ایوان یا تالار آینه‌ی باغ در وسط و اتاق‌ها به صورت هماهنگ در چپ و راست آن قرار گرفته‌اند. همچنین هنگام ورود به این مجموعه، محوطه‌ی متقارن آن پر از درخت‌های نخل و نارنج بوده و گذرگاهی اصلی بازدیدکنندگان را به عمارت اصلی می‌رساند.

سبک معماری عمارت قوام را می‌توان الهام گرفته از سبک قاجاری و معماری دوران زندیه دانست. در این بنای باشکوه می‌توان تلفیقی از المان‌های کاشی‌کاری، آینه‌کاری، کنده‌کاری و گچبری‌ها را مشاهده کرد. روی دیوارهای ایوان با گچبری‌های بسیار زیبا که اوج هنر دوران قاجار است تزئین شده‌اند و تمام کف سالن را کاشی‌های سفید و آبی پوشانده‌ است. در اتاق‌های کناری تالار آینه، سقف‌ها بیشتر از جنس چوب و پر از کنده‌کاری‌های زیبا هستند. همچنین اتاق اصلی مجاور ایوان هم سقفی آینه‌کاری شده دارد که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

بهترین زمان بازدید از نارنجستان 

وصف بی‌مثال شیراز در فصل بهار بر هیچ‌کس پوشیده نیست. فصل بهار در تمام شهرها زیبایی خاص خودش را دارد اما زیبایی شیراز در این فصل متفاوت است. بهترین ماه هم برای سفر و بازدید از نارنجستان قوام، اردیبهشت‌ماه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا