تفریح

سرو زرتشت پیرترین درخت ایران و آسیا

سرو ابرکوه با عمر تقریبی ۴۵۰۰ سال به‌عنوان پیرترین درخت ایران و آسیا و و پس از کاج متوشلخ در کالیفرنیا دومین درخت پیر جهان به حساب می‌آید.

این درخت که در شهر ابرکوه قرار دارد که یکی از پیرترین موجودات زندهٔ دنیا است. محیط تنهٔ این درخت در روی زمین یازده و نیم متر است و بلندای آن بین ۲۵ تا ۲۸ متر برآورد شده‌است.

سرو ابرکوه کجاست؟

شهرستان ابرکوه یا ابرقو در استان یزد، یکی از مناطق کهن کشور است که در کویر مرکزی ایران جای گرفته است. ابرکوه شهری است که در مسیر اتوبان یزد-شیراز قرار دارد و در مثلث طلایی گردشگری ایران، یعنی میان شهرهای اصفهان، شیراز و یزد جای گرفته است. گرچه ابرکوه یکی از ۱۴ شهر نمونه گردشگری ایران محسوب می‌شود، اصلی‌ترین شاخصه این شهر را می‌توان سرو چند هزارساله آن دانست. سرو ابرکوه یا به‌قولی، سرو ابرقو از سرشناس‌ترین جاهای دیدنی استان یزد است و بازدید از آن، به‌سهولت امکان‌پذیر است.

سرو نماد زایش و زندگی در فرهنگ اصیل ایرانی

در فرهنگ زرتشتیان آمده است: سرو به دلیل آن‌که درختی همیشه‌سبز است، همواره در ایران اهمیت خاصی داشته است و سرو چهار هزار ساله ابرکوه نیز که آن را سرو زرتشت می‌نامند، نمادی از همین امر به شمار می‌رود.

غیر از نگاره‌ها و حجاری‌ها، در پارچه‌بافی‌ها هم به‌گونه‌ای گیاه، درخت و همان سرو خمیده که بعدها در فرهنگ ایرانی ترمه نامیده شده، دیده می‌شود.
سرو ابرکوه در دیگر هنرهای ایرانی نیز به چشم می‌خورد. مینیاتور، بهترین مجال برای شناسایی این درخت کهن‌سال است که به شکلی منحصر به‌ فرد در آثار هنرمندان این مرز و بوم جلوه کرده است.

این نگین سبز کویر ایرانیان، در تمام جهان به‌عنوان نمادی از زندگی و زیبایی معرفی‌شده است.

چرا به درخت سرو ابرکوه ،درخت زرتشت هم میگویند؟

گفته می شود بذر این درخت را زرتشت با دستان خود کاشته است و به همین جهت به سرو زرتشت نیز شناخته می شود. دور تنه ی درخت 11.5 متر و بلندی آن بیست و پنج تا بیست و هشت متر می رسد. درخت مذکور پس از همه ی این سال ها هنوز با طراوت به حیات خود ادامه می دهد و همه ی جهانیان را شگفت زده کرده است. دانشمند روسی الکساندروف عمر این درخت را بیش از 4000 سال می داند.

سرو ابرکوه یکی از مهم ترین جاذبه های دیدنی این شهر است و هر ساله در تعطیلات عید و تابستان گردشگران زیادی اعم از ایرانی و خارجی بسیاری را جذب خود می کند.

جاذبه‌های دیگر ابرکوه

در شهرستان زیبای ابرکوه دیدنی‌های تاریخی دیگری نیز وجود دارند. از جاذبه‌هایی که می‌توان در این شهرستان نام برد، گنبد عالی، مسجد جامع ابرکوه، گنبدخانه، یخچال خشتی، خانه صولت، آرامگاه عزیز الدین نسفی و خانه آقازاده و بادگیر آن، هستند.
در سال‌های اخیر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد تمهیدات لازم را برای حفظ و احیای سرو ابرکوه فراهم کرده است و امیدواریم که در سال‌های آتی شاهد شکوه سابق آن باشیم. این تمهیدات شامل حصارکشی، مبارزه بیولوژیک، نصب صاعقه‌گیر و کمک‌ گرفتن از متخصصان خارجی بوده است. سرو ابرکوه در اسفندماه سال ۸۲ به‌عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسید و تلاش‌ها برای ثبت آن در آثار طبیعی یونسکو نیز در دستور کار قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا