تفریح

تخت چو آمازون ایران

تخت چو یکی از زیباترین آبشارهای لرستان است. این آبشار در شمال استان واقع شده و در دره‌ای به همین نام قرار دارد. دره تخت چو، که با عنوان تخت چان نیز شناخته می‌شود، در جنوب شهرستان تاریخی پل‌دختر واقع شده و مناظر شگفت‌انگیز و منحصر بفردی دارد.

دره تخت چو در قسمت شمالی استان لرستان واقع شده و دارای طبیعت بکر و آبشارهای بی‌مانند، تنگه‌های شگفت‌انگیز، درختان سرسبز و انبوه و سایه‌سارها و زیبایی‌های چشم‌نواز است.
این دره با کوهستان اطرافش به همراه رودخانه خروشان جاری در اعماق وجودش یکی از بهترین مکان‌های ایران برای کوهنوردی، پیاده‌روی و کمپینگ کردن است.
در دره تخت چو چشمه‌های آب شیرین، رودخانه و آبشارهایی وجود دارد که دل هر بیننده‌ای را می‌لرزاند.
این دره یکی از زیباترین دره‌های ایران است که در جنوب غربی شهر کرمانشاه واقع شده و در محدوده کوهستان‌های زاگرس قرار گرفته است. فرسایش آب و باد در طول سالیان متمادی رسوبات سدیمی این دره را به چنین شکل زیبایی درآورده است. دره تخت چو از نظر زیبایی طبیعی، از جمله شاهکارهای طبیعت ایران به‌حساب می‌آید.
دره تخت چو از شرق به غرب دراز می‌شود و به دو بخش کوهستانی و دشتی تقسیم می‌شود. در بخش کوهستانی این دره، روستاهای سنگی و قدیمی وجود دارد که در طبیعتی خیره‌کننده قرار گرفته‌اند. در بخش دشتی نیز، اراضی کشاورزی وجود دارد که سیلاب‌های زمستانی آب موردنیاز آن‌ها را تامین می‌کند.

در روزهای بارانی سال، آبشارهای عظیمی با فوران شدید در منطقه تخت‌چان پلدختر شکل می‌گیرد که زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد، مسیر دسترسی به این منطقه بسیار صعب العبور است و جاده ماشین‌رو ندارد، به‌همین دلیل هنور پای تخریب‌گران طبیعت به آنجا نرسیده است.
هم از طرف پلدختر و هم از طرف خرم‌آباد می‌توان به این منطقه سفر کرد، اما از لحاظ جغرافیایی جزو شهرستان پلدختر محسوب می‌شود، این ناحیه توریستی بدون تردید جزو زیباترین نقاط ایران است که بسیاری از جغرافی‌دانان از نظر ظاهری آن را با آمازون و طبیعت قاره آمریکا مقایسه می‌کنند.
راه های دسترسی به تخت چان

برای دیدن تخت چان باید در ابتدا راهی شهرستان پلدختر شوید ، می توانید از مسیر آزادراه خرم آباد – پل زال استفاده کنید و یا مسیر پلدختر به سمت بادامک و به این منطقه بروید. اگر از مسیر آزاد راه تردد کنید بایستی از گردنه دهلیچ عبور کنید بعد از عوارضی یک جاده فرعی وجود دارد که شما را به دهلیچ می رساند پس از عبور از گردنه به جاده قلعه میشوند می رسید که این محور تا تخت چان حدود ۴۵ کیلومتر است، ۲۵ کیلومتر آن آسفالت و ۲۰ کیلومتر باقیمانده آن خاکی بوده و تنها با ماشین شاسی بلند و کوهستان رو میتوانید این مسیر را طی کنید.بعد از آن در حدود ۱ تا ۲ساعت باید پیاده روی نمایید تا به این محل «سرخ مال نازنین »برسید.
گفتنی است ای محل فاقد هر گونه امکانات رفاهی می باشد، بر همین اساس باید وسایل مورد نیازتان را با خود ببرید تا در آنجا دچار مشکل نشوید.و همچنین توصیه می شود حتماً از لیدر های محلی برای دیدن از این مکان زیبا استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا