جهان بین

کشف دوباره لذت‌ سفر

در حالی که جهان به سفر خود به سمت بهبودی از چالش‌های ناشی از همه‌گیری جهانی ادامه می‌دهد، سال ۲۰۲۳ مقطع مهمی برای صنعت گردشگری و سفر بود.

به گزارش ایسنا به نقل از برکینگ نیوز، گردشگری بین‌المللی سال ۲۰۲۳ به بیش از ۹۰ درصد از سطح پیش از همه‌گیری رسید و با ویژگی‌های چون انعطاف‌پذیری، سازگاری و عزم جمعی برای کشف دوباره لذت‌های سفر، سال حائز اهمیتی برای سفر و گردشگری رقم خورد.

بازگشایی و بازیابی

سال ۲۰۲۳ نقطه عطف قابل توجهی بود؛ زیرا بسیاری از کشورها با موفقیت، چالش‌های همه‌گیر COVID-۱۹ را پشت سر گذاشتند و با احتیاط مرزهای خود را باز کردند. دولت‌ها و ذینفعان گردشگری برای اجرای اقدامات مؤثر بهداشتی و ایمنی، القاء اعتماد به مسافران و نشان‌ دادن عصر جدیدی از گردشگری مسئولانه، همکاری کردند.

ظهور سفر پایدار

با افزایش آگاهی از مسائل زیست محیطی، سال ۲۰۲۳ شاهد افزایش شیوه‌های سفر پایدار و سازگار با محیط زیست بود. مسافران به دنبال مقاصدی بودند که حفاظت را در اولویت قرار می‌دادند، از ابتکارات اکوتوریسم استقبال کردند و تعهد خود را برای به حداقل رساندن ردپای کربن نشان دادند. تقاضا برای تجربه‌های سفر سبز و مسئولانه، صنعت گردشگری را تغییر داده و کسب‌وکارها را به اتخاذ شیوه‌های پایدارتر ترغیب کرده است.

نوآوری‌های فناورانه

پیشرفت‌ها در فناوری به تعریف مجدد تجربه سفر در سال ۲۰۲۳ ادامه دادند. ادغام هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، برنامه‌ریزی قبل از سفر را افزایش داد و آن را شخصی‌تر و همه‌جانبه‌تر کرد. سیستم‌های مدیریت هوشمند مقصد و فناورین نوین دیگر نقش مهمی در تضمین امنیت و کارایی فرآیندهای سفر ایفا کردند.

ظهور روندهای جدید سفر

چشم‌انداز سفر در سال ۲۰۲۳ حاکی از تغییر در اولویت‌هاست. سفر آهسته (Slow Travel) زمانی محبوبیت پیدا کرد که مسافران به دنبال ارتباط معنادار با فرهنگ‌ها و جوامع محلی بودند. گردشگری سلامت نیز شاهد جهش بود و تعداد فزاینده‌ای از مردم، سلامت و رفاه را در برنامه‌های سفر خود در اولویت قرار دادند. علاوه‌بر این، خانه به دوشی دیجیتال (Digital Nomadism) به یک پدیده اصلی تبدیل شد؛ زیرا کار از راه دور همچنان در سطح جهانی مورد استقبال قرار می‌گیرد.
احیای فرهنگی و گردشگری میراث

سال ۲۰۲۳ شاهد علاقه دوباره به تجربیات فرهنگی و گردشگری میراث بود. مسافران به دنبال برخوردهای اصیل با سنت‌ها، غذاهای محلی و هنر بودند که به احیای مکان‌ها و جوامع میراث فرهنگی کمک می‌کرد. دولت‌ها و هیأت‌های گردشگری به طور فعال به ترویج و حفظ دارایی‌های فرهنگی خود پرداختند و مزایای اقتصادی و اجتماعی گردشگری فرهنگی پایدار را تشخیص دادند.

ابتکارات گردشگری مشترک

همکاری بی‌سابقه‌ای بین کشورها و ذینفعان صنعت گردشگری در سال ۲۰۲۳ رقم خورد. مشارکت‌های بین‌المللی بر ترویج گردشگری فرامرزی، به اشتراک گذاشتن بهترین شیوه‌ها و پرداختن به چالش‌های جهانی متمرکز بود. ابتکاراتی مانند راهروهای مسافرتی و کمپین‌های بازاریابی مشترک به جوان‌سازی بخش گردشگری کمک کرد و حس اتحاد و همبستگی را تقویت کرد.

چالش‌ها و تاب‌آوری

با وجود پیشرفت‌های مثبت، چالش‌ها در سال ۲۰۲۳ ادامه یافت. بلایای طبیعی، تنش‌های ژئوپلیتیکی و نگرانی‌های مداوم بهداشت عمومی موانعی را برای این صنعت ایجاد کردند. با این حال، انعطاف‌پذیری‌ای که توسط متخصصان گردشگری، جوامع و مسافران به طور یکسان نشان داده شد، تعهدی تزلزل‌ناپذیر برای غلبه بر موانع و ساختن آینده‌ای پایدارتر و فراگیر برای گردشگری جهانی را نشان داد.

سال ۲۰۲۳ فصل قابل توجهی در گردشگری جهانی بوده است. از غلبه بر پیامدهای یک بیماری همه‌گیر جهانی تا پذیرش پایداری و نوآوری، این صنعت توانایی خود را برای انطباق و تکامل به نمایش گذاشته است. همانطور که به آینده می‌نگریم، درس‌های آموخته‌شده در سال ۲۰۲۳ بدون شک آینده دنیای سفر را شکل خواهد داد و بر اهمیت انعطاف‌پذیری، مسئولیت‌پذیری و تعهد جمعی به رفاه مسافران و مقاصدی که کاوش می‌کنند تأکید می‌کند.

همچنین بر اساس آخرین داده‌های سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، تخمین زده می‌شود ۹۷۵ میلیون گردشگر بین ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ به خارج از کشورهایشان سفر کرده‌اند که نسبت به ماه‌های مشابه سال گذشته ۳۸ درصد افزایش داشته است.

ورود گردشگران بین‌المللی نیز به ۹۱ درصد از سطوح قبل از همه‌گیری در سه‌ ماه سوم سال ۲۰۲۳ رسید و در جولای به ۹۲ درصد رسید که بهترین ماه از زمان شروع همه‌گیری تاکنون بوده است. به طور کلی، گردشگری ۸۷ درصد از سطوح قبل از همه‌گیری را در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ بهبود بخشید.

گزارش سازمان جهانی گردشگری همچنین حاکی از آن است که خاورمیانه همچنان با ورود ۲۰ درصد بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری در ۹ ماه منتهی به سپتامبر ۲۰۲۳ پیشتاز بهبود بر اساس مناطق به صورت نسبی است. خاورمیانه تنها منطقه جهانی است که در این دوره، از سطوح سال ۲۰۱۹ پیشی گرفته است. اقدامات تسهیل روادید، توسعه مقاصد جدید، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید مرتبط با گردشگری و میزبانی رویدادهای بزرگ به این عملکرد قابل توجه کمک می‌کند.

شورای جهانی سفر و گردشگری نیز در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی کرد در سال ۲۰۲۳ ارزش این بخش به ۹.۵ تریلیون دلار می‌رسد، که فقط ۵ درصد کمتر از سطح قبل از همه‌گیری در سال ۲۰۱۹ است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا