تفریح

تنگه قاسمی ؛ زیباترین تنگه ایران

تنگه قاسمی، یکی از زیباترین تنگه های ایران در دهدز شهرستان ایذه در استان خوزستان می باشد. قبل از رسیدن به شیوند، در سمت غربی دریاچه و در دل کوه های مُنگشت تنگه قاسمی واقع شده که یک فضای بسیار زیبا و دل انگیز دارد و یک آبشار کوچک نیز در دل آن جاری است.

تنگه قاسمی عارضه‌ای طبیعی است که در طول سال‌های بسیار و با گذشت دوره‌های زمین‌شناسی مختلف با گذر رودخانه‌ای از ارتفاعات منگشت، به مرور و در اثر فرسایش آبی، شکل گرفته است.
تنگه قاسمی شیوند با بافت سخت و سنگی، فاقد پوشش گیاهی است. سنگ‌های بزرگ صیقل خورده و آب روان از زیبایی‌های بصری تنگه قاسمی هستند. ابتدای تنگه باریک است و سهم زیادی از دریافت نور خورشید ندارد؛ همین موضوع فضای وهم‌نگیز و جذابی را پدید می‌آورد. با فاصله گرفتن از ورودی به میزان نورگیری تنگه افزوده می‌شود.
همان طور که با قایق از میان تنگه قاسمی عبور می‌کنید و محو تماشای شکوه و عظمت دیواره‌ها هستیدِ، کم‌کم صدای ریزش آب بیشتر می‌شود و آب به‌صورت برخورد می‌کند. در همین هنگام آبشار زیبا و کوچک تنگه قاسمی پیش چشمان شما رخ نشان می‌دهد و بر زیبایی‌های تنگه می‌افزاید. لحظات ورود به تنگه و خروج از آن بسیار تماشایی و تکرارنشدنی هستند.

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به تنگه قاسمی

سنگ‌نگاره کول فرح
دهکده زراس
دشت سوسن
تالاب میانگران
قلعه تل
طاق طویله
تالاب بندون
آبشار شیوند
نقش برجسته خنگ کمالوند.

بهترین زمان سفر به تنگه قاسمی

استان خوزستان یک منطقه گرم و شرجی است؛ پس در تابستان شاید آب‌وهوای گرم شما را آزار دهد. البته از آنجایی که در دریاچه حضور دارید و از دل کوهستان عبور می‌کنید، شاید شدت گرما خیلی آزاردهنده نباشد؛ اما در مسیر سفر به ایذه و خوزستان، آفتاب سوزان می‌تواند حسابی شما را خسته و کلافه کند. از طرف دیگر در 6 ماه دوم سال، هوای این منطقه نسبتاً سرد می‌شود. پس زمان مناسبی برای آب‌بازی نخواهد بود! بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بهترین زمان سفر به تنگه قاسمی ایذه، فصل بهار است. در این فصل می‌توانید از دمای مطبوع هوا لذت ببرید.

نکات بازدید از تنگه قاسمی

پیش از سفر به تنگه قاسمی وضعیت آب‌وهوا را چک کنید و در صورت احتمال بارندگی زمان دیگری را به این بازدید اختصاص دهید.
تنگه به‌قدری باریک است که برای عبور از آن حتما باید با قایق‌ران‌های حرفه‌ای همراه شوید؛ در غیر این صورت، قایق به دیواره‌ها برخورد می‌کند و ممکن است خطرات جبران‌ناپذیری را به‌دنبال داشته باشد.
نکات ایمنی را در قایق‌ها رعایت کنید و حتما جلیقه نجات به تن داشته باشید؛ زیرا اگر به هر دلیلی در بخش های باریک دره به آب بیفتید، احتمال غرق شدن در زیر قایق زیاد است.
برای شریجه زدن در آب یا آب‌بازی محل‌های امن را انتخاب کنید. احتمان برخورد با صخره‌ها از خطرات این تفریحات هستند.
در همه حال مراقب گوشی تلفن همراه و دوربین عکاسی خود باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا