جهان بین

ریشی کش هند ؛پایتخت یوگای جهان

شايد تا به حال نام شهر ريشي کش هند به گوش تان نخورده باشد، اما بايد بدانيد اين سرزمين، لقب پايتخت يوگا در دنيا را دارد و آن را مهد ورزش يوگا مي دانند.بسياري از علاقه مندان يوگا در سراسر دنيا آرزوي سفر به ريشي کش را دارند.

پایتخت یوگای جهان

شهر ریشیکش(Rishikesh) در شمال شرقی هند دامنه هیمالیا زادگاه و مهد یوگاست. اگر علاقه مند به یوگا هستید این شهر بهترین مقصد برای شماست. ریشیکش پایتخت یوگای جهان در فاصله 250 کیلومتری دهلی در سرچشمه رود گنگ قرار دارد. همه ساله افراد زیادی از سراسر جهان برای انجام مطالعات معنوی، مدیتیشن، مراقبه و… به این شهر خوش آب و هوا سفر می کنند. ریشیکش به داشتن معابد و بزرگ ترین آشرام های هند معروف است. آشرام ها در واقع معابد و عزلتگاه های مذهبی هستند که افراد برای شرکت در مراسم دعاخوانی، مراقبه و گذراندن دوره های یوگا فارغ از هیاهوی شهری و به دور از اینترنت چند روزی را در آنها اقامت می گزینند.

اما مقدس ترین شهر هندوها واراناسی یا بنارس است. واراناسی با قدمتی بیش از 2500 سال از کهن ترین تمدن های جهان در حاشیه رود گنگ، مقدس ترین رود جهان، قرار گرفته است. بنارس که به کاشی هم شهرت دارد شهر خدایان هند است و سالانه میلیون ها زائر برای بازدید از این مکان مقدس به این شهر سفر می کنند. کاشی شهر خدای شیوا- خدای نابودگر است. در آیین هندو می گویند برای ورود به بهشت ابتدا باید مرد به همین دلیل است که بسیاری از افراد سالیان آخر عمر خود را در این شهر می گذرانند تا در ساحل رود گنگ سوزانده شوند و با ریختن خاکسترشان در رود گنگ به رستگاری برسند و از چرخه حیات دوباره رهایی یابند.

گات ها محل برگزاری مراسم مذهبی در بنارس هستند؛ گات نام مکان های مقدسی در حاشیه رود گنگ است که با پله هایی به رودخانه می رسد. بیش از 100 گات در حاشیه رود گنگ قرار دارد که معروف ترین آنها داشاش وامد گات Dashashwamedh Ghat، گات مانیکارنیکا Manikarnika Ghat، گات آسیAssi Ghat هستند. مراسم مذهبی هر روز عصر در ساحل رود گنگ انجام می شود و تعداد زیادی از پیروان آیین هندو و بازدیدکنندگان خارجی برای شرکت در محل گات ها گرد هم می آیند. هندوها با حمام کردن در رود گنگ بدن خود را تطهیر می کنند. معبد کاشی ویشوانا Shri Kashi Vishwanath Temple از معروف ترین معابد هندوستان در این شهر قرار دارد. با سفر به واراناسی گویا در زمان سفر می کنید و درک آنچه به چشم دیده می شود باور ناپذیر است.

جاذبه های گردشگری شهر ریشی کش

پل معلق لاکشمن جولا
پل رام جولا
معبد تریمباکشوار
معبد شری بهارات ماندیر
رفتینگ در شیوپوری
جامپین هایتس
معبد نیلکانث ماهادف، ریشی‌کش
پارمارث نیکتان، ریشی‌کش
غار واشیستا، ریشی‌کش و …..

لذت شنیدن سرودهای مذهبی

موسیقی بخش اصلی مراسم مذهبی در هند به شمار می‌رود. نوازندگان محلی مراسم دعا را در ساعات طولانی برگزار می‌کنند. در اجرای موسیقی‌های مذهبی سازدهنی‌ها، فلوت‌ها و طبل‌ها نقش اصلی را ایفا می‌کنند. شما هم به عنوان گردشگر می‌توانید در این مراسم شرکت کرده و از شنیدن موسیقی‌های سنتی لذت ببرید. قطعا برایتان جالب است که بدانید که موسیقیآشرام بعد از حضور گروه معروف بیتلز در آن به شهرت جهانی رسید. اعضای این گروه مدتی را در آشرام اقامت داشته و حدود ۳۰ آهنگ معروف خود را با الهام از سرودهای مذهبی هند ساختند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا