تفریح

دشت لار دماوند ؛دشت شقایق های وحشی

دشت لار یکی از پرگل‌ترین دشت‌های ایران است. این دشت سرسبز و پرآب، سال‌هاست که به‌عنوان پارک ملی شناخته می‌شود.

وسعت این دشت حدود ۷۳ هزار هکتار است. ۳۱ هزار هکتار آن در محدوده پارک ملی قرار گرفته ودر مرز استان تهران و مازندران در البرز مرکزی نزدیک دامنه جنوب غربی دماوند و در فاصله ۷۰ کیلومتری شرق تهران قرار دارد.
دشت لار همچنین دشت شقایق‌های وحشی نیز نام دارد و در فصل بهار، این دشت پوشیده از شقایق‌های قرمز و گل‌های متنوع می‌شود.

پوشش گیاهی و جانوری دشت لار

پارک ملی لار، به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوای مطبوع، پوشش گیاهی مناسب و رودخانه‌های متعدد از انواع گونه‌های جانوری و گیاهی برخوردار است
انواع گیاهان دارویی و خوراکی همچون کاسنی، گلپر یا الرگ، شیرین‌بیان، باریجه، گون، خرگوشک، آویشن یا اوشم، شنگ، لواش، سیرک یا تلم، پیازک، قارچ وحشی، چای کوهی، بارهنگ و والک از انواع گیاهان موجود در ارتفاعات این دشت هستند.
در دشت لار تمامی جانداران و گیاهان منطقه البرز مرکزی زندگی می‌کنند. در رودخانه و دریاچه لار ماهی قزل‌آلای خال‌دار قرمز که از جمله ماهیان تحت حفاظت است، یافت می‌شود. بزمجه، مارمولک، روباه، گرگ، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گراز، كل و بزكوهی، قوچ و میش، آهو، موش صحرایی، قورباغه، لاک‌پشت، واشه، شهباز، عقاب، كبک، كبک دری و خفاش گونه‌های جانوری هستند كه در دشت لار مشاهده می‌شوند.

دیدنی‌های دشت لار

شقایق‌های دشت لار: یکی از دیدنی‌های دشت لار که موجب شهرت آن نیز شده است؛ گل‌های دلربای شقایق قرمز است.
کوه‌ها و ارتفاعات دشت لار:در دشت لار کو‌ه‌ و ارتفاعات متعددی وجود دارد که همچون نگهبانی از آن محافظت می‌کنند. از جمله کوه‌های موجود در این دشت می‌توان به زرشکی، گل زرد، کمردشت، سیاه چال، پهنک، دیو آسیاب، نمک کوسر، آرو برارو، کافر راه و کبود، اسب کلک و یخ کمر اشاره کرد
رودهای دشت لار: از دل کوه‌های دشت لار، رودهایی با آب زلال و گوارا در لار جاری می‌شوند و این دشت را آبیاری و سیراب می‌کنند
آبشار سفیدآب : آبشار سفیدآب، یکی از آبشارهای جاری دشت لار است که به نام آبشار قو نیز شناخته می‌شود
زندگی عشایر دشت لار: در دشت لار عشایران زیادی زندگی می‌کنند می‌توان با زندگی در کنار عشایران با نحوه زندگی آنها آشنا شوید.

بهترین زمان سفر به پارک ملی لار

از نظر شرایط آب‌هوایی بهترین زمان طبیعت‌گردی از دشت لار در فصل بهار است. بهار زیبا‌ترین طبیعت را نمایش می‌دهد در اردیبهشت و خرداد ماه فرصت دیدن دشت شقایق رویایی ایجاد می‌شود. در تابستان نیز هوای این منطقه بسیار ملایم و مطبوع و برای طبیعت‌گردی مناسب است. دشت لار دماوند در زمستان نیز می‌تواند برای طبیعت‌گردهای که به دنبال مناظر برفی و کوهستانی هستند، گزینه‌ی مناسبی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا