ایران بین

خانه بهنام تبریز ؛ ترکیب تاریخ و زیبایی

«خانه بهنام» یا «قدکی» یکی از ساختمان‌های تاریخی شهر تبریز است که در اواخر دوران زندیان و اوایل دوران قاجار، به‌عنوان یک خانه‌ی مسکونی ساخته شد.

در زمان پادشاهی «ناصرالدین شاه قاجار»، این خانه نوسازی و با نقاشی‌هایی تزیین شد. خانه‌ی قدکی متعلق به اواسط دوره‌ی قاجاریه و شامل اندرونی و بیرونی است. علاوه بر تناسبات کلیه اندام‌های بنا که چشمگیر است، نمای ساختمان دارای انواع طرح‌های آجرکاری است. این خانه بخشی از مدرسه‌ی معماری دانشگاه هنر اسلامی تبریز است.

معماری خانه بهنام یا خانه گنجه‌ای تبریز

خانه همانند خانه‌های ایرانی قدیم ابتدا وارد هشتی می‌شویم جایی که در گذشته برای انتظار مهمان هنگام اطلاع دادن به صاحب‌خانه تعبیه شده بود معماری هشتی خانه‌‌ها به گونه ای بود که کمترین دید از داخل حیاط خانه را به مهمان می‌داد. بعد از عبور از هشتی به حیاط بیرونی وارد می‌شویم. و با حوضی زیبا مواجه می‌شویم که تصویر طنبی (تالار بزرگی که اطرافش اتاق‌های دیگر قرار گرفته) در آن منعکس می‌شود و گویی زیبایی فضا را دو چندان می‌کند.
در طبقه اول این خانه بیشتر از همه شیشه های رنگی جذاب و گچ بری های خارق العاده جلب توجه می کند در طنبی (هفت دری) ارسی دار ایوانی ستوندار با تزئینات گچی به کار رفته که وجود نقاشی هایی بر روی درها و دیوارها جذابیت آن را دوچندان کرده است. بر روی طاقچه ها، شومیه و اتاق های جانبی هم تزیینات و نقاشی های چشمگیری به کار رفته که تماشای آن ها خارق العاده است. جای جای این خانه تاریخی پر از جذابیت است در ضلع جنوبی بیرونی، فضاهایی مثل تراس تابستانی با ستون‌ها، سرستون‌های گچی مقرنس کاری و نیز فضای ورودی و چند اتاق دیگر به چشم می خورد. قسمت شرقی و غربی حیاط بیرونی محدود شده به دیواره‌هایی که دارای طاق نما هستند
در شمالی ترین قسمت این خانه، اندرونی جای گرفته است و دو طرفش شامل اتاق‌هایی در قسمت شرق و غرب و مشرف به حیاط اندرونی است.
در بنای قسمت غربی که تخریب شده اصطبل، مطبخ و توالت قرار داشته است. مساحت اعیانی این ساختمان ۸۴۰ متر مربع و مساحت عرضه آن ۹۰۰ متر مربع است و منظره بیرونی آن به‌دلیل گچبری‌های هنرمندانه، نمای آجری سرخ‌گون و حوض آسمانی‌ رنگ در وسط حیاط، خیره‌کننده است.
این فقط تزئینات قابل توجه نیست که این خانه را تا این حد ممتاز کرده بلکه طراحی اتاق ها که کاملا سازگار با هر فصل هستند هم معماری کاربردی آن را به زیباترین شکل ممکن نشان می دهند.

جاهای دیدنی نزدیک به خانه بهنام یا خانه گنجه‌ای تبریز

خانه نیکدل ،خانه حیدر نژاد ،موزه سنجش ،خانه شهریار ،میدان ساعت ،موزه موسیقی تبریز

فصل مناسب برای بازدید از خانه بهنام تبریز

تبریز یکی از مراکز مهم گردشگری در تابستان است زیرا آب و هوای این شهر کوهستانی است
در فصل تابستان هوای دلپذیری دارد. پس بهتر است هرجای ایران پهناور هستید برای سفر به شهر تبریز فصل تابستان را انتخاب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا