تفریح

آبشار شلماش “نیاگارای ایران”کجاست؟

آبشار شلماش از مهم‌ترین و زیباترین آبشارهای استان آذربایجان غربی است که در جنوب شهرستان مرزی و کردنشین سردشت قرار دارد. شلماش از سه آبشار پشت‌سرهم تشکیل شده است. این آبشار یکی از زیباترین و متفاوت ترین آبشارهای ایران است .

آبشار شلماش در فاصله‌ی ۱۵کیلومتری شهر سردشت و ۲۴۱کیلومتری شهر ارومیه و در کنار دره‌ای بسیار زیبا قرار دارد. سرچشمه‌ی آبشار شلماش سردشت رودخانه‌ی زاب است. این آبشار بر روی گسل بزرگی که در مسیر روستای آلمان و شلماش قرار دارد واقع شده و در واقع آبشاری سه طبقه است که از ارتفاع ۵۰ متری به پایین سرازیر می‌شود
و به موازات یکدیگر و پشت سرهم نیز قرار گرفته اند. برای بازدید از تمام آن ها می بایست پیمودن ۳۸۰ پله را به جان بخرید تا از تمام قسمت آن ها بتوانید بازدید کنید.

نامگذاری آبشار شلماش در سردشت

در زبان کردی شلماش به معنای تخته سنگی بسیار بزرگ به کار برده می شود. این نام گذاری می تواند در نتیجه ی ارتفاع آبشار و سنگی بودن بافت این منطقه صورت بگیرد.

جاذبه های نزدیک به آبشار شلماش در سردشت

گرمابه بیستون

گرمابه ای در محله ی سردشت وجود دارد که یکی از آثار تاریخی و بسیار ارزشمند این منطقه به شمار می رود. عملیات بازسازی این بنای تاریخی در سال ۹۷ صورت گرفته است و شرایط برای بازدید عموم فراهم آورده است
چشمه کانی گراوان
این چشمه در ۱۲ کیلومتری شمال شرق سردشت قرار دارد و یکی از غنی‌ترین چشمه‌های آب معدنی کشور است. بومیان این منطقه معتقد هستند که آب این چشمه خواص درمانی فراوانی دارد و برای درمان بیماری‌های پوستی مفید است.
پل قلاتاسیان
بر روی رودخانه زاب در شهر سردشت ۳ پل ساخته شده که نام آن پل قلاتاسیان است که در اواسط قرن سیزدهم شیخ مولانا صادق بین روستاهای بنی آوا و موسالان نیز ساخته شد.
غار سهولان
غار سهولان دومین غار بزرگ آبی ایران است که در اعماق زمین قرار دارد. برای رفتن به عمق ۳۰ متری زمین باید از حدود ۱۰۰ پله پایین بروید.

بهترین زمان بازدید از آبشار شلماش

آبشار شلماش سردشت، خردادماه در اوج زیبایی و شکوه خود قرار دارد. از این رو فصل بهار و به‌ویژه ماه خرداد، بهترین زمان برای بازدید از آن است. آبشار شلماش از خنک‌ترین نقاط ایران است. اگر از گرمای هوا فراری هستید و می‌خواهید در روزهای تابستانی، به جایی خنک پناه ببرید این محل، انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود
در فصل زمستان نیز به‌دلیل هوای سرد منطقه ممکن است آبشار یخ بزند و منظره‌ی زیبایی و رویایی‌ای را ایجاد کند.

نکات مهم در بازدید از آبشار شلماش

در حوضچه پایینی آبشار شلماش در سردشت به هیچ وجه اقدام به آبتنی نکنید، شنا و آبتنی در این حوضچه بسیار خطرناک است
به خاطر خنکی هوا یا احتمال خیس شدن، به خصوص در بهار و پاییز لباس اضافی و گرم به همراه داشته باشید.
همان طور که اشاره شد برای دیدن هر سه حوضچه آبشار شلماش باید از حدود ۳۸۰ پله بالا بروید، پس اگر توانایی جسمی لازم را ندارید یا اگر ترس از ارتفاع دارید، به دیدن همان آبشار اول اکتفا کنید.

در کناره های پله ها جوانب احتیاط را رعایت فرمایید چرا که امکان سقوط و در نتیجه بروز حوادث غیر قابل جبران وجوددارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا