تفریح

آبشار برنجه شول آباد؛ بکرترین آبشار زاگرس

آبشار برنجه شول آباد، سیزدهمین آبشار بلند جهان و از سرسبزترین و بکرترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری غرب کشور واقع در استان لرستان و در ۹۷ کیلومتری شهرستان الیگودرز است.

این آبشار در منطقه شول آباد، در ۶ کیلومتری غرب روستایی با قدمت چند هزار‌ساله به نام پیرامام و همجوار روستای سرتنگ برزه در بخش زز و ماهرو قرار گرفته است.
کوه برنجه که آبشار برنجه شول آباد در سه پلکان از آن سرچشمه گرفته و سرازیر می‌شود، با ارتفاع ۳۵۰۰ متر، در میان سرسبزی جنگل‌ها و طبیعت بکر و شگفت‌انگیز لرستان واقع شده است. لازم است بدانید، آبشار برنجه، از زیباترین آبشارهای پلکانی کشور به شمار می‌رود. منطقه صعب‌العبور برنجه، سبب شده تا ارتفاع آبشار به درستی تخمین زده نشود و ارتفاع تقریبی آن بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ متر برآورد شود.

جاذبه های گردشگری آبشار برنجه

رودخانه زز
رودخانه پرآب زز از کنار آبشار برنجه عبور می‌کند

کوه برنجه
آبشار برنجه بر بلندای این کوه قرار گرفته‌ است. برای رسیدن به کوه برنجه، باید از جنگل‌های زاگرس عبور کنید. این موضوع باعث دشواری مسیر می شود؛ اما به شما فرصت لذت‌بردن از این زیبایی بی‌نظیر را می‌دهد. از دیدنی‌های معروف کوه برنجه، دشت لاله‌های واژ گون است

بهترین فصل سفر

در اوایل فصل بهار و اواخر زمستان، رودخانه‌های اطراف آبشار پرآب‌تر و خروشان‌تر از سایر اوقات هستند و زیبایی آن‌ها در کنار سرسبزی جنگل‌های اطراف دو چندان می‌شود
زیبایی و رنگ‌های متنوع فصل پاییز، از بهترین اوقات سال برای عکاسی و طبیعت‌گردی است. حتی بازدید از آبشار در سرمای زمستان این منطقه به دلیل یخ زدگی آبشار و ایجاد جلوه‌های باشکوه نیز، خالی از لطف نیست.
اما به طور کلی، بهترین زمان برای سفر به این منطقه و بازدید از آبشار برنجه شول آباد، فصل بهار، به ویژه اردیبهشت ماه است. همچنین با روییدن لاله‌های واژگون در ارتفاعات کوه برنجه در اردیبهشت‌ماه، این منطقه زیبایی منحصربه‌فردی را تجربه می‌کند.

مسیر دسترسی به آبشار برنجه شول آباد

همان‌طور که می‌دانید، آبشار برنجه شول آباد در استان لرستان واقع شده است؛ بنابراین از هر نقطه کشور که هستید، می‌توانید از طریق راه‌های زمینی، ریلی و هوایی خود را به شهرستان الیگودرز این استان برسانید. سپس از آنجا برای دسترسی به آبشار می‌بایست به منطقه شول آباد بروید.

نکات مهم سفر به آبشار برنجه

طبیعت برای زمین و آیندگان، میراثی ارزشمند است؛ بنابراین در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید و زباله‌هایتان را در منطقه اطراف آبشار رها نکنید.
برای رفتن به آبشار برنجه از توصیه‌های افراد بومی و یا راهنمای تور استفاده کنید.
مسیر رسیدن به این آبشار کمی ناهموار است پس به توانایی هم‌سفران خود توجه کنید و ترجیحاً از به‌همراه‌داشتن کودکان خردسال، خودداری نمایید.
باتوجه‌به نبود امکانات، خوراکی و نوشیدنی و همچنین لوازم و تجهیزات ضروری را با خود به همراه ببرید.
لباس مناسب گرم و سرد، کفش پیاده‌روی، عینک‌آفتابی، ضدآفتاب، دارو، آب آشامیدنی، وسایل کمپ و پیک‌نیک، کیسه‌زباله، چراغ‌قوه و وسایل کمک‌های اولیه را در بازدید از آبشار برنجه شول آباد به همراه داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا