تفریح

پیشنهاد”گردش تفریح “بام ایران

شهرکرد یکی از شهرهای کهن؛ سرسبز و زیبای ایران است که در استان چهارمحال و بختیاری است قرار دارد. این شهر تاریخی، متعلق به دوران حکومت ساسانیان و اشکانیان است.

همچنین شهرکرد مرتفع‌ترین مرکز استان در ایران است و به عنوان «بام ایران» هم شناخته می‌شود.شهرکرد جاذبه ‌های طبیعی فراوان و چشم‌انداز های مسحورکننده بسیار زیبا دارد.

فرهنگ و آداب ‌ورسوم شهرکرد

بیشتر اهالی شهر کرد شیعه 12 امامی هستند و به زبان‌های فارسی با لهجه شهرکردی، لری بختیاری و ترکی قشقایی صحبت می‌کنند. از معروف‌ترین فرهنگ اهالی این خطه عبارت‌اند از:

مراسم خیمه سوزان: سنتی دیرینه که بیشتر در طاقانک شهر کرد برگزار می‌شود. در این مراسم خیمه‌هایی بسیار بزرگ به رنگ سفید و سبز در دهه اول محرم برپا می‌شوند و در روز عاشورا آن‌ها را آتش می‌زنند. تفاوت خیمه سوزان این منطقه با سایر نقاط ایران، وسعت خیمه‌ها و شکوه مراسم است.
مراسم شال اندازی: این رسم یکی از رسوم اهالی چهارمحال و بختیاری و شهر کرد در نوروز است. در این رسم جوانان به بام خانه‌ها می‌روند و با انداختن شالی بلند در حیاط خانه، از صاحب‌خانه می‌خواهند هدیه‌ای را به مناسب شروع سال نو در شال آن‌ها بیندازد.

جاهای دیدنی شهرکرد

آبشار زردلیمه
یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی شهرکرد، آبشار زرد لیمه است. این آبشار در 84 کیلومتری شهر کرد در شهرستان اردل قرار دارد. این آبشار وسیع با ارتفاع 40 متر و عرض 65 متر، جایی میان کوه‌های زاگرس و در میانه راه کوچ عشایر مخفی شده است.

پل زمان خان

پل زمان خان یکی از جاهای دیدنی شهرکرد است که در فاصله ۲۷ کیلومتری شهرکرد قرار دارد. بهتر است بدانید که این اثر تاریخی به دستور یکی از روسای عشایر به نام زمان خان به صورت دو دهنه هشت متری بر زاینده رود بنا شده است. پل زمان خان تلفیقی بسیار زیبا از همکاری تاریخ و طبیعت است.
قلعه چالشتر
قلعه چالشتر یا قلعه خدا رحم خان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی شهرکرد است. این قلعه از دو بخش حیاط بیرونی و اندرونی تشکیل می‌شودو طبقه اول این قلعه انبار بوده و طبقه دوم برای پذیرایی از مهمانان استفاده می‌شده است.

قلعه دزک

قلعه دزک یکی از قلعه‌های زیبای استان چهارمحال بختیاری و از جاهای دیدنی شهرکرد است. جالب است بدانید که قلعه دزک با معماری داخلی شگفت انگیز از دوران حکومت قاجار در شهرکرد به‌ جای ‌مانده است. نکته جالب توجه دیگر از قلعه بسیار تماشایی دزک این است که علامه دهخدا به مدت شش ماه در این قلعه اقامت داشته است.

مسجد جامع شهرکرد

مسجد جامع شهر‌کرد یا مسجد خان به علت معماری زیبایی که دارد یکی از جاذبه های گردشگری شهرکرد به‌شمار می‌رود. قدمت این مسجد به ۱۶۰ سال قبل میرسد. این مسجد آنقدر وسیع است که چهار ایوان و دو شبستان زمستانه و تابستانه را در خود جای داده است. معماری رواق‌ها، ورودی‌ها و ایوان‌های مسجد جامع شهرکرد، بسیار زیبا و دیدنی می‌باشند.

پارک ملی تنگ صیاد

پارک ملی تنگ صیاد، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهرکرد است که شرایط خوبی برای زیستگاه انواع حیوانات دارد. در این پارک تعداد زیادی حیوانات را خواهید دید. گونه‌های مختلف پستانداران، پرندگان و خزندگان در این پارک زندگی می‌کنند.

بهترین زمان سفر به شهرکرد

شهر کرد یکی از شهرهای غربی ایران است که در دامنه زاگرس قرار دارد آب‌وهوای شهرکرد در بهار و تابستان خنک و در پاییز و زمستان بسیار سرد است وبهترین زمان سفر به شهرکرد برای لذت بردن از آب‌وهوایی مطبوع بهار و تابستان خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا