تفریح

“خوی ” بهشت پنهان آذربایجان

شهر خوی بدون شک یکی از قدیمی ترین و پر قصه ترین شهرهای ایران است. جاهای دیدنی خوی تنها به طبیعت فوق‌العاده‌اش خلاصه نمی‌شود.

قدیمی ترین کلیساهای ایران، حمام‌ها، مساجد و خانه های قدیمی و از همه مهم تر آرامگاه شمس تبریزی به تنهایی نمایانگر اهمیت شهر خوی هستند.
خوی در دشت وسیعی واقع شده است و اطراف آن را کوه‌ها محاصره کرده‌اند. ارتفاع این شهر از سطح دریا ۱۱۴۸ متر است. خوی از شهرهای سردسیر ایران محسوب می‌شود.

غذای محلی خوی

بسیاری از غذاهای محلی خوی، با تبریز مشترک است. همچون کله جوش تبریزی که در خوی طرفداران زیادی دارد. بورانی هویج هم از غذاهای مشهور ارومیه و استان آذربایجان غربی است که در خوی نیز طبخ می‌شود. غذایی که از ترکیب برنج، لپه، سیر، پیاز و هویج تشکیل می‌شود.

قابلی پلو یا دمی قابلی نیز دیگر غذای محبوب خطه آذربایجان است که پیشینه فرهنگی آن به قابلی پلو یا کابلی پلو در محدوده خراسان بزرگ باز می‌گردد.

پوشش گیاهی و جانوری خوی

طبیعت این شهر، کوهستانی سرسبز است و گیاهان مختلفی در این منطقه سبز می شونداینجا مرکز بسیاری از این روییدنی‌های شفابخش است. شاید به‌جرئت بتوان گفت که بیشتر از ۶۵ نوع گیاه دارویی در این شهر پیدا می‌شود. عمده‌ترین آن‌ها ریواس، انجیر، گشنیز کوهی، نعنا، مرزه کوهی، شیرین بیان، بلاغ اوتی، گل‌گاوزبان و بابونه هستند. سهم گل آفتابگردان و کدو هم در این شهر بسیار پررنگ است.
در چنین منطقه زیبایی، حیوانات مختلفی هم زندگی می‌کنند. منطقه حفاظت شده مراکان، از تنوع گونه‌‌های مختلف جانوری برخوردار است. همین امر این مجموعه را به یکی از مهم‌ترین مناطق حیات‌وحش در شمال‌غرب کشور تبدیل کرده است و یکی از قدیمی‌ترین مناطق چهارگانه سازمان حفاظت از محیط‌زیست به شمار می‌رود. در این منطقه می‌توانید قوچ و میشِ ارمنی، کل و بز، پلنگ و سیاه‌گوش و‌‌ هامستر خاکستری را ببینید. از خزندگان و ماهی‌‌های این منطقه می‌توان به افعی البرزی، ماهی مهمیزدار غربی و ماهی ابله اشاره کرد. هما، عقاب طلایی و کبک از پرندگان این منطقه هستند. همچنین خرگوش، قرقی، خرس قهوه‌ای و گزار از دیگر گونه‌‌های جانوری مراکان هستند.

جاهای دیدنی خوی

آرامگاه شمس تبریزی خوی
آرامگاه شمس تبریزی، یکی از مهمترین جاهای دیدنی در شهر خوی است. این آرامگاه محل دفن شمس تبریزی، عارف و شاعر ایرانی است که نقش مهمی در زندگی و آثار مولانا داشت. آرامگاه شمس تبریزی در فاصله سه کیلومتری از مرکز شهر خوی، در بین خانه‌های بلوار شمس تبریزی و در محله امامزاده قرار دارد.
کلیسای سورپ سرکیس

کلیساها معمولاً از یک معماری بسیار دیدنی و جالب توجه برخوردارند. بویژه اگر قدمت تاریخی نیز داشته باشند. از همین رو، بازدید از کلیساها برای طرفداران فرهنگ، بسیار خوشایند است. وجود کلیسا در آذربایجان و بویژه خوی، تحت تأثیر همسایگی با کشورهای مسیحی‌نشین مانند گرجستان و ارمنستان است
بازار قدیمی خوی
بازار قدیمی یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری خوی به حساب می‌آید. بازار خوی که به نام بازار قیصریه در میان مردم محلی شناخته می شود نزدیک به ۸۰۰ سال قدمت دارد و یکی از قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده ایران است.
دروازه سنگی خوی
دروازه سنگی خوی، یکی از معروف ترین جاهای دیدنی داخل شهر خوی است. این دروازه تاریخی، تنها دروازه باقی‌مانده از حصار شهر خوی است که در گذشته برای حفاظت از شهر در برابر حملات دشمنان ساخته شده بود. دروازه سنگی خوی در جنوب شرقی شهر خوی قرار دارد و به طرف شهر سلماس باز می‌شود.
مقبره آل یعقوب خوی
مقبره آل یعقوب یکی از مهم ترین جاهای دیدنی داخل شهر خوی به شمار می‌رود. این مسجد قدیمی که در کنار بازار قدیمی خوی قرار گرفته، در حقیقت آرامگاه شخصی به نام میر یعقوب کوه کمری است. میریعقوب کمری در گذشته یکی از عادل‌ترین قاضی‌های شهر خوی بوده، به طوری که هنوز مردم بومی این شهر و قدیمی‌ترها درباره عدالت و درستکاری او مثال‌ها و نقل‌قول‌های زیادی می‌آورند.

جاذبه های طبیعی خوی

آبشار بدلان
آبشار بدلان یکی از زیباترین جاهای سرسبز خوی است. این آبشار در دامنه کوه اورین قرار دارد و از چشمه‌های آب جوشیده از دل کوهستان سرچشمه می‌گیرد. آبشار بدلان در رده بلندترین آبشارهای استان آذربایجان غربی قرار دارد و از ارتفاع ۵۰ متری به پایین می‌ریزد.
جهنم دره
جهنم دره، یکی از زیباترین جاهای سرسبز خوی است. یکی از مواردی که زیبایی جهنم دره را دو چندان می‌کند، ایل و منظره زیبای چادرهای عشایر است. این دره زیبا و کوهستانی، یکی از مسیرهای کوچ ایل بزرگ شاهسون محسوب می‌شود. این دره شگفت انگیز در نزدیکی یکی از روستاهای گردشگری خوی به نهم قریس قرار گرفته است.
منطقه شکار ممنوع زرآباد، مزارع آفتابگردان ، آبشار زیبای گورگور، چشمه آب گرم ملک سویی و…

سوغات خوی

تخمه آفتابگردان را می‌توان معروف‌ترین سوغات خوی دانست. همچنین عسل خوی نیز از شهرت زیادی برخوردار است. گل محمدی خوی نیز یکی دیگر از سوغات شهر خوی است. صنایع‌دستی خوی نیز از دیگر سوغات محبوب این شهر هستند که از آن میان می‌توان به فرش‌های دستبافت، تابلو فرش، نمد بافی، گلیم و جاجیم اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به خوی

با در نظر گرفتن آب و هوا، می‌توان فصل تابستان را بهترین زمان سفر به خوی در نظر گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا