گوناگون

استقبال از واکسیناسیون کرونایی کودکان / والدین برای فرزندانشان چه واکسنی می‌زنند؟

نظر ۲ اپیدمیولوژیست درباره اهمیت واکسیناسیون کودکان

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید: ما برای تعیین نوع واکسن کرونا برای کودکان با وسواس بسیار بالایی تصمیم گرفتیم چون عوارض بیماری کرونا برای کودکان ناچیز است و احتمال بیماری شدید و مرگشان بسیار کم است، لذا باید واکسنی را انتخاب می‌کردیم که خیلی ایمن و بی‌خطر باشد.

همشهری آنلاین ـ لاله غزالی: اوج گرفتن شیوع امیکرون در ایران باعث برجسته شدن اهمیت واکسیناسیون کرونا و علل غفلت مردم از آن به‌ویژه واکسیناسیون دوز سوم شده است. اما بیش از همه، واکسیناسیون کودکان است که این روزها اهمیت پیدا کرده زیرا سویه جدید کرونا بیشتر کودکان را درگیر می‌کند و بعضا با علائم شدید نیز همراه است. حتی گزارش‌هایی از مرگ کودکان بر اثر این سویه منتشر می‌شود که تازه‌ترین آن مرگ نوزاد ۱۰ ماهه آذربایجانی است.

در مورد واکسیناسیون کودکان علیه کرونا آنچه جلب توجه می‌کند، ترس والدین از انجام این کار است و دلیل آن هم تازگی این واکسن و شکنندگی کودکان نسبت به بزرگسالان است. خبر لزوم اعلام رضایت کتبی والدین هنگام واکسینه کردن کودکان پیش از آغاز این کار نیز به این ترس دامن زد که در نهایت وزارت بهداشت اعلام کرد همراهی والدین با کودک در مراکز واکسیناسیون برای واکسن زدن به کودکان کفایت می‌کند.

نکته دیگر اینکه بسیاری از والدین هنوز منتظر واردات واکسن‌های فایزر و جانسون اند جانسون هستند که کودکانشان را واکسینه کنند. این در حالی است که وزارت بهداشت بارها اعلام کرده است قصد ندارد این واکسن‌ها را وارد کند.

وزارت بهداشت آغاز واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۲ ساله را ۵ بهمن‌ماه جاری و واکسیناسیون ۵ تا ۹ ساله‌ها را نیز ۱۹ همین ماه اعلام کرد اما با گذشت زمان نیز هنوز والدین بسیاری هستند که مجاب نشده‌اند به فرزندشان واکسن کرونا بزنند.

بعضی‌ها میزان رضایت دادن والدین را به تزریق واکسن کرونا به فرزندانشان به برخورداری اقتصادی و فرهنگی آنها مرتبط می‌دانند و معتقدند هرچه خانواده از سطح بالاتری از این دو فاکتور برخوردار باشد، راحت‌تر واکسیناسیون کودکان را علیه کرونا می‌پذیرد.

به همین منظور، برای بررسی میزان استقبال مردم از واکسیناسیون کودکان علیه کرونا و سازوکار آن و همچنین جویا شدن نظر مردم درباره این موضوع، همشهری آنلاین به ۳ نقطه پرجمعیت شهری با ۳ سطح متفاوت فرهنگی و اقتصادی رفته است که در ادامه شرح آن را می‌خوانید.

بالای شهر (تجریش/ میدان قدس)

در منطقه تجریش، وزارت بهداشت با کمک شهرداری تهران یک مرکز سیار (اتوبوسی) واکسیناسیون کرونا را جلوی ساختمان شهرداری منطقه یک مستقر کرده است که مشاهدات میدانی نشان می‌دهد مراجعان آن بیشتر میانسالان و جوانان هستند. در واقع، در مدت حضور همشهری آنلاین در این مرکز هیچ کودکی برای واکسینه شدن به این مرکز آورده نشد.

طبیبی مسئول این مرکز سیار درباره استقبال مردم از واکسیناسیون کودکان ۵ سال به بالا به همشهری آنلاین می‌گوید: واکسیناسیون ۵ سال به بالا که تازه به ما اعلام شده است اما ۹ سال به بالا هم که قبلا اعلام شده بود، خیلی کم مراجع داریم.
وی ادامه می‌دهد: مراجع ۱۲ سال به بالا بیشتر داشتیم و ۹ سال به بالا کمتر. بالای ۵ سال هم اینجا نداشته‌ایم اما در مرکز مصلای تهران که مستقر بودیم، آنجا ۷ ساله هم داشتیم. در واقع پدر و مادرها هنوز می‌ترسند و زیر ۱۲ سال را برای واکسن زدن نمی‌آورند.

طبیبی با بیان اینکه در این مرکز سیار فقط سینوفارم تزریق می‌شود، می‌گوید: تا به حال کسی نیامده که برای بچه‌اش پاستوکووک بخواهد.

مرکز شهر (ایرانشهر/ پارک هنرمندان)

نزدیک سوله بحران شهرداری تهران در پارک هنرمندان که ماه‌هاست به مرکز واکسیناسیون کرونا تبدیل شده، جانان ۵ ساله در حالی که آستینش بالاست، روی پای پدرش نشسته است و دارد گریه می‌کند.
مادر جانان می‌گوید که درباره واکسن‌های اعلام‌شده برای کودکان تحقیق کرده و تصمیم‌ گرفته‌اند به او سینوفارم بزنند.

مادر علی ۱۲ ساله هم که با او و فرزند کوچکترش به این مرکز آمده است، در پاسخ به این سوال که آیا مجبور شده واکسن زدن به فرزندش را بپذیرد، می‌گوید: نه، بالاخره که بچه‌ها هم باید واکسن بزنند. من و همسرم هم هر سه دوز را زده‌ایم.

وی می‌گوید که با همسرش تحقیق کرده‌اند و با اینکه خودشان سینوفارم زده‌اند، تصمیم گرفته‌اند به علی پاستوکووک تزریق کنند.

همچنین، مادر سامیار ۶ ساله که در نوبت واکسیناسیون است در پاسخ به این سوال که آیا برای واکسن زدن به فرزندش تردید هم داشته است یا نه، بیان می‌کند: بله دل‌نگران بودم چون دیدم که اکثر کشورها به بچه‌ها واکسن کرونا نزده‌اند اما تحقیق کردم که ببینم کدام کشورها این کار را انجام داده‌اند و نتیجه‌اش چه بوده.
وی درباره تصمیم‌گیری درباره نوع واکسن تزریقی به سامیار می‌گوید: با دکتر او و چند نفر دیگر مشورت کردم و تصمیم گرفتم به او سینوفارم بزنم.

این میزان استقبال از واکسیناسیون ۵ سال به بالا را اصلا انتظار نداشتیم/ به رضایتنامه کتبی والدین نیازی نیست

پرچمی مسئول مرکز واکسیناسیون پارک هنرمندان که از مراکز مهم و بزرگ واکسیناسیون کرونا در تهران است، می‌گوید: در این مرکز برای هر کدام از واکسن‌های سینوفارم و پاستوکووک لاین جداگانه داریم که در آنها با واکسیناتورهای آموزش‌دیده به کودکان بالای ۵ سال واکسن می‌زنیم.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون بالای ۵ سال را از شنبه هفته گذشته آغاز کرده‌اند، می‌افزاید: استقبال از هر دو واکسن به یک اندازه است و والدینی که به اینجا مراجعه می‌کنند درباره نوع واکسن از قبل تحقیق می‌کنند.

پرچمی در پاسخ به این سوال که آیا پدر و مادرهایی هم هستند که تا لحظه آخر درباره تزریق واکسن به فرزندشان تردید داشته باشند، بیان می‌کند: بله، خیلی هم پیش می‌آید ولی ما با مشاوره‌ای که به ‌آنها می‌دهیم، قانعشان می‌کنیم.

وی در توضیح چگونگی قانع کردن والدین به همشهری آنلاین می‌گوید: به آنها توضیح می‌دهیم که این واکسن‌ها در کشورهای دیگر هم در حال تزریق است و روی آنها تحقیق شده و مورد آزمایش قرار گرفته‌اند و این اطمینان را به آنها می‌دهیم که در این شرایط شیوع امیکرون که بچه‌ها هم خیلی درگیر آن می‌شوند، واکسیناسیون به نفع آنهاست.

پرچمی با اشاره به اینکه در چند روز اخیر آمار تزریق واکسن به کودکان در این مرکز مقداری پایین آمده است، علت آن را شیوع امیکرون و درگیر شدن بسیاری از بچه‌ها با این ویروس بیان می‌کند.
با این حال، وی تاکید می‌کند: از واکسیناسیون کودکان بسیار خوب استقبال شده است به طوری که وقتی واکسیناسیون ۵ تا ۹ سال اعلام شد اصلا فکر نمی‌کردیم اینقدر از آن استقبال شود.

وی همچنین درباره چگونگی اعلام رضایت والدین و پذیرش کودکان برای واکسیناسیون کرونا توضیح می‌دهد: برای این کار به رضایتنامه کتبی والدین نیازی نیست و حضور یکی از والدین در مرکز کافی است.

پرچمی می‌افزاید: نحوه پذیرش کودکان نیز همانند بزرگسالان است و فقط به جای کارت ملی که ندارند، باید شناسنامه همراهشان باشد و مشخصات و واکسن دریافتی‌شان هم در سیستم وزارت بهداشت ثبت می‌شود.

جنوب شهر (هرندی/ دروازه غار)

در مسیر رسیدن به پایگاه سلامت محله هرندی (دروازه غار) با مادر بسیار جوانی روبه‌رو می‌شوم که ۲ فرزند ۵/۳ و ۵/۵ ساله دارد. وقتی از او می‌پرسم که به فرزند بزرگترش سامیر واکسن زده است یا نه، پاسخ منفی می‌دهد و درباره علتش می‌گوید: خودم از وقتی واکسن زده‌ام مدام سرما می‌خورم.

وی که از نوع واکسن‌های تزریقی به کودکان اصلا اطلاعی ندارد، ادامه می‌دهد: اگر همه به بچه‌هایشان واکسن بزنند ما هم می‌زنیم. بالاخره بخواهند بروند مدرسه که باید بزنیم.
در بدو ورود به درمانگاه اباصالح(عج) و پایگاه سلامت محله هرندی آنچه جلب توجه می‌کند حضور پرتعداد اتباع افغانستان است که برای واکسیناسیون کودکان خود به آنجا مراجعه کرده‌اند.

مادر عسل ۱۱ ساله که خودش هم ۳۵ سال دارد و تبعه افغانستان است، می‌گوید که از واکسن‌های تزریقی به کودکان اطلاعی ندارد و چون مدرسه اجبار کرده و مسئولان مرکز گفته‌اند واکسن‌های اعلام‌شده خوبند، فرزندش را برای واکسن زدن آورده است.

وی که علائم کرونا هم دارد و می‌گوید خودش می‌خواهد الان دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کند، تاکید می‌کند که اگر اجبار مدرسه نبود، فرزندش را برای واکسن زدن نمی‌آورد.

مادر سمیرای ۱۲ ساله که او هم از اتباع و در حال بیرون آمدن از مرکز واکسیناسیون است، می‌گوید که نمی‌داند چه واکسنی به سمیرا تزریق شده است.
وی که خودش واکسن نزده است، به این سوال که از واکسن زدن به فرزندش ترس داشته یا نه، پاسخ می‌دهد: نه، چرا بترسم. واکسن فایده دارد. مدرسه هم گفته است باید واکسن بزند.

اتباع افغانستان بیشتر از ایرانی‌ها از واکسن کرونا استقبال می‌کنند

یوسفی که با عنوان ماما در پایگاه سلامت محله هرندی به کار مشغول است و مسئولیت بخش واکسیناسیون این پایگاه را نیز بر عهده دارد، می‌گوید: استقبال از واکسیناسیون کودکان اینجا خوب است. به‌خصوص که تعداد زیادی از اتباع افغانستان در این محله زندگی می‌کنند، مراجعه‌کننده زیاد داریم.

وی ادامه می‌دهد: الان یک هفته‌ای می‌شود که واکسیناسیون ۹ تا ۱۲ ساله‌ها را شروع کرده‌ایم اما زیر ۹ سال نداشته‌ایم چون بخشنامه آن امروز به ما ابلاغ شده است.
یوسفی با بیان اینکه مدارس در این منطقه واکسن کرونا را برای بچه‌ها اجباری کرده‌اند و از آن‌ها کارت واکسن می‌خواهند، به همشهری آنلاین می‌گوید: والدین بدون هیچ ترسی بچه‌ها را برای واکسن زدن می‌آورند، به‌خصوص اتباع افغانستان. در واقع بیشتر مراجعان ایرانی‌مان هستند که می‌ترسند به بچه‌هایشان واکسن بزنند.

وی اظهار می‌کند: اینجا برای بچه‌ها هم سینوفارم داریم و هم پاستوکووک و به آن‌ها نیم سی‌سی واکسن تزریق می‌کنیم. بعضی از مراجعان ما هم ـ بیشتر ایرانی‌ها ـ‌ تاکید می‌کنند به فرزندشان سینوفارم تزریق شود.

با اظهار نظرها درباره واکسن هیجان را به جامعه نبریم/ نیاز به یک کمیته هماهنگ برای تشویق مردم به واکسیناسیون کودکان

دکتر علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز با بیان اینکه ما زمان را برای واکسیناسیون کودکان از دست دادیم، به همشهری آنلاین می‌گوید: اینکه ما بچه‌ها را به مدرسه بفرستیم، سویه جدید شیوع پیدا کند، بچه‌ها درگیر آن شوند و بعد واکسیناسیون را شروع کنیم، باعث می‌شود همزمانی بیماری و واکسیناسیون اتفاق بیفتد.

وی درباره اینکه بسیاری از والدین هنوز حاضر نیستند به فرزندشان واکسن کرونا بزنند، بیان می‌کند: وقتی ما با اظهارنظرهای مختلف هیجان را به جامعه می‌بریم، این موضوع بر جامعه تاثیر می‌گذارد.

این متخصص ویروس‌شناسی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها برای واکسیناسیون کودکان مجوز صادر کرده و در بعضی از آنها الان حتی به زیر ۵ ساله‌ها هم واکسن کرونا تزریق می‌شود، می‌گوید: اتفاق نظر بر این است که صرف‌نظر از اینکه چه واریانت‌هایی بیاید، واکسیناسیون می‌تواند تا حدود زیادی جلوی بیماری را بگیرد.
وی پیشنهاد می‌کند: برای راضی کردن مردم به واکسیناسیون کودکان، وزارت بهداشت و صدا و سیما باید یک کمیته هماهنگ داشته باشند و این کار را انجام دهند. البته مسائل دیگری هم وجود دارند، مثلا ممکن است والدین درخصوص نوع واکسنی که زده می‌شود حساسیت داشته باشند که در این زمینه هم باید اطلاع‌رسانی شود.

ناجی ادامه می‌دهد: الان اتفاق خیلی بدی افتاده. قبلا این‌جور نبود که مردم این‌قدر دنبال نوع واکسن باشند. واکنش‌های بسیاری که به واکسن‌های مختلف در کشور صورت گرفت و افراد ضد واکسن هم از این موضوع سوءاستفاده کردند باعث شده برای مردم سردرگمی و ناراحتی به وجود بیاید. راهکار رفع این ناراحتی‌ها هم فقط صحبت کردن با مردم و دادن اطلاعات به آنهاست.

وی تاکید می‌کند: باید به مردم گفته شود واکسن‌هایی که وزارت بهداشت برای واکسیناسیون کودکان معرفی‌ کرده ایمن هستند و می‌توانند در کنترل کووید به ما کمک کنند. اینکه گفته می‌شود برای بچه‌ها سینوفارم و پاستوکووک بزنیم، برای آن ادله علمی وجود دارد. بسیاری از کشورها به کودکان زیر ۱۲ سالشان سینوفارم تزریق کرده‌اند و مطالعات علمی نشان داده است که این واکسن می‌تواند در جلوگیری از ابتلای کودکان به کرونا موثر باشد.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار می‌کند: در مورد پاستوکووک یا سوبرانا که الان دارد در کوبا و ونزوئلا هم تزریق می‌شود، آمار هست. کوبا حدود ۹۲ درصد جمعیت خودش را با همین واکسن واکسینه کرده است. باید این اطلاعات به مردم داده شود که تشویق شوند برای واکسن زدن اقدام کنند.

اگر واکسن‌های تعیین‌شده برای کودکان خطرناک بودند خودش را در دنیا نشان می‌داد/ برای کودکان با وسواس بسیار واکسن‌های ایمن انتخاب کردیم

دکتر مسعود یونسیان اپدمیولوژیست و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز درباره امنیت واکسن‌های اعلام‌شده برای تزریق به کودکان به همشهری آنلاین می‌گوید: یکی از این واکسن‌ها سینوفارم است که صدها میلیون دوز از آن در دنیا به کودکان تزریق شده است و اگر قرار بود عوارض جدی داشته باشد، باید خودش را در این جمعیت نشان می‌داد.

وی ادامه می‌دهد: دیگری هم پاستوکووک است که هم در ایران و هم کوبا روی آن مطالعه شده است. در کوبا، علاوه بر مطالعه، این واکسن به همه کودکان هم تزریق شده است و طبیعتا اگر این واکسن عوارض جدی داشت، خودش را نشان می‌داد.
یونسیان با بیان اینکه ما در مورد سلامت این دو واکسن به اندازه کافی اطمینان داریم، تاکید می‌کند: ما برای تعیین نوع واکسن برای کودکان با وسواس بسیار بالایی تصمیم گرفتیم. عوارض بیماری کرونا برای کودکان ناچیز است و احتمال بیماری شدید و مرگشان بسیار کم است، لذا باید واکسنی را انتخاب می‌کردیم که خیلی ایمن و بی‌خطر باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا