گوناگون

با این روش ساده یبوست کودکتان را درمان کنید

توصیه‌های مهم فوق تخصص گوارش درباره نگرانی جدی والدین

یک پزشک فوق تخصص گوارش و کبد کودکان، با بیان اینکه یبوست مزمن ۳ تا ۱۰ درصد ویزیت پزشکان متخصص کودکان و ۲۵ درصد ویزیت‌های فوق‌تخصصی گوارش کودکان را شامل می‌شود، تغییر در رژیم غذایی را راهکاری موثر برای پیشگیری از بروز این عارضه دانست.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا،‌ دکتر عباس عوض‌پور با بیان اینکه قراردادن نان سنگک یا سایر نان‌های سبوس‌دار به جای نان سفید در سبد غذایی کودک، به گوارش او کمک بزرگی خواهیم کرد، گفت: مصرف زیاد مایعات، استفاده از روغن زیتون و سبزیجات، می‌تواند مانع از بروز عارضه یبوست مزمن و مشکلات بعدی در کودکان شود.

این پزشک فوق تخصص گوارش و کبد کودکان گفت: یبوست مزمن موارد تشخیصی مختلفی دارد که پزشک متخصص بعد از انجام معاینات بالینی و در صورت لزوم پس از بررسی علل پاتولوژیک مانند کم کاری تیروئید، تغییرات الکترولیت و وجود بیماری هیرشپرونگ، متوجه آن خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم خاطرنشان کرد: “هیرشپرونگ” یک بیماری است که در آن قسمتی از بافت عصبی روده ها تشکیل نشده و باعث یبوست مزمن می شود.

به گفته این پزشک فوق تخصص، علائم یبوست مزمن در کودکان بر اساس سن زیر ۴ سال و بالای ۴سال متفاوت است و عمدتا شامل درد شکم، حرکات روده (اجابت مزاج) کمتر از دو بار در هفته، مدفوعی که سخت و خشک بوده و به راحتی عبور نکند، درد به هنگام اجابت مزاج و دیده شدن خون در سطح مدفوع سفت است.

عوض‌پور با بیان اینکه گاهی اوقات حتی دلیل بوی بد دهان کودکان، یبوست است، به عادات بد غذایی که در شکل گیری این بیماری در کودکان تاثیردارد اشاره و اضافه کرد: به خانواده ها توصیه می شود به جای مصرف نان سفید، نان ساندویچی یا همان نان باگت از نان سنگگ که داری سبوس است برای کودکان استفاده کنند. همچنین مصرف زیاد شیر گاو و بستنی و خوردن میوه هایی مانند انار، خرمالو و موز موجب یبوست مزمن در کودکان می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم همچنین گفت: مصرف زیاد مایعات، استفاده از روغن زیتون و سبزیجات فیبردار و مصرف میوه هایی مانند آلو، انگور، کیوی، هلو و انجیر در درمان کودکان با یبوست مزمن بسیار موثر است.

این پزشک فوق تخصص کودکان گفت: توصیه می شود در کودک مبتلا به یبوست بعد از هر وعده غذایی، ۱۵ دقیقه برای اجابت مزاج کودک وقت گذاشته شود و کودک بر روی سنگ دستشویی بنشیند تا کف لگن کودک عادت کند و بتواند عمل دفع را به راحتی انجام دهد.

وی با بیان اینکه درمان یبوست مزمن زمان بر است گفت: اگر رژیم غذایی کودک خوب رعایت شود بهبودی حاصل خواهد شد اما اگر در وضع کودک تغییری ایجاد نشد پزشک درمان های دارویی را آغار می کند. پلی اتیلن گلیکول و لاکتولوز از ترکیبات دارویی برای درمان این بیماری است که روند درمان و تنظیم دوز داروها حتا باید زیر نظر پزشک باشد.

عوض‌پور با اشاره به ساخت داروی جدیدی از ترکیب گل سرخ محمدی و شکر سرخ در درمان یبوست مزمن کودکان، گفت: ترکیب گل سرخ محمدی دارای خاصیت ملین است و می توان از آن هم در درمان این بیماری استفاده کرد. ساخت این دارو در مرکز تحقیقات داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده و به زودی به چرخه دارویی کشور اضافه می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا