گوناگون

این میوه تنظیم کننده قند بدن است

قال رسول اللّه صلى الله علیه و آله: و التوت الابیض قریب منه و لکنه اقل تغذیة و اضر بالمعدة. پیغمبر صلى الله علیه و آله فرمود: و توت سفید نزدیک به آن (سیاه) است، اما مواد غذایى آن کمتر و ضررش براى معده بیشتر است.

به گزارش کارگرآنلاین، درخت توت از تیره گزنه‏‌ها دارای دو نوع میوه یکى شیرین و سفید که آن را توت نبطى و دومی ترش و سیاه که آن را توت شامى یا شاه توت می‌نامند. درخت توت سفید در غالب نواحى ایران به‌خصوص نواحى شمالى ایران به منظور استفاده از میوه و برگ‌هاى آن برای مصرف تغذیه کرم ابریشم و همچنین در نواحى دیگر پرورش مى‌‏یابد.
* مزاج توت شیرین گرم و تر که بهترین طبع برای بدن انسان بوده و شاه‌توت مایل به سردى و رطوبت است. توت خون صالح در بدن تولید می‌کند به همین خاطر در رفع کم‌خونی و تصفیه خون مفید است و با رطوبت‌رسانی به مغز می‌تواند آرام‌بخش خوبی باشد.

* از ضماد برگ خشک آن با روغن زیتون، در درمان سوختگی پوست و همچنین براى نرم کردن سینه، رفع سرفه، آسم، عوارض سل و سایر ناراحتى‌‏هاى سین‌ه‏اى از دم‏کرده آن استفاده مى‌‏شود.

* غرغره با آب یا رب آن براى زخم و جوش‌هاى دهان و کاهش التهاب حلق و گلو مفید است و شتسشوی بدن با پودر برگ توت به همرا سرکه در حمام می‌تواند به مانند سفیدآب در پاکسازی بدن عمل کند.

* مصرف آن از قدیم الایام به عنوان دافع کرم و حتى دفع کرم کدو بین مردم معمول بوده است و براى دفع کرم معمولا جوشانده 15 گرم پوست ریشه درخت را در 250 گرم آب تهیه کرده صبح ناشتا مصرف می‌کردند.

* البته توت می‌تواند در بعضی افراد مستعد، سردرد ایجاد کند و در برخی افراد نیز برای معده مضر است. همانطور که شیخ بو علی سینا در کتاب قانون خود می‌نویسد: توت سفید ملین بوده که برای رفع یبوست مفید است و از آنجا که ادرارآور است در پاکسازی بدن موثر است. حین مصرف به سرعت از معده عبور می‌کند اما دیر از روده خارج می‌شود. براى معده مضر است و باید که قبل از غذا بخورند و برای رفع ضرر آن بعد از آن سکنجبین بیاشامند.

* دکتر احمدیه نیز در کتاب راز درمان خود از توت سفید به عنوان دارویی در دفع مرض قند و چاق‌کننده، همینطور از توت‏ و برگ درخت توت‏ سفید و حتى ابریشم از داروهاى مسکن اعصاب و به ویژه از صمغ درخت توت‏ در درمان بیماری‌هاى روانى نام برده است.

* نتایج مطالعات اخیر فیتوتراپی در مورد عصاره برگ‌های توت سفید اثرات کاردیوواسکولر، آنتی‌دیابت، ضدمیکروبی، ضدکنسر، کاهش چربی خون، آنتی‌اکسیدان، آنتی‌اتروژنیک و ضدالتهاب را نشان می‌هد که می‌تواند به عنوان پروتکل‌های پیشگیری و درمان جایگزین ارائه شود.

* نتایج تحقیق عصاره آبی برگ توت سفید در محیط آزمایشگاه نشان داد که میزان قند و چربی‌های خون را در موش‌های سالم تغییر نمی‌دهد، ولی در موش‌های دیابتی سبب کاهش مقدار قند و چربی های خون می‌شود و در صورت کسب نتایج بالینی مطلوب و با توجه به اینکه برگ این گیاه به وفور یافت می‌شود ممکن است کمک شایانی به تولید صنعتی داروی کاهش قند خون کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا