ایران بینتفریح

خلیج گرگان ؛ زیبایی بی پایان

خلیج گرگان به عنوان بزرگترین خلیج دریای خزر نام برد، خلیجی که بر اثر گسترش شبه جزیره میانکاله در جنوب شرقی دریای خزر به وجود آمده و به طول 70 کیلومتر در مساحتی 400 کیلومتری گسترانیده شده.

 

در جهت شرق به غرب حداکثر عمق آن 4 متر می باشد و این عمق از غرب به شرق تا ضلع جنوبی شبه جزیره آشوراده افزایش می یابد. در بخش غربی خلیج، شوری آب آن نسبت به دریای خزر به دلیل کاهش عمق و افزایش تبخیر آب بیشتر می شود. می توان از خلیح گرگان به عنوان منبع یکی از بهترین خاوریاهای سیاه جهان و زیستگاه ماهیان با ارزشی نظیر غضروفی، سفید و کفال نام برد.

جاذبه‌های دیدنی خلیج گرگان

تالاب میانکاله

تالاب میانکاله از جاهای دیدنی استان مازندران است که در ۴۵ کیلومتری بهشهر، در جنوب شرقی استان قرار گرفته است. تالاب میانکاله درون شبه جزیره‌ای باریک به همین نام قرار دارد. این تالاب از شمال به دریای خزر، از جنوب به خلیج گرگان، از غرب به تالاب زاغمرز و از شرق به آشوراده و از طریق کانال باریکی به طول کمتر از یک کیلومتر به بندر ترکمن می‌رسد
این تالاب تبدیل به یک زیستگاه مناسب برای پرندگان سردسیری شده است؛ به‌گونه‌ای که سالانه پرندگان زیادی از نقاط مختلف به این تالاب کوچ می‌کنند. در اطراف تالاب یک پهنه گسترده وجود دارد که می‌تواند محلی برای گشت‌وگذار خانواده‌ها باشد. گونه‌های جانوری که در این تالاب قرار دارند، بسیار متنوع هستند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به فلامینگو، اردک، انواع قو، غاز، قرقاول خزری و… اشاره کنیم.
آشوراده بزرگ‌ترین جزیره‌ ایرانی دریای کاسپین است که در مرکز شبه جزیره میانکاله‌ بندر ترکمن قرار دارد. بندر ترکمن، یکی از بنادر شمالی ایران و یکی از مشهورترین بنادر سواحل شرقی دریای کاسپین است که در استان گلستان واقع شده است. ساحل بندر ترکمن، نزدیک‌ترین ساحل دریا به شهر گرگان است.

جزیره آشوراده

جزیره آشوراده در ۱۰ کیلومتری بندر ترکمن واقع شده است و تنها ۴۰ کیلومتر با گرگان فاصله دارد. این جزیره از شمال به دریاچه کاسپین، از شرق به تنگه‌ای باریک به نام «تنگه چپق‌اوغلی»، از غرب به کانال طبیعی خزینی و ادامه شبه جزیره میانکاله و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می‌شود. طول جغرافیایی آشوراده، ۵۳۸,۵۰۰ و عرض جغرافیایی آن ۳۶۸,۳۳۳ است. این جزیره، یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی بندر ترکمن به حساب می‌آید که هر سال گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند.

جنگل‌های هزار جریب

از دیگر دیدنیهای خلیج گرگان می‌توانیم به جنگل‌های هزار جریب اشاره کنیم. این منطقه کامل محافظت شده است و مساحت آن به 49000000 هکتار می‌رسد. درختان هزار جریب شامل موارد مختلفی می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به سیب وحشی، آلو وحشی، انجیلی، راش، ممرز، زرشک کوهی، بارانک جنگلی، ولیک و بلوط اشاره کنیم. همچنین در این جنگل انواع گل‌ها و گیاهان دارویی نیز رویش خوبی دارند. شقایق، بنفشه، اسفنج و گل گاو زبان در بین این موارد جای داده می‌شوند. علاوه بر گونه‌های مختلف گیاهان، جانوران زیادی نیز به چشم می‌خورند؛ از جمله گربه وحشی، خرس، پلنگ، روباه، شوکا، خرگوش، خوک و گوزن. زمانی که به این جنگل سفر می‌کنید جاذبه‌های دیگری نیز وجود دارند که حواس شما را به خود جلب می‌کنند. روستای سفید چاه و چشمه کینوا نمونه‌ای از این موارد هستند. هر کدام از این جاذبه‌ها زیبایی‌های خاص خود را دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا