ایران بین

قلب مسیح در کرمانشاه

استان کرمانشاه در غرب ایران از جمله استان‌هایی است که بناهای مذهبی در آن اهمیت زیادی دارند. به‌دلیل قرارگیری کرمانشاه در مسیر عتبات عالیات، این استان اهمیت زیادی برای مسلمانان ایران دارد.

استان کرمانشاه دارای تعدادی از زیباترین کلیساهای ایران نیز است. کلیساهای «پنطی کاستی»، «نمازخانه» و «قلب مقدس مسیح» از جمله شاخص‌ترین کلیساهای استان کرمانشاه محسوب می‌شوند. کلیسای قلب مقدس مسیح که از جاهای دیدنی کرمانشاه به شمار می‌رود، از مهم‌ترین کلیساهای این منطقه است.

تاریخچه و معماری باشکوه کلیسای قلب مقدس مسیح

کلیسای قلب مقدس مسیح، به دستور اسقف یوحنانیان در سال 1914 میلادی و در زمینی به مساحت 280 متر مربع بنا شد و توسط او تقدس شد. زیر بنای این کلیسا با احتساب فضای سرایداری و اتاق ها 160 مترمربع بوده و مصالح به کار رفته در این بنای مذهبی، آجر هست و مختصر تزییناتی هم در آن به چشم می خورند. ضلع غربی کلیسا، دارای سه طاق نما بوده که در طاق نمای میانی ورودی کلیسا قرار دارد و در طاق نماهای طرفین دو پنجره دیده می شوند. در و پنجره های کلیسای قلب مقدس مسیح در کرمانشاه، با قالب های آجری که در بالا به قوسی زیبا ختم می شوند، تزئین آراسته شده اند. تزئین نمای خارجی اضلاع شمالی و جنوبی کلیسا هم طاق نما و پنجره های قوس داشته، با این تفاوت که در ضلع جنوبی پنجره ها مسدود شده و از آن ها به عنوان طاقچه استفاده می کنند. نمای اصلی کلیسا با سنتوری که در وسط یک نورگیر به شکل صلیب تعبیه شده است، تزئین شده و بام بنا شیروانی و سقف آن از داخل از جنس چوب بنا شده است.

جاهای دیدنی اطراف کلیسای قلب مقدس مسیح

تکیه معاون‌ الملک
تکیه معاون الملک مجموعه‌ی تاریخی و متعلق به دوره قاجاریه است که از بخش‌های مختلفی چون حسینیه، زینبیه و عباسیه تشکیل می‌شود. این بنا که دربرگیرنده موزه مردم‌شناسی نیز است، نمونه‌ای کامل از هنر و معماری ایرانی به‌حساب می‌آید که با کاشی‌کاری‌هایی بی‌نظیر، جلوه‌ای باشکوه را پدید آورده است.

کتیبه بیستون
کتیبه بیستون واقع در مجموعه تاریخی بیستون کرمانشاه، بزرگ‌ترین سنگ‌نگاره جهان محسوب می‌شود که از داریوش هخامنشی به‌یادگار مانده است. قدمت این کتیبه که از میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود، به قرن اول پیش از میلاد بازمی‌گردد. این کتیبه تصویری از پیروزی داریوش‌شاه و گارد سلطنتی وی بر چند شورشی را نشان می‌دهد.

کلیسای قلب مقدس مسیح در تاریخ ۱۷ مرداد ماه سال ۱۳۸۳ هجری شمسی، یعنی حدود ۹۰ سال پس از تاریخ بهره‌برداری، با شماره ثبت ۱۱۰۵۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است تا یکی از ده‌ها کلیسای ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور تا به امروز محسوب شود.

مسیر دسترسی به کلیسای قلب مقدس مسیح؛ دسترسی به کلیسای قلب مقدس مسیح به‌واسطه قرارگیری در مرکز شهر، با سهولت امکان‌پذیر است. از طریق میدان انقلاب در مرکز شهر کرمانشاه، وارد خیابان مدرس در خروجی جنوبی میدان شوید. با ادامه مسیر به‌طول چندصدمتر، کوچه «امیر محترم» در سمت راست شما قرار دارد که کلیسای قلب مقدس مسیح نیز در مرکز آن واقع شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا