ایران بینقاب امروز

کوه خواجه؛ مکانی رویایی و دیدنی در سیستان

کوه خواجه را نباید صرفا کوهی ساده دانست، در واقع کوه خواجه که در سیستان قرار گرفته است، کوهی است با معماری برجسته که دقیقا به خاطر دارا بودن همین موهبت، در زمره ی نقاط دیدنی ایران قرار می گیرد.

کوه خواجه در حدود ‪ ۲۰ کیلومتری جنوب غربی زابل و میانه ی دریاچه قرار گرفته است. کوه خواجه ی زابل یکی از زیبایی های طبیعی دشت سیستان با ارتفاع تقریبی ۶۰۹ متر از سطح دریا است که در حدود ۱۰۰ متر از سطح زمین فاصله دارد

حالا فکر می کنید که این کوه چرا معروف است؟ در این کوه که یکی از شاهکارهای به جای مانده از سلسله ی باستانی اشکانیان باقی مانده است که آن را به تخت جمشید خشتی زابل معروف کرده است. اگر چه به هر حال بسیاری از قسمت‌ های این بنای خشتی به دلایلی چون عوامل طبیعی و انسانی تخریب شده است، اما باز هم می‌ توان به نوع معماری این قلعه و سبک بی نظیرش دست یافت. در این کوه باستانی آتشکده، زیارتگاه خواجه مهدی و قبرستانی از دوران های مختلف به جای مانده است. مهم ‌ترین و بزرگ ‌ترین بخش آثار باستانی در کوه خواجه، در شیب جنوب شرقی این کوه قرار گرفته است که دارای سه دیواره ی دفاعی، دروازه ی اصلی، راهروهای جانبی، حیاط مرکزی، آتشکده و از این قبیل بخش ها بوده است و به نام قلعه ی کافرون شناخته می ‌شود.

از جمله نقاط جالب توجه و دیدنی این کوه قدمگاه حضرت علی (ع) و دره ی سوخته‌ ای است که به اعتقاد مردم محلی بر اثر پرتاب ذوالفقار امام به سوی کفار در کنار کوه خواجه به وجود آمده است. با این که سندیت این مطالب مانند مزار شریف در افغانستان بیشتر به داستان ‌های اسطوره ‌ای می‌ ماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا