تفریح

دره آل ؛ترسناک ترین دره

دره آل مشهد از جمله تفرجگاه‌های آبی این شهر است. فاصله دره آل تا مشهد چیزی در حدود ۴۵ کیلومتر است. دره آل در نزدیکی روستای آل واقع است و جذابیت‌های تفریحی و دیدنی زیادی را در خود جای داده است.

علت نام گذاری دره آل

در این دره روستای آل واقع است و به همین علت نام گذاری شده است. علت این اسم این است که: هرمنطقه داستان یا افسانه ای به خود دارد، اما گاهی این اسامی رمز آلود می باشند. برای این دره هم روایتی است که می گویند: علت نام گذاری این دره وجود (آل) است. آل همان موجود خوفناک و نامرئی که قصه ها و داستان هایی عجیب در مورد آن می دانیم.

پوشش گیاهی

دره آل را با پوشش انجیرهای وحشی می‌شناسند. اینجا آنقدر انجیر وحشی پیدا می‌شود که می‌توان نام دره را به دره انجیرها تغییر داد. البته در کنار رودخانه آن زرشک، تمشک، پونه و گزنه هم دیده می‌شود. از آنجایی که شغل اکثر مردم این منطقه باغداری است درختان سیب، گلابی، آلبالو، زردآلو و گیلاس هم خواهید دید.

جاذبه های دره آل کلات

غارهای دره آل

غارهایی در این مسیر وجود دارد که مهم ترین آن در مسیر رفتن به روستای آل می باشد، که بعد از روستای اندرخ و کارده می باشد. دیدن غارها با اشیای قدیمی و همان طور اسکلت انسانها در هزاران سال پیش بسیار زیبا و جذاب می باشد. عرض دهنه غار بین ۱ تا ۳ متر و طولش بیش از ۱۰۰ متر می باشد. اگر وارد غار شدید منتظر راه های تو در توی و خفاش های انجا باشید.البته دسترسی به این غارها هم ساده نیست و نیاز به تجهیزات دارد. اگر خواستید به غار بروید حتما با افراد با تجربه بروید.

آبشارهای دره آل

آبشار‌های فصلی و پنج‌گانه، که در فصل‌های پر باران، جان تازه‌ای به منطقه دره‌آل می‌دهند. این آبشارها، حامل آب‌های زلالی هستند که از لابه‌لای سنگ‌های کوه‌ هزار مسجد عبور می‌کنند و تمیز و شفاف می‌شوند. سنگ‌ها در این فرایند نقش فیلتر را دارند و زلالی و پاکیزگی آب آبشار‌های دره‌آل را در پی دارند.در فصولی که بارندگی زیاد است طراوت و تازگی آب باعث تلطیف فضا شده و دل‌نشینی منطقه را صد چندان می‌کند.

دره انجیر

در میان درختان بسیار و صخره ها، دره انجیر انجیر را می بینید. این منطقه با درختان انجیر وحشی شناخته می شود. هر ساله انجیر های شیرین و خوش طعم، روی شاخه های آن جا خوش می کند. شما غاری در دره انجیر مشاهده می کنید که قدمت آن ۱۰۰۰ ساله است.

کتیبه خان تاشی

کتیبه خان تاشی در نزدیکی دره آل قرار دارد و سنگ نوشته ای به طول یک متر می باشد. این اثر تاریخی مربوط به اواخر حکومت تیموریان و اوایل دوره صفوی می باشد. کتیبه مهمترین اسناد تاریخی خراسان می باشد. در این کتیبه شرح پیروزی های شیبک خان ازبک را روی آن، در ۱۰سطر و به خط ثلث نوشته است. کتیبه خان تاشی حدود ۳۵ کیلومتری جاده مشهد ، کلات می باشد.

سد کارده روستای آل

دره آل کلات توسط سد کارده مابین روستاهای اندروخ و کارده قطع می شود.

بهترین زمان بازدید دره آل مشهد

بهترین فصل آن بهار است. در این فصل چشمه ها پر آب هستند و فضا سر سبز و هوای آن معتدل و بهاری می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا