ایران بینتفریح

بهشت گمشده شیراز

بهشت گُمشده یا منطقه تنگ بُستانک از زیباترین جاذبه های طبیعی و گردشگری استان فارس است که در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی شیراز قرار دارد.

هر چند منطقه تنگ بستانک در میان شهرها و مناطق نسبتا گرمسیر استان فارس قرار دارد اما رودهای روان، چشمه‌های پُر آب، طبیعت سرسبز کوهستانی و جنگل‌های پُر درخت، این منطقه را به بهشتی زیبا تبدیل کرده از این رو مردم این منطقه از آن به عنوان بهشت یاد می‌کنند.

بهترین فصل برای سفر به بهشت

بهترین فصل سفر به تنگه بستانک، بهار و تابستان است. اما خب، کیست که پاییز هزار رنگ هزار نقش ایران را فراموش کند! مخصوصا در بهشت رویایی مرودشت که هر ورقش دفتری است و بخشی از شکوه طبیعت ایران زمین را به تصویر می کشد. البته زمستان شیراز کلا سرد است. حتما زمستان تنگ بستانک، سخت و دشوار است. اما به هر حال، شاهد عزیمت گردشگران از اواخر زمستان به این منطقه تا اواسط پاییز هستیم. بهترین زمان بازدید از بهشت گمشده شیراز، حتما بهار و تابستان است.
از اردیبهشت تا اواسط شهریور، شمار گردشگران تنگه بستانک به اوج می رسد. چون منطقه کوهستانی است، در نیمه نخست بهار، همچنان شاهد هوای سرد منطقه هستیم. در شهریور، کم کم هوا رو به خنکی رفته و دمای هوا در اواخر پاییز به سمت منفی حرکت می کند. تنگ بستانک در زمستان، با هوای برفی و یخبندان روبرو است و سفر به این بهشت گمشده در ۳ ماهه پایانی سال توصیه نمیشود.

دیدنی نزدیک تنگ بستانک

در اطراف تنگه بستانک، مناطق دیدنی معروف شهر شیراز قرار دارند. نقش رستم در ۱۰۴ کیلومتری، کاخ پاسارگاد به فاصله ۲۰۹ کیلومتری، آرامگاه کمبوجیه در فاصله ۱۰۶ کیلومتری و نقش رجب نیز در ۱۱۶ کیلومتری تنگه بستانک قرار دارد. نقش رستم و نقش رجب در محوطه ای تاریخی در کوه های استان فارس واقع شده و کهن ترین بناها و آرامگاه ها و کتیبه های باستانی متعلق به عصر هخامنشیان را در خود جای داده اند. منطقه باستانی نقش رستم در ۱۰ کیلومتری شمال تخت جمشید قرار دارد و مهم ترین جای دیدنی اطراف تنگه بستانک است.

نقش رجب هم که یکی از مکان های دیدنی نزدیک تنگه بستانک است، در ۱۳ کیلومتری شهر مرودشت و در ۳ کیلومتری شمال تخت جمشید و سمت راست جاده شاهی قرار دارد.

پوشش گیاهی و جانوری بهشت گمشده

هوای مناسب و آب کافی باعث رونق کشاورزی و باغداری در بهشت گمشده یا تنگ بستانک شده است. در این منطقه درختانی مانند بادام، پسته، زرشک و بلوط رشد می‌کنند و محصول قابل توجهی دارند. انواع گیاهان دارویی نیز در جنگل‌های بهشت گمشده به چشم می‌خورند. در میان این گیاهان می‌توان به نمونه‌هایی مانند خارشتر، درمنه، شیرین بیان و گون اشاره کرد.
کف دره تنگ بستانک را پوشش سنگی و صخره‌ای پوشانده است که بستری مناسب برای رویش درختان چنار، گردوو دیگر گیاهان سایه پسند پدید می‌آورد.

جانوران منطقه تنگ بستانک تنوع بالایی دارند. آب و هوای مناسب و رودخانه‌های پر آب و همیشه جاری حیوانات بسیاری را به این منطقه جذب کرده‌اند. در بهشت گمشده از انواع پرندگان شکاری گرفته تا مرال، خرس قهوه‌ای، سمور، سنجاب، روباه، میش، قوچ، بز وحشی و خرگوش، زندگی می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا