تفریح

جواهر ده ؛نگینی در دل رامسر

یکی از مناطق ییلاقی ایران که دارای طبیعتی بی‌نظیر بوده و کمتر کسی پیدا می‌شود که نام آن را نشنیده باشد، روستای جواهرده است. جواهرده به‌رغم زیبایی‌ها و آب‌و‌هوای فوق‌العاده‌ای که دارد، توانسته صفت بهشت ییلاقات ایران را هم به خود اختصاص دهد.

جواهرده یکی از روستاهای زیبای شهرستان رامسر است که در غرب استان مازندران واقع شده و در ۲۹٫۵ کیلومتری مرکز شهر رامسر در دهستان سخت‌سر قرار دارد.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم جواهرده

اهالی روستای جواهرده علاقه‌ی خاصی به ورزش دارند، به طوری که اگر به جواهرده در تابستان سفر کنید در میدان اصلی این روستا مردم را در حال تماشای مسابقات والیبال یا کشتی می‌بینید. کشتی گیله مردی نیز یکی دیگر از ورزش‌های پرطرفدار در این روستا است که در زمان‌های مشخصی بین ورزشکاران گیلانی و مازندرانی برگزار می‌شود. پس از اتمام مسابقات کشتی، مردم روستا صنایع دستی و محصولات کشاورزی خود را برای فروش به نمایش می‌گذارند. آداب و رسوم زیر نیز در این روستا رایج است:

رسم گِل کاری مسجد آدینه: مردم در گذشته در اوایل ماه مرداد، برای نذری و محافظت از اعضای خانواده‌ی خود و همچنین افزایش برکت در محصولات خود، به جای آب با استفاده از شیر دام‌های خود گل درست می‌کردند و آن را با صلوات و دعا به در و دیوار مسجد می‌زدند؛ به زبانی دیگر مسجد را گل‌کاری می‌کردند.
جشن سیزده شو: در این جشن ۱۳ نوع خوراکی برای پذیرایی سرو می‌شود و مردم پیروزی ایران در برابر ضحاک ماردوش را جشن می‌گیرند. جشن سیزده شو در ۱۳ آبان برگزار می‌شود و با شعرخوانی، خواندن شاهنامه، کتک خوردن از لال‌ها و دورهمی‌های خانوادگی همراه است. این جشن علاوه بر روستای جواهرده، در دیگر شهرهای استان مازندران با کمی تغییر برگزار می‌شود.
استفاده از تقویم گالشی یا گیلکی: جالب است بدانید برخی از مردمان روستای جواهرده از تقویمی که مخصوص مازندران است استفاده می‌کنند. نام ماه‌ها در این تقویم با تقویم شمسی کمی تفاوت دارند و عبارتند از نوروز ماه، کرچه ماه، ارکه ماه، تیر ماه، موردال ماه، شرر ماه، امیر ماه، اول ماه، سیه ماه، ده ماه، ورفه ماه، اسفندار ماه.

جاهای دیدنی در مسیر جاده جواهرده-رامسر

بوستان جنگلی صفارود
دریاچه قو
آبشارها و چشمه‌ها
مسجد آدینه
گورهای تاریخی گبری
مقبره شاه یحیی

بهترین فصل برای سفر به جواهرده

بهار
طبیعت جواهرده، اوایل بهار شروع به شکوفایی می‌کند و برف‌های ذوب شده از کوه و دشت سرازیر می‌شوند تا گل‌وگیاهان را سیراب کنند. این ییلاق در بهار هوایی مطبوع و دل‌انگیز دارد و جان می‌دهد برای نفس تازه کردن!

تابستان
جواهرده بویی از آب‌و‌هوای گرم و شرجی نبرده است. پس اگر در وسط تابستان دلتان هوای خنک و کوهستانی خواست، راهی این روستا شوید. ارتفاعات جواهرده جان‌پناهی لذت‌بخش برای فرار از تابستان‌های داغ است.
پاییز
این سرزمین چهارفصل در پاییز بسیار دیدنی است. سرتاسر جواهرده با برگ‌های زرد، نارنجی و ارغوانی پوشیده می‌شود و نم نم باران طراوت‌بخش سفرتان خواهد شد. اما هوا کاملا سرد است و به لباس‌های گرم احتیاج خواهید داشت. اوایل پاییز جواهرده با نم نم باران بسیار دل‌انگیز است.

زمستان
جواهرده در زمستان بسیار سرد است. زمستان‌های این ییلاق، به علت قرار گرفتن در ارتفاع، پر برف و بارش است. سوز سرما مهمان روستا می‌شود و درختان لباس سفید یکدستی به تن می‌کنند. به طور کلی شش ماهه دوم سال باید با احتیاط کامل به جواهرده سفر کرد و تجهیزات کامل برای رانندگی در جاده‌های برفی در اختیار داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا