خبرنامه

تقویت حس مهمان‌نوازی می‌تواند در احساس امنیت گردشگران بسیار تاثیرگذار باشد

به گزاش خبرگزاری ایسنا/خراسان رضوی عضو پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد گفت: تقویت حس مهمان‌نوازی می‌تواند در ایجاد احساس امنیت در میان گردشگران تاثیرگذار باشد. باید گفت که ایجاد حس نوع‌دوستی و برقراری ارتباط‌های مناسب فرهنگی می‌تواند عامل بسیار مهمی برای نزدیکی میان جامعه میزبان و مهمان در مقصدها نیز باشد و اجازه ندهد که احساس امنیت به خطر بیافتد.

حمدالله سجاسی قیداری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امنیت یکی از مهم‌ترین فاکتورها و عوامل تاثیرگذار در توسعه گردشگری برای هر مقصدی بوده که در دنیا دارای اهمیت بسیار زیادی در مطالعات گردشگری است. در حال حاضر با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد و همه ما در آن زندگی می‌کنیم، می‌توان گفت که ایران یکی از کشورهای امن به شمار می‌آید و خوشبختانه به لحاظ امنیت در شرایط خوبی به سر می‌بریم که این امر برای گردشگران نیز دارای جذابیت است.
وی اضافه کرد: همچنین جنبه‌های مختلفی که در چند سال اخیر در کشورمان شاهد بودیم این است که اتفاق‌های امنیتی بسیار کم و جزئی برای گردشگران به ویژه گردشگران بین‌المللی در کشور رخ داده که از دلایل اصلی این مسئله، وجود فرهنگ مهمان‌نوازی در میان عامه مردم در کشور است.
مشهد به عنوان یک شهر مذهبی و زیارتی امنیت خوبی برای گردشگران فراهم کرده است
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: ما نسبت به بسیاری از کشورهایی که در حوزه خاورمیانه و اطراف وجود دارند از امنیت نسبی خوبی برخوردار هستیم که می‌تواند برای بسیاری از گردشگرهای داخلی و خارجی جذاب باشد. مشهد نیز به عنوان یک شهر مذهبی و زیارتی از امنیت خوبی برای گردشگران برخوردار است و سالانه هزاران و حتی میلیون‌ها نفر زائر و گردشگر از شهرها و کشورهای مختلف ایران و جهان از جمله کشورهای همسایه که شیعه هستند، حضور پیدا می‌کنند.
وی ادامه داد: طی مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته است، شاهد این هستیم که گردشگران برای چندمین بار به یک مقصد گردشگری سفر می‌کنند که نشان می‌دهد امنیت در مقصد گردشگری و زیارتی مانند مشهد به صورت کامل برقرار است که می‌تواند یک مزیت رقابتی برای مقصدی مانند مشهد باشد.
مردم باید تامین کننده و ایجاد کننده امنیت منطقه خود باشند
سجاسی قیداری خاطرنشان کرد: برای اینکه امنیت بیشتر میان گردشگران احساس شود باید عوامل و نهادهای مختلفی دست به دست هم داده تا اتفاقات خوبی رخ دهد. خوشبختانه در کشور ما این شرایط خوب است. به نظر من مردم بسیار تاثیرگذار هستند و اساس امنیت یک منطقه، مقصد و شهر وابسته به خواست و نقش مردم عامه و میزبان است، زیرا مردم نیز باید تامین‌کننده و ایجادکننده حس امنیت باشند.
وی افزود: برای ایجاد امنیت علاوه بر همکاری‌های مردمی، نهادهای متولی مانند نیروی انتظامی و سایر نهادهای مرتبط وظایف خود را در این راستا انجام می‌دهند. در مکان‌های گردشگری و زیارتی وجود پلیس گردشگری می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی تامین امنیت گردشگران و احساس امنیت آن‌ها نیز داشته باشد.
رسیدگی به مسائل گردشگران جلب رضایت آن‌ها را به دنبال دارد
عضو پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه برای اطمینان خاطر گردشگران لازم است پایگاه‌های ویژه مراجعه گردشگران به لحاظ مسائل و نکات امنیتی وجود داشته باشد، گفت: باید رسیدگی‌های ویژه‌ای به مسائل گردشگران در مقصدها صورت گیرد، حتی تلفن‌های خاص در رابطه با زائران و گردشگران در یک مقصد باید وجود داشته باشد تا در صورت رخ داد اتفاقی، گردشگران در بروکراسی‌های اداری قرار نگیرند و به مشکلاتشان به سرعت رسیدگی شود که این امر می‌تواند جلب رضایت گردشگر را افزایش دهد.
وی عنوان کرد: برای تحقق احساس امنیت در گردشگران عوامل زیادی تاثیرگذار هستند که لازم است مد نظر برنامه‌ریزان حوزه امنیت قرار گیرد. همچنین توجه به قانون و قانون‌مداری در مقصدها از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر قوانین مربوط به نظم اجتماعی و امنیتی به خوبی اجرا شود، می‌تواند بسیاری از مشکلات امنیتی در مقصدها را برای گردشگران از بین ببرد، بنابراین توجه و اجرای قانون برای گردشگر و عامه مردمی که در آن منطقه زندگی می‌کنند به لحاظ امنیتی مفید است.
سجاسی قیداری در خصوص فرهنگ‌سازی در رابطه با امنیت عنوان کرد: باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که مردم محلی ساکن در یک منطقه که از مهمانان و گردشگران میزبانی می‌کنند باید از هرگونه توهین، تحقیر و تخریب اجتناب کنند، چرا که در بلندمدت می‌تواند به ضرر مقصد نیز باشد. تقویت حس مهمان‌نوازی می‌تواند در ایجاد احساس امنیت در میان گردشگران تاثیرگذار باشد.
وی ادامه داد: ایجاد حس نوع‌دوستی و برقراری ارتباط‌های مناسب فرهنگی می‌تواند عامل بسیار مهمی برای نزدیکی میان جامعه میزبان و مهمان در مقصدها نیز باشد و اجازه ندهد که احساس امنیت به خطر بیافتد. بنابراین اگر این نوع‌دوستی وجود نداشته باشد به عنوان یک چالش بزرگ مشکلات زیادی را برای مقصدها به وجود می‌آورد.
استقرار مناسب پاسگاه‌های پلیس در مسیرهای گردشگری
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: استقرار مناسب پاسگاه‌های پلیس در مکان‌ها و مسیرهای گردشگری و همچنین دسترسی آسان به این فضاها توسط گردشگران می‌تواند نکته بسیار مهم در احساس امنیت نیز باشد و هر چقدر این موارد کمتر باشد، معمولا چالش‌های امنیتی برای یک مقصد گردشگری افزایش پیدا می‌کند.
وی بیان کرد: خوشبختانه در کشور ما امنیت داخلی بسیار خوبی برقرار است و این امر می‌تواند روی گردشگری تاثیر مثبت داشته باشد. بنابراین جذب گردشگر باعث می‌شود مسئله ایران هراسی، اسلام هراسی و شیعه هراسی که توسط رسانه‌های غربی و یا حتی کشورهای رقیب اتفاق می‌افتد، کمتر شود. کشورهای رقیب به دلایل مختلف، فضای نامناسب و ناامنی را از ایران در رسانه‌های مختلف به نمایش می‌گذارند که می‌تواند روی سفر افراد به ایران تاثیر گذارد.
معرفی تصویر واقعی کشور و وجود امنیت بسیار ضروری است
سجاسی قیداری اظهار کرد: بنابراین فعالیت‌های رسانه‌ای خصوصا رسانه‌های بین‌المللی برای معرفی تصویر واقعی کشور از جنبه‌های برخورداری از فرهنگ مهمان‌نوازی و وجود امنیت بسیار ضروری است. بنابراین رسانه‌های داخلی و نهادهای مختلف باید در این زمینه تلاش‌های بسیار زیادی انجام دهند.
عضو پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: بنابراین در صورتی که به این مساله توجه نشود رسانه‌های خارجی می‌توانند به عنوان یکی از عوامل مخدوش‌کننده تصویر مقصد، مانعی برای جذب گردشگر باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا