ایران بینتفریح

شیب دراز روستای لاک پشت ها

روستای شیب دراز در بخشی از شهرستان قشم که شهاب نام دارد، قرار دارد. این روستا جزو مکا‌ن‌های گردشگری قشم به شمار می‌آید و از جذابیت‌های شگفت‌انگیز بسیاری برای گردشگران برخوردار است.

این روستای تفریحی-توریستی بخاطر شیب تندی که به سمت دریا دارد، «شیب دراز» نامگذاری شده‌است. لاکپشت‌های پوزه عقابی این روستا بسیار معروف می‌باشند
روستای شیب دراز در جنوب ایران در بخش شهاب دهستان سوزای شهرستان قشم قرار گرفته است. این روستا از جاهای دیدنی استان هرمزگان به شمار می‌آید که در ۴۰ کیلومتری جنوب شهر قشم است و یکی از مهم‌ترین بندرگاه‌های مهم این استان محسوب می‌شود. جزیره قشم با طول ۱۳۰ هکتار در دهانه تنگه هرمز بزرگ‌ترین جزیره خلیج‌فارس و دریای عمان محسوب می‌شود و جزیره هنگام و روستای شیب دراز در جنوبی‌ترین بخش این جزیره قرار گرفته‌اند. این جزیره برخلاف بسیاری جزیره‌های دیگر که مسطح هستند، دارای تنگه‌ها و بلندی‌های متعددی است. شرقی‌ترین بخش جزیره در فاصله ۲۲ کیلومتری بندرعباس است. ویژگی‌های زمین‌شناختی همچون فرم‌های فرسایشی، خاک و پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری متفاوت این منطقه منجر به احداث و ثبت نخستین ژئوپارک خاورمیانه در سال ۲۰۰۷ در این منطقه شد که روستای شیب‌ دراز نیز تحت پوشش همین پارک است.
شیب دراز علاوه بر ویژگی‌های زمین‌شناختی و گردشگری منحصر‌به‌فرد خود به واسطه داشتن بندرگاه و قرار گرفتن در مسیر رسیدن به جزیره هنگام، بسیار پرتردد و نسبت به روستاهای اطراف خود متمایز است. یکی از مهم‌ترین خصوصیت‌های این روستا تنوع گونه‌های جانوری و آبزی آن از جمله تلال، خرچنگ،‌ هامور، شیر ماهی، سفره ماهی، گدیر، سنگ سر، صافی، ماهی مرکب، کرفه، یوبو و کوسه است که در زمستان و تابستان‌ها مهمان سواحل روستای شیب دراز هستند. روستای شیب دراز در سال ۱۳۹۰ در با حمایت محیط‌زیست جهانی و همکاری سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان اثر طبیعی در فهرست آثار ملی قرار گرفته شد.
روستای شیب دار هر ساله از هفته ی دوم اسفند ماه تا هفته ی دوم اردیبهشت ماه منتظر مهاجرت این لاک پشت ها برای تخم گذاری می باشد و آنها مساحتی حدود هزار کیلومتر را از آن طرف اقیانوس طی می کنند تا به خاک ماسه ای روستای شیب دراز برسند و در آنجا تخم گذاری کنند.

از سال ۱۳۸۱ تا به امروز بر اساس یک تصمیم از سوی سازمان منطقه آزاد قشم، مردم محلی جزیره قشم به ویژه جوانان و نوجوانان روستای شیب ‌دراز گروهی به اسم ناتوران خمیس که به معنای مجافظان لاک پشت ها می باشد، تشکیل دادند و با گذراندن دوره ‌های آموزشی، نقش زیادی در حفاظت از تخم این جانوران و کمک به بقای نسل آنها ایفا کردند.

مثلا پس از تخم گداری با انتقال این تخم‌ ها به محوطه فنس کشیده که جایی امن و شبیه ‌سازی شده به محل تولد آن‌ها می باشد، شرایط را برای تداوم نسل این‌ گونه فراهم و از آن‌ها مراقبت می ‌کنند. در سال ۱۳۸۸ طرح مدیریت اکوتوریسم و حفاظت از لاک ‌پشت‌های پوزه‌ عقابی در قشم به عنوان یکی از ۱۰ طرح برتر بنیاد توسعه و محیط زیست آسیای اقیانوسیه در کشور ژاپن شناخته شد.

بهترین زمان سفر به شیب دراز قشم

از آن جایی که روستای شیب دراز در جزیره قشم واقع شده است، بنابراین دارای آب و هوایی گرم و مرطوب است. به همین دلیل در این روستا در تابستان بسیار گرم و در زمستان و بهار نیز، هوا بسیار خوبی دارد. بنابراین پیشنهاد می کنیم اگر نمی توانید گرمای زیاد را تحمل کنید، بهتر است فصل های زمستان و بهار را برای سفر به این روستا انتخاب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا