تفریح

کندلوس ؛زیبای چند هزار ساله

کندلوس نام روستایی بسیار زیبا و ییلاقی در استان مازندران است که با آب‌وهوای خوش و طبیعت خارق‌العاده خود، سالانه هزاران نفر از مردم را راهی شمال کشور می‌کند.

این روستا در دامنه رشته‌کوه‌های البرز جا خوش کرده و با قدمت چندهزار ساله خود، یکی از مهم‌ترین روستاهای کشور نیز محسوب می‌شود. به بیان دیگر، در این دهکده به راحتی می‌توان رد پای تمدن قبل از میلاد مسیح، تمدن ایران پیش از اسلام و تمدن ایران بعد از اسلام را پیدا کرد.
دهکده کندلوس به دلیل آب‌ وهوا، ویژگی‌های گردشگری و اولین موزه روستایی در جهان نیز شهرت دارد. جمعیت این دهکده زیبا و خوش آب‌ وهوا بالغ‌ بر 3 هزار نفر است که باروحیه مفرحشان با هر نوع آلودگی در دهکده‌شان مخالفت می‌کنند چون معتقدند که روستای زیست پذیر، شهروند مشارکت پذیر می بایست در دنیای فعلی تحقق یابد.

جاهای دیدنی روستای کندلوس

موزه مردم شناسی کندلوس
در بین سال‌های 1360 تا 1368 دکتر علی‌اصغر جهانگیری، با همت و تلاش‌های فراوان اقدام به تأسیس این موزه زیبا کرد. در این موزه دوطبقه می‌توان انواع قاشق، چنگال، ظروف فلزی و چوبی را مشاهده کرد که از دوران قبل از اسلام باقیمانده است. قدمت برخی از وسایل موجود در موزه زیبا به هزاره دوم میلادی بازمی‌گردد. این موزه زیبا که در سال 1390 میزبان بیش از 60000 گردشگر داخلی و خارجی بود، امروزه به‌عنوان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری کندلوس شناخته می‌شود.

موزه گیاهان دارویی
باغ بوتانیک یا همان موزه گیاهان دارویی روستا، در سال 1365 تأسیس شد. در این موزه بیش از 250 گونه گیاهی کشت می‌شود که از آن‌ها در جهت اسانس گیری، استفاده داخلی، داروسازی و… استفاده می‌شود.
چشمه های آب معدنی
آبشار کندلوس
امامزاده فضل و فاضل علیه‌السلام
حمام کندلوس
دریاچه خضر نبی

بهترین زمان سفر به کندلوس

هر زمان که به کندلوس بروید، تماشایی است. از بهارهای سرسبز، تابستان‌های خنک، پاییزهای هفت‌رنگ و روزهای برفی کندلوس نمی‌توان گذشت. اگر آب‌وهوای معتدل را برای سفر می‌پسندید، بهتر است فصل تابستان و بهار را برای سفر انتخاب کنید. چراکه این منطقه ییلاقی و کوهستانی است. هم‌چنین اگر به سنت و مراسم کهن و محلی علاقه دارید، زمان جشن‌های تیرماه سیزده شو و مراسم مج را برای سفر به کندلوس انتخاب کنید

سوغات و صنایع دستی روستای کندلوس

لبنیات روستای کندلوس طرفدار زیاد دارد و ماست جزو محصولات ویژه لبنی و سوغات مهم روستای کندلوس به شمار می‌رود. از مهم‌ترین صنایع دستی این روستا می‌توان به جوراب، دستکش، لباس پشمی گلدار، جاجیم، ایزار (پارچه پشمی چارخانه دستباف) و نمد اشاره کرد. البته در گذشته اهالی روستا در بافت قالی، چادرشب، شمد، ساخت صنایع چوبی و ابزار فلزی مشغول بودند اما حالا این محصولات از رونق کمی برخوردار هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا