تفریح

شیمبار؛ بهاری در دل پاییز

دشت شیمبار یا شیرین بهار در مرز استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری و در ۱۰۰ کیلومتری مسجد سلیمان قرار دارد. این دشت که ده هزار نفر، جمعیت پراکنده‌ روستایی و عشایری دارد، یکی از زیبا‌ترین مناطق طبیعی و تفریحی ایران است.

دشت شیمبار از جاذبه‌های طبیعی و اماکن دیدنی جنوب غربی کشورمان است که با وسعتی برابر با ۵۰ هزار کیلومتر مربع در ۱۰۰ کیلومتری مسجد سلیمان و ۴۵ کیلومتری شهر قلعه خواجه واقع در بخشی کوهستانی در امتداد سلسله کوه‌های زاگرس قرار گرفته است. این منطقه که در دامنه کوه دلا واقع شده، برخی از زیباترین مناظر شگفت انگیز طبیعت کشورمان را در خود جای داده است: چشمه‌های خروشان، جنگل‌های سرسبز و انبوه، آبشارهای باشکوه و کوه‌های مرتفع از جمله مواهب طبیعی و عناصر تماشایی و جذابی هستند که بخشی از طبیعت دل‌انگیز و روح نواز این منطقه را تشکیل می‌دهند

پوشش گیاهی شیمبار

دشت شیمبار از جنگل‌های انبوه و سرسبزی تشکیل شده است؛ مناطقی که طیف وسیعی از درختان و گیاهان متنوع را در خود جای‌ داده‌اند. از درختان بادام و بلوط گرفته تا انواع و اقسام قارچ و مرکبات، تنوع گیاهی این منطقه بر زیبایی بی حد و حصر آن افزوده است. در واقع پوشش گیاهی این منطقه از سه بخش مجزا تشکیل می‌شود: بخش کوهستانی شیمبار (که با درختانی چون بلوط و بادام کوهی پوشیده شده)، بخش شط شیمبار (که از درختچه های جاز تشکیل شده است) و دشت شیمبار (که گونه‌های مختلفی از گل‌های رنگارنگ و درختچه‌های معطر را در خود جای داده است).

پوشش جانوری دشت شیرین بهار

منطقه حفاظت شده شیمبار پناهگاه حیوان‌های وحشی و اهلی است. حیات ۷۰ گونه پرنده و ۲۵ گونه پستاندار به این منطقه وابسته است. در این دشت حیوان‌هایی مثل کفتار، خرس، گله‌های گراز، شغال، پلنگ و گرگ زندگی می‌کنند. خرگوش‌ها، بز، کبک، سنجاب ایرانی و قوچ وحشی از دیگر جانورهای این منطقه هستند. کرکس‌ها و عقاب‌ها در بلندی‌های دشت شیرین بهار لانه دارند و زیبایی این دشت را دوچندان می‌کنند. در حال حاضر به‌خاطر شکارهای غیرقانونی، پوشش جانوری شیمبار مثل گذشته نیست و اکوسیستم آن کمی تغییر کرده است؛ البته هنوز هم می‌شود ردی از این حیوان‌ها در کوه‌ها و دشت‌های شیرین بهار پیدا کرد.

وجود کتیبه ها و آثار باستانی خبر از قدمت این منطقه می دهد که قدمت آن به دوره ی اشکانیان بر می گردد ازلحاظ آثار تاریخی می توان به وجود نقش برجسته های تنگ بتا ، تنگستان اشاره کرد.این سنگ نگاره ها بر سینه کوه کنده کاری شده اند از آثار این سنگ ها می توان گفت که همزمان با دوره ی اشکانیان و مربوط هستند.وجود انواع بردگوری ( استودان ) که خود داستانی از وجود این سنگ دارد و شاید قبلا ً مردگان را دراین سنگها قرار می دادند حکایت دارد و شاید هم افراد کهن سال و ناتوان ایل را در بردگوری (استودان) همراه آب و غذا می گذاشتند تا ایل از ییلاق برگردد ، باشد .
وجود شیرهای سنگی بر روی قبرهای منطقه زاووت و چلو ، زادگاه عبد محمد للری ، بغیه امام زاده صالح ابراهیم ، تپه های باستانی ، نقش های برجسته نشان از تاریخی بودن و قدمت این منطقه در دوران اشکانیان می دهد . در دشت شیمبار و اطراف آن قلعه هایی هم چون ، قلعه کله قندی ، قعله آهنگری ، قلعه دز و راز ( درمنا ) وجود دارد . تمام این آثار تاریخی ، کوه های بلند ، چشمه های جوشان و درختان گونان ، گیاهان و بوته های رنگارنگ باعث شده که افراد زیادی در تمام فصول سال به این منطقه سفر کنند و از نزدیک شاهد زیبایی این منطقه باشند .

از صنایع دستی و سوغات شیمبار می توان قالی بافی ، گلیم بافی ، جاجیم بافی ، لت سیاه چادر لباس محلی ، لجک و همچنین مواد غذایی روغن ، دوغ و کره ، نان محلی نام برد.جمعیت این منطقه متغیر است و بیشتر افراد این منطقه کوچنده هستند .

جاهای دیدنی طبیعی شیمبار

آبشار نگین دشت شیمبار
چشمه و دریاچه شیمبار
تالاب شیمبار

بهترین زمان برای سفر به دشت شیمبار

از آنجایی که این منطقه تقریبا در جنوب کشور قرار دارد، بهار و تابستان آن هوای گرم و شرجی دارد بنابراین، شاید بهترین فصل برای سفر به این منطقه پاییز باشد. اما شاید اوایل زمستان و اوایل بهار هم برای این سفر مناسب باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا