تفریحگزارش آگهی

برترین مکان‌های گردشگری مشهد

جاهای دیدنی مشهد فراتر از حرم و چند مکان شناخته شده بوده و شامل جاذبه های تاریخی، گردشگری ومکان های تفریحی برای همه سنین می باشد. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تمامی جاذبه های دیدنی مشهد را معرفی کنیم.

برترین مکان‌های گردشگری مشهد :با اینکه اکثر ما ایرانی ها مشهد را به عنوان شهری زیارتی می‌شناسیم، اما این شهر زیبا، شهری سیاحتی هم محسوب می شود و در جای جای آن، ردپایی از تاریخ وجود دارد. شهر مشهد پر از جاهای دیدنی تاریخی و تفریحی است، اما می توان گفت تقریباً اکثر افرادی که به مشهد سفر می کنند به قصد زیارت حرم امام رضا (ع) رفته و یا در نهایت از محبوب ترین و شناخته شده ترین نقاط مشهد بازدید می کنند. اما جاهای دیدنی مشهد فراتر از حرم و چند مکان شناخته شده بوده و شامل جاذبه های تاریخی، گردشگری ومکان های تفریحی برای همه سنین می باشد. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تمامی جاذبه های دیدنی مشهد را معرفی کنیم.

باغ خونی

با وجود این‌که بسیاری از افراد، شهر مشهد را یک شهر زیارتی می‌دانند اما بسیاری از مکان‌های تاریخی نیز در این شهر وجود دارند. به عنوان مثال باغ خونی یکی از مکان‌های تاریخی این شهر محسوب می‌شود. در واقع علت نام‌گذاری این باغ در دو روایت چنین آمده است: در روایت اول که در زبان و ادبیات فارسی نیز به آن اشاره گردید؛ نام این باغ از زبان پهلوی گرفته شد. در زبان پهلوی باغ خونی به معنی چشمه است؛ چرا که در زمان‌های قدیم چندین چشمه در این باغ وجود داشته‌اند. اما در روایتی دیگر این چنین آمده که در زمانی که در سال ۱۳۲۰ قمری روس‌ها مردم متحصن را به واسطه توپ به خاک و خون کشیده بودند اجساد مردم را در این باغ دفن می‌کردند؛ به همین دلیل از آن زمان به بعد به این باغ، باغ خونی می‌گویند. باغ خونی در حال حاضر به عنوان یکی از بنا‌های تاریخی در شهر مشهد شناخته می‌شود که دارای یک معماری ذوزنقه‌ای شکل است. این باغ که در بلوار امام رضا و خیابان عنصری قرار گرفته، مساحتی در حدود ۵. ۶ هکتار دارد و درخت‌ها و انواع گیاهان در این باغ به چشم می‌خورند.

خانه اردکانی مشهد

این خانه به خانه داروغه و خانه دولابیان نیز مشهور است. در واقع خانه اردکانی مشهد حدود ۲۰۰ سال قدمت داشته که از دو بخش زمستانی و تابستانی تشکیل گردید. شایان ذکر است که بنای اصلی این خانه در بخش زمستانی قرار گرفته و در دوران قاجاریه و آخرین داروغه مشهد ساخته شد. یکی از مهمزترین معماری‌های دوران قاجاریه را خانه اردکانی مشهد می‌دانند که در حال حاضر نیز به عنوان یکی از بنا‌های بی‌نظیر شهر مشهد شناخته می‌شود. شایان ذکر است که این خانه دارای اهمیت سیاسی نیز بوده و پس از سال‌ها به عنوان یک مکان برای برگزاری مراسمات رسمی برای افراد مهم استفاده می‌شد. در سال ۱۳۸۴ این خانه به دلیل برخورداری از ارزش تاریخی بالا، در فهرست میراث فرهنگی قرار گرفت. همچنین در حال حاضر نیز خانه اردکانی مشهد به عنوان یکی از آثار تاریخی ملی ایران محسوب می‌شود.

خانه غفوری

این آثار تاریخی در کوچه و پس کوچه‌های اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) قرار گرفته است. در واقع این خانه به عنوان تاریخی‌ترین خانه‌های شهر مشهد شناخته می‌شود که قدمت آن به دوران قاجاریه بازمی‌گردد. برای دسترسی به این خانه تاریخی باید به خیابان نواب صفوی رفته و سپس و به کوچه مسجد محمدیه مراجعه کنید. به طور کلی می‌توان گفت این خانه تاریخی در سال ۱۳۸۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران در لیست سازمان فهرست آثار باستانی قرار گرفت. شایان ذکر است که خانه غفوری به دلیل برخورداری از معماری سنتی و بسیار زیبا، نظر هر گردشگری را به سوی خود جلب می‌کند. این بنا در حدود ۱۵۰ سال قدمت دارد و سرتاسر آن از آجرکاری و کاشی کاری‌های دوران قاجاریه نشأت می‌گیرد. هیچ اطلاعات دقیقی از شخص سازنده این بنا در دسترس نیست؛ اما به عقیده برخی از مردم محلی این خانه توسط افراد‌یهودی ساخته شده و پس از آن شخصی به نام آقای چوبدار آن را خریداری نمود.

خانه ‌امیری

یکی از بنا‌های قدیمی بسیار معروف و مشهور که هم اکنون مورد بازسازی و مرمت قرار داشته، بنای تاریخی ‌امیری نام دارد. این خانه تاریخی در خیابان شهید نواب صفوی که یکی از قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین خیابان‌های شهر مشهد است واقع گردید. با توجه به سرگذشت تاریخی آن، این خانه اکنون یکی از باشکوه‌ترین خانه‌های تاریخی شهر مشهد به شمار می‌رود که در زمان قاجاریه تأسیس شد.

مرکز خرید آرمان

مرکز خرید آرمان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین مراکز خرید شهر مشهد شناخته می‌شود که علاوه بر برخورداری از فروشگاه‌ها و مراکز خرید بسیار، به عنوان یک مجتمع تجاری تفریحی و همچنین اقامتی نیز در این شهر معرفی می‌گردد. این مرکز خرید در خیابان نواب صفوی و نزدیک به هتل سروش قرار گرفته است. فاصله بسیار کم این مرکز خرید با حرم مطهر امام رضا علیه السلام باعث شده تا دسترسی به آن بسیار آسان باشد.

خانه وطن چی

قدمت خانه وطن چی به دوران قاجاری بازمی‌گردد. این خانه در خیابان خسروی و در مجاورت سرای عروس قرار گرفته است. خانه وطن چی در سال ۱۳۸۴ به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسید. معماری این خانه سنتی به سبک سنتی ایرانی طراحی شده و ظاهری بی‌نظیر را به این خانه بخشیده است. به دلیل عدم رسیدگی مناسب، بخش‌های داخلی این خانه تخریب شده و امکان بازدید از آن‌ها وجود ندارد. ضمت این‌که هزینه بازدید از این خانه تاریخی رایگان خواهد بود.

خانه وارونه الماس

یکی از جاذبه‌های تفریحی شهر مشهد خانه وارونه الماس نام دارد. در واقع با توجه به نوع طراحی و سبک جدیدی که برای طراحی این خانه در نظر گرفته شده به بازدید‌کننده این احساس را القا می‌کند که در یک خانه وارونه قرار گرفته‌اند. خانه وارونه یکی از نمونه‌های پیشرفت علم طراحی در شهر مشهد است. زمانی که برای بازدید به خانه وارونه الماس مراجعه می‌کنید شاید در نگاه اول این نوع طراحی برایتان بسیار عجیب باشد و موجب سردرگمی شما شود؛ اما می‌توانید در این خانه قدم بزنید و اقدام به عکاسی نمایید. این مکان یکی از مهم‌ترین مکان‌ها و جا‌های دیدنی شهر مشهد به شمار می‌رود. برای دسترسی به خانه وارونه الماس باید به انتهای خیابان خیام شمالی و مجتمع الماس شرق مراجعه نمایید.

مجتمع تجاری مروارید شرق

یکی از مجتمع‌های تجاری بسیار معروف در شهر مشهد که در نزدیکی منطقه گردشگری سپاد قرار گرفته، مجتمع تجاری مروارید شرق نام دارد. در این مجتمع تجاری امکانات بسیار زیاد اداری و تالار و همچنین رستوران‌های معروفی مانند پسران کریم در نظر گرفته شده‌اند. در صورتی که قصد مراجعه به مجتمع تجاری مروارید شرق را داشته باشید می‌توانید به انتهای بلوار خیام شمالی مراجعه نمایید و از این مجتمع تجاری بهره‌مند شوید. این مجتمع تجاری به دلیل داشتن اجناس و محصولات بسیار متنوع و همچنین به دلیل وجود رستوران‌های بسیار باکیفیت از محبوبیت وشهرت بسیار بالایی برخوردار است. بسیاری از کسانی که به این مرکز خرید مراجعه می‌کنند حتماً از رستوران‌ها معتبر و با کیفیتی مانند پسران کریم نهایت استفاده را می‌برند.

مجتمع طلا و جواهر لیدوما

در این مجتمع بیش از ۷۰ واحد فعال در حیطه طلا و جواهر و همچنین کارگاهی در این زمینه در حال فعالیت هستند. بسیاری از برند‌ها و کسب و کار‌های معتبر و معروف در این مجتمع حضور دارند و شما می‌توانید به صورت روزانه نرخ طلا و سکه مشهد و همچنین آخرین تحولات اقتصادی مؤثر در بازار طلا و جواهر را در این مجتمع مهم و معتبر مشاهده نمایید. به دلیل وجود برند‌های معروف و طراحان بسیار برجسته در مجتمع طلا و جواهر لیدوما، این مجتمع به عنوان یکی از بهترین مجتمع‌های فروش طلا و جواهر شناخته شده است. ساعات کاری این مجموعه صبح‌ها از ساعت ۹ تا ساعت ۲ بعدازظهر و عصرها از ساعت ۵ تا ۹ و نیم شب خواهد بود. مجتمع طلا و جواهر لیدوما در خیابان خسروی قرار دارد.

در پایان…

مشهد شهری تاریخی و زیباست که جاذبه های گردشگری بسیاری دارد. از روستاهای قدیمی و معروف گرفته تا انواع کاخ ها، موزه ها، پارک های ملی؛ تنها نمونه هایی از جاهای دیدنی مشهد مقدس هستند، پیشنهاد می کنیم در سفرتان به مشهد حتماً از جاهای دیدنی و مکان های گردشگری مشهد در لیست پیش رو دیدن کنید و لحظه هایی شاد و به یاد ماندنی داشته باشید.

منبع :وب سایت لحظه آخر با هدف ایجاد بانکی جامع در تمامی زمینه های گردشگری در سال 1391 شروع به کار و پس از حدود 10 سال سرویس دهی به مسافرین با بیش از یک میلیون کاربر عضو یکی از پربازدید ترین استارتاپ های گردشگری می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا