تفریح

آبپخش ؛شهر نخل ها ی سر به فلک کشیده

بوشهر یکی از شهرهای جنوبی ایران است که از سه طرف به خلیج‌فارس منتهی می‌شود. بوشهر شهری با آب و هوای نیمه بیابانی است و هوای گرمی دارد.

این آب و هوا باعث شده درختان نخل زیادی در این شهر رشد کنند که در شهرهای آبپخش و دشتستان درختان نخل بیشتر از جاهای دیگر بوشهر به چشم می‌خورد

نخل‌ها و نخلستان‌های این شهر بسیار سرسبز و بلند هستند و خاص‌ترین ورودی شهر را برای آبپخش فراهم کرده اند. علاوه‌براین کانال‌های پرآبی در دو طرف ورودی شهر وجود دارد که جلوه بصری زیبایی را خلق کرده است. ورودی این شهر از دو طرف در محاصره نخلستان‌های سرسبز است. آبپخش دارای طولانی‌ترین جاده نخلستانی در جنوب ایران است. نخلیات این شهر شانه به شانه هم قرار گرفته‌اند و وسعت آن‌ها به بیش از ۲۹ هزار هکتار می‌رسد. محققان بر این باورند که میزان سطح زیر کشت نخلستان‌های آبپخش در سطح جهان بی‌نظیر است.
نخلداران این منطقه هر سال در ماه‌های شهریور و مهر، خرمایی که از نخلستان‌ها چیده شده است را می‌چینند و به فروش می‌رسانند. نخلداران پس از اتمام خرما تا سال آینده صبر می‌کنند تا بتوانند بار دیگر درآمد سالیانه خود را از نخلستان‌های خود به‌دست بیاورند.
از نخلستان‌هایی که در این منطقه وجود دارد، خرماهای متنوع و گوناگونی برداشت می‌شود. از مهم‌ترین محصولات این نخلستان‌ها می‌توان به خرما کبکاب، شیخالی، بریمی، برهی، حاج باقری، محبوبی، شکری، قندی و گنتار اشاره کرد. عمده‌ترین محصولات این منطقه خرماهای گوناگون است اما در کنار این نخلستان‌ها، محصولات دیگری همچون انار، انگور، انجیر، گندم، هندوانه، طالبی، لیموشیرین، لیموترش و … نیز کشت می‌شود.
نخلستان‌های آبپخش بوشهر از رودهای دالکی و شاپور تغذیه می‌کنند.

پوشش و لباس مردم بخش آبپخش

به علت نزدیکی به بندر و ساحلی و شرجی بودن هوا بیشتر مردم آبپخش بوشهر از لباس نخی استفاده می‌کنند. نوع و پوشش مردم این منطقه یکی از جذابیت‌های بصری شهر به حساب می‌آید. دختران و زنان اهل آبپخش پیراهن بلند دورچین و همراه با عبای سیاه، مقنعه نازک و سیاه رنگ، روبنده، شلوار چیت و نوعی کفش صندل مانند به نام کوش استفاده می‌کنند.

غذاهای آبپخش بوشهر

یکی از غذاهای معروف بوشهر و شهر آبپخش انواع قلیه ها است. قلیه در زبان عربی غذایی است که با گوشت طبخ می‌شود. در نواحی ساحلی منظور از قلیه؛ خورشتی است که با میگو و ماهی درست می‌شود. از دیگر غذاهای منطقه آبپخش بوشهر می‌توان به پیتی،سغدی، کباب میگو، آبگوشت ماهی، دم پخت ماهی، ماهی شور پلو، پلو ماهی، ماهی تنوری، حواری ماهی، عرق گیر ماهی، کباب ماهی، پاکوره، خوراک فاسولیا، ماموسه، گنمه، حلوای عسلی و…اشاره نمود.

سوغاتی‌های نخلستان آبپخش

• پنیر درخت نخل: در بین تنه درخت نخل یک مغز شیری رنگ و ترد وجود دارد که طعم آن گس و در عین حال شیرین است. این ماده بسیار مقوی و گران قیمت است و به آن پنیر درخت نخل گفته می‌شود. پنیر نخل بسیار مقوی است و استفاده از آن سبب رشد و نمو بهتر برگ‌ها و میوه‌ها نیز می‌شود. پنیر نخل یک سوغاتی بسیار خوب و لذیذ از شهر آبپخش و دیگر شهرهایی است که نخلستان‌های زیادی را در خود جای داده‌اند.
• عرق تارونه: یکی دیگر از سوغاتی‌های آبپخش، عرق تارونه است. در ابتدای بهار که درختان نخل شروع به شکوفه زدن می‌کنند، نخلداران این شکوفه‌ها را چیده و از آن عرق خوراکی تارونه تهیه می‌کنند.
• صنایع دستی: مردان و زنان محلی در منطقه آبپخش از درختان نخل و چوب آن‌ها استفاده می‌کنند و انواع محصولات حصیری همچون پرده، جارو، سبد، ظروف، کلاه، کیف، زیرانداز و …. می‌بافند. این محصولات و صنایع دستی را می‌توانید از بازار محلی آبپخش خریداری کنید.
• شیره خرما: هنگامی که نخلداران خرماهای یک منطقه را می‌چینند، آن‌ها را در حیاط خانه‌ای جمع آوری می‌کنند. پس از گذشت چند روز شیره خرما از این محصولات جدا می‌شود و از طریق کانال کوچکی که در حوض وجود داشت، همه شیره یکجا جمع‌آوری می‌شود
• سرکه خرما: بومیان و محلی‌های منطقه آبپخش، از خرماهای نامرغوب جهت تولید سرکه خرما استفاده می‌کنند. سرکه خرما بسیار خوش‌طعم است
محصولات دیگری همچون چیپس و شکلات خرما، انواع کیک، کلوچه‌های خرمایی، خامه خرما و … در این منطقه وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها به عنوان سوغات استفاده کنید

بهترین زمان سفر

فصل پاییز، زمستان و اوایل بهار به این منطقه سفر کنید. در این فصل‌ها آبپخش آب‌وهوای مطلوبی داشته و مسافران و گردشگران زیادی را به خودش جذب می‌کند. ر واقع از اواخر آبان تا فروردین ماه توریست‌های زیادی به این منطقه سفر می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا