تفریح

هندورابی ؛ جزیره ایی بکر و آرامبخش

جزیره هندورابی توانسته است طبیعت بکر خود را با اینکه کوچک و منزوی است حفظ کند. این جزیره در خلیج فارس واقع شده است. هندورابی جزیره‌ای بکر و آرام برای افرادی است که دوست دارند تعطیلات خود را در ساحلی که مناسب تفریحات ساحلی و شناست بگذرانند.

جزیره هندرابی از توابع کیش، شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان محسوب می شود و در 28 کیلومتری کیش قرار دارد. بهترین راه برای رفتن به جزایر هندورابی،‌ سفر دریایی است.
در اسناد تاریخی دو دلیل برای نام‌گذاری هندورابی آمده است. در این اسناد، از جزیره هندورابی با نام «ابرون» یاد می‌شود؛ با این حال، هلندی‌ها در سال ۱۶۴۵ میلادی، نام «هورن» را روی این جزیره گذاشتند؛ از همین رو، احتمال دارد که این دو نام در گویش مردم و در گذر زمان، به «هندورابی» تغییر پیدا کرده‌اند. از سوی دیگر و بنابر افسانه‌ای قدیمی، عاشق و معشوقی به نام هند و رابی به این جزیره سفر می‌کنند تا باقی زندگی خود را در آنجا بگذرانند و از‌ آن زمان،‌ این جزیره به نام هندورابی شهرت یافته است.

مکان های دیدنی جزیره هندورابی

قبرستان قدیمی جزیره هندورابی

قبرستانی قدیمی در نزدیکی دژ پرتغالی ها که مربوط به دوره صفویه است وجود دارد که تنها سنگ های عمودی بدون نام و نشان در آن جا قرار گرفته است. قبرهایی که یک سنگ دارند نشان دهنده مرد بودن صاحب آن است و قبر های دو سنگه نشان از زن بودن صاحب قبر دارد. علاوه بر ساکنان ایرانی تعدادی از پرتغالی ها نیز در این قبرستان دفن شده اند که به همین دلیل نام آن را به قبرستان پرتغالی ها معروف است.
لاکپشت ها و انواع ماهیان
لاک پشت های کوچک و بزرگ، همه ساله به این جزیره می آیند و در آرامش و امنیت جزیره، چاله هایی برای تخم گذاری می سازند. این منظره می تواند یکی از زیباترین صحنه هایی باشد که در زندگیتان دیده اید. همچنین بیرون آمدن لاک پشت ها از تخم و سرازیر شدنشان به سمت آب، یکی دیگر از اتفاقات محیط زیستی است که در راهنمای سفر به هندورابی می توانید، شاهد آن باشید. همچنین انواع گونه های رنگارنگ ماهی ها را، در زیر آب های این جزیره به هنگام غواصی می توان مشاهده کرد. ماهیانی مانند دم زرد، پیکاسو، ملوان، یونیک، جراح ماهی و انواع مرجان ها قابل مشاهده هستند.

روستای هندورابی

روستایی به همین اسم در جزیره وجود دارد که خانه های آن از جنس سنگ و گچ است. مردم روستا اغلب عربی صحبت می کنند اما تعدادی از آنها به زبان فارسی تسلط دارند که در صورت نیاز شما را راهنمایی می کنند. ظاهر سنتی روستای هندورابی و خانه هایی که از سنگ، گچ و مرجان ساخته شده اند، از جمله جاذبه های است که گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. همچنین در نزدیکی این روستا دو مکان قدیمی به نام الدورات و الصراه قرار دارد که در قدیم مقر نیروهای پرتغالی در جنوب ایران بوده است و جر آثار تاریخی این جزیره محسوب می شوند.

سواحل بکر جزیره هندورابی

جمعیت کمی که در این جزیره زندگی می‌کند و طبیعت خاص به همراه جاندارن زیبایش باعث شده است که این جزیره بسیار بکر باشد. این جزیره در چهار جهت شمال، جنوب، شرق و غرب ساحل‌‌های با پوشش‌های گیاهی خاص و آبزیان متفاوت دارد. همین باعث شده است که جزیره مرجانی هندورابی بکرترین ساحل‌‌های جنوبی را در خلیج فارس داشته باشد که بهترین گزینه برای شنا، غواصی و حتی دیگر تفریحات دریایی است.
ساحلی با شن‌های نرم، آب‌هایی سبز رنگ و مرجانی با صخره‌هایی عجیب و غریب که توسط امواج دریا تراشیده شده‌اند از زیبایی‌‌های جزیره هندورابی هستند. این صخره‌ها محیطی مرموز و جذاب را به وجود آورده‌اند و سوژهای خوبی هم برای عکاسی هستند. در این جزیره غارهای کوچک و بزرگی هم وجود دارد.

بهترین زمان سفر به جزیره هندورابی

قرارگیری جزیره هندورابی در نزدیکی مدار استوا سبب شده است تا در بیشتر سال، آب‌وهوای این جزیره علاوه بر گرم بودن، شرجی نیز باشد. این موضوع ممکن است سفر به هندورابی را برای برخی افراد ناخوشایند کند. البته در فصل‌های پاییز و زمستان، از گرما و شرجی بودن آب‌ و هوا کاسته می‌شود و زمان خوبی برای سفر به هندورابی است. بنابراین، بهترین زمان برای لذت بردن از جاهای دیدنی جزیره هندورابی در آب‌ و هوایی مطبوع، از آذر تا فروردین ماه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا