ایران بین

حمام قجر قزوین

حمام قجر یکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین گرمابه‌های قزوین است که در سال ۱۰۵۷ هجری قمری به وسیله امیر گونه خان قاجار قزوینی از سرداران شاه عباس صفوی به دستور شاه ساخته شده و نخست «حمام شاهی» نام داشته‌است و در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۲۶۰۱ به‌‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این حمام در دوران خود کاربرد بسیاری داشت و بیشتر مردم شهر برای استحمام از آن استفاده می‌کردند. به‌تدریج این حمام از رونق افتاد و برای مدتی طولانی به‌ فراموشی سپرده شد. سرانجام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین آن را خریداری کرد و مورد مرمت قرار داد.

این حمام دارای ۱۰۴۵ متر فضای مفید است ودارای ۳ بخش اصلی است که عبارتند از: گرمخانه، سربینه و میاندر. البته این حمام قسمت های دیگری هم دارد ولی مهم ترین قسمت هایش همین ۳ بخش هستند. در ضمن حمام از ۲ بخش زنانه و مردانه نیز تشکیل شده است. در اصلی این حمام رو به قسمت جنوبی باز می شود و از طریق راه پله هایی پیچ در پیچ به سربینه می رسیده است. در قسمت سربینه هم یک حوض بسیار کوپک و زیبا قرار گرفته است که در خود ۶ شاه نشین مجزا دارد.

هر کدام از این بخش ها دارای طاق و نقشه ای ۸ ضلعی هستند. سربینه در واقع قسمت استراحت و رختکن حمام قجر در قزوین بوده است. سربینه از ۲ قسمت غربی و شرقی تشکیل شده است و دارای ۲ طاق جناغی است. گرمخانه هم در حمام های مدل سنتی قدیمی همچون حمام قجر در قزوین شامل قسمت هایی همچون: حوض آب سرد، تونل های گربه رو، خزینه ی آب گرم و اعیان نشین بوده است. قسمت های زنانه و مردانه هم به صورت چلیپا ساخته می شدند . اتاقک های برای شست و شو در چپ و راست آن تعبیه شده بوده است. برای آوردن آب هم از تنبوشه های سفالی استفاده می کرده اند.

کاربری امروزی حمام

این حمام تا مدت‌ها خالی و بدون کاربرد باقی مانده بود. نهایتاً در سال ۱۳۷۹، سازمان میراث فرهنگی این بنا را خریداری کرد. پس از بازسازی‌های انجام‌شده، این گرمابه را به موزه مردم‌شناسی قزوین تبدیل کردند. در حال حاضر نیز حمام قجر قزوین به‌عنوان موزه مردم‌شناسی این شهر به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در بازدید از موزه های قزوین تماشای معماری این موزه برای گردشگران جذابیت ویژه‌ای دارد

جاهای دیدنی نزدیک حمام قجر

موزه چهل‌ستون
سرای سعدالسلطنه
بنای قدیمی گراند هتل
سردر عالی‌قاپو قزوین
موزه قزوین
سرای وزیر
کاروانسرای میرزا موسی وزیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا