تفریح

چشمه آب گرم گنو ؛ دوای هر درد

چشمه‌های آب‌گرم از گذشته محبوب بوده‌ند و خواص درمانی آن‌ها همواره مورد توجه قرار داشته‌اند. با پیشرفت صنعت توریسم، این چشمه‌ها به مقاصد گردشگری تبدیل شده‌اند و با توسعه، هر چشمه به مجموعه‌ای مجهز تبدیل شده است. یکی از این نمونه‌ها با تجهیزات جامع، چشمه آب‌گرم گنو است.

منطقه حفاظت‌شده گنو و چشمه آب‌گرم آن از محبوب‌ترین جاهای دیدنی بندر عباس هستند که در فاصله کمی از شهر واقع شده‌اند. طبیعت دل‌انگیز منطقه در کنار امکاناتی نظیر استخرهای جداگانه، شهربازی و رستوران، افراد زیادی را از سراسر استان به گنو می‌کشاند.
چشمه آبگرم گنو ویژگی‌های خاصی دارد. با وجود اینکه ترکیبات شیمیایی موجود در آبگرم‌ها به همراه دمای بالای محیطی‌شان، امکان رشد و نمو گونه‌های جانوری و گیاهی را از بین می‌برد، اما در چشمه آبگرم گنو، گونه‌ی خاصی از ماهی به نام آوینیوس گینویس زندگی می‌کند که در نوع خودش کمیاب‌ترین گونه‌ از ماهیان محسوب می‌شود. شما می‌توانید با دقت در حوضچه‌های آبگرم، آن‌ها را که بسیار کوچک هم هستند، ببینید.

پوشش گیاهی منطقه گنو

منطقه حفاظت شده گنو پوشیده از گیاهان بیابانی و کمیابی است که هرکدام خواص دارویی منحصربفردی دارند و برای درمان بسیاری از بیماری ها در طب سنتی و علم پزشکی کاربرد دارند. گیاهانی نظیر آویشن بومادران، آکاسیا، پونه، زیره، سرخس معطر، اورس و گون گاوی، برخی از پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل می دهند. همچنین درختانی چون سیب، انگور، خرما، نارنگی و انبه در دامنه کوه گنو به وفور یافت می شوند

جاهای دیدنی نزدیک چشمه آب‌گرم گنو

نخلستان ۵۰۰ ساله
آب بعد از خروج از چشمه به‌سمت نخلستانی می‌رود كه درختان ۵۰۰ ساله در آن وجود دارند و سال‌ها است كه از آب همین چشمه‌ها سیراب می‌شوند.
آسیاب‌های آبی
در پایین‌دست چشمه‌ها و پیش از رسیدن به نخلستان، چند آسیاب آبی وجود دارد كه سال‌ها قبل اهالی بومی از آن استفاده می‌کرده‌اند. این آسیاب‌ها امروزه بازسازی شده‌اند و برای عكاسی گزینه‌ای عالی هستند.
قله گنو
قله منطقه نظامی محسوب می‌شود و نمی‌توان به نوک آن رسید. آب‌و‌هوای كوهستان در تابستان، مطبوع و در زمستان سرد است و گاه‌گاهی برف‌گیر می‌شود؛ به همین خاطر اگر قصد صعود دارید، نیاز به تجهیزات كوهنوردی و لباس گرم و البته راهنما است.
همچنین می‌توانید از جاده آسفالت استفاده كنید كه شما را مستقیم به كوه می‌رساند؛ اما این راه شیب‌های تندی دارد و ناگفته پیدا است كه این مسیر چندان لطفی برای شما نخواهد داشت. معمولا كوهنوردان از چهار جبهه جنوبی، غربی، شرقی و شمال شرقی وارد این كوهستان می‌شوند. اگر از مسیر آب‌گرم گنو می‌خواهید به قله برسید، از یال شرقی وارد كوهستان خواهید شد. این مسیر از بقیه مسیرها شناخته‌شده‌تر است و شما را دو، سه ساعته به مقصد می‌رساند.

زمان مناسب برای بازدید از چشمه آب گرم گنو

همانطور که گفته شد، منطقه تفریحی گنو در مکانی خوش آب و هوا واقع شده و این امر بازدید از آن را حتی در گرم ترین ماه های سال نیز ممکن ساخته است. اما اگر قصد دارید در بهترین شرایط آب و هوایی به بندرعباس سفر و از این مکان دل انگیز دیدن کنید، فصل زمستان را برای سفر به این مکان انتخاب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا