تفریح

دوست داشتنی ترین روستای شیراز

روستای قلات یکی از جاهای دیدنی شیراز و پاتوق اهالی شیراز است که با طبیعت زیبا و سرسبز و ریشه های عمیقش در تاریخ چندهزار ساله شیراز، دروازه کوچکی به سمت بهشت باز می کند تا به دور از شلوغی های شهر به ماجراجویی متفاوتی بروید.

روستای قلات در فهرست ملی کشور و همچنین جهانی یونسکو به ثبت رسیده

معماری خانه‌های روستا قلات

جنس اکثر خانه‌های این روستا از سنگ، خشت، گل، گچ و چوب است. سقف خانه‌ها مسطح بوده و خانه‌ها معمولا یک طبقه یا دو طبقه است. البته خانه‌های سه طبقه نیز در این روستا وجود دارد، اما تعدادشان بسیار کم است
قدمت قلات شیراز با وجود درختان کهن‌سال به بیش از هزار سال قبل برمی‌گردد. این روستا همواره تحت حاکمیت دالین بوده است. قلات با طبیعت سرسبز، چشمه‌های زیبا و آب و هوای خنک، زمانی تفرجگاه پادشاهان ایران کهن بود و هم‌اکنون نیز گردشگران زیادی در طوال سال از آن دیدن می‌کنند. روستای قلات در گذشته به نام «کلات» شناخته می‌شد. در فرهنگ عمید، کلات به‌معنای ده یا قلعه‌ای است که روی کوه ساخته شده باشد.

گفته می‌شود که یکی از مهم‌ترین دلایل شکل‌گیری قلات، مسائل امنیتی دفاعی بوده است؛ زیرا از قدیم این روستا در سر راه کوچ ایل‌ها و عشایر منطقه قرار داشت و در این منطقه درگیری‌ها و نزاع‌های بسیاری پیش می‌آمد. در ضمن، وجود رودخانه و چشمه‌سارهای فراوان و موقعیت خاص دفاعی و امنیتی را می‌توان از دیگر عوامل شکل‌گیری روستا به حساب آورد.

جاهای دیدنی روستای قلات در شیراز

این روستا با وسعت کم خود جاذبه‌های دیدنی خاصی دارد. برای مثال کلیسای قلات شیراز که بین جنگ جهانی اول و دوم ساخته شده و البته این روزها متاسفانه شاهد تخریب‌ آنیم.

همچنین در روستای قلات شیراز حمامی وجود دارد که ریش‌سفیدان قدیمی این روستا معتقدند سعدی در این مکان استحمام کرده؛ متاسفانه آن‌هم در آستانه خراب‌شدن است.
از دیگر آثار زیبا و به‌جامانده در قلات شیراز می‌توان به آسیاب‌های آبی و قلعه‌ قزل ارسلان اشاره کرد که از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی روستای قلات به‌ شمار می‌رود.

از جاذبه‌های تاریخی ساخته دست بشر که بگذریم، این روستا از لطف خداوند نیز بی‌بهره نبوده و جاذبه‌های طبیعی بسیاری دارد که آن را تبدیل به تکه‌ کوچکی از بهشت کرده است. وقتی که پا به روستای قلات شیراز می‌گذارید، درختان چند هزار ساله‌ای را که در قلات شیراز وجود دارد خواهید دید و از عظمت آن‌ها شگفت‌زده خواهید شد. همچنین اگر در فصل بهار به این روستا سفر کنید، حس قدم‌زدن در جنگل‌های مرموز و رویایی فیلم‌های هالیودی به شما دست می‌دهد. از معماری مهیج کوهستانی گرفته تا کوچه‌های پررمزورازی که جویبارهای زلالی در آن جاری است.

تماشای آبشارهای که از میان صخره‌ها عبور می‌کند و گوش‌کردن به صدای آرامش‌بخش برخورد آب به سنگ‌ها تجربه یک سفر در زمان و دور از زندگی مدرن امروزی را به شما القا می‌کند.

در حواشی رودخانه‌های شب شتری و چشمه انجیری پوششی از گیاهان دارویی مانند بومادران، آویشن، ختمی، مرزه وپونه وجود دارد که جلوه بی‌نظیری به رودخانه‌های قلات در شیراز بخشیده است.

فصل مناسب برای بازدید از روستای قلات

برای بازدید ازروستای زیبا و تاریخی قلات بهتر است بدانید آب و هوای این منطقه ییلاقی در ماه های بهاری و تابستانی بسیار خنک می شود به طوری که انگار جلوه ای از بهشت را برای گردشگران نمایان می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا