تفریح

غار کرفتو نماد غارهای باستانی ایران

غار کرفتو آثار باستانی مربوط به دو هزار سال قبل از میلاد در ۷۰ کیلومتری شمال غرب شهر دیواندره در استان کردستان قرار گرفته است و جزو آثـار صخـره ای و طولانی ترین و مهم ترین غارهای تاریخی ایران مـربـوط به قـرن سـوم مـیـلادی است.

برخی قسمت ها نیز توسط انسان ها تغییر شکل داده شده اند و به همین دلیل بزرگترین غار دستکند ایران شناخته می شود. نگران نام غار نباشید، برای رسیدن به این غار نیازی به کوهپیمایی سخت ندارید بلکه باید از ۱۸۰ پله عبور کنید و این غار سرشار از پیچ و خم هایی است که هنوز هم همه مسیرها کشف نشده اند. در غار کرفتو دو بخش طبیعی و دست ‌کند وجود دارد. بخش دست کند مربوط به حضور انسان ها در دوره های مختلف تاریخ است و به عنوان یکی از بی نظیرترین مدل های معماری محسوب می شود. این غار در سال ۱۳۱۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

معماری غار کرفتو

هنگامی که وارد غار می‌شوید در ورودی غار چهارطبقه معماری صخره‌ای و دست کند را مشاهده می‌کنید و در آن اتاق‌های فراوانی به چشم می‌خورد که از معماری منحصربه‌فرد مارپیچی همانند تونل‌هایی که به هم وصل شده، اتاق‌ها قرار گرفته‌اند.

باید گفت که بلندای ورودی غار کرفتو از سرتپه حدوداً ۲۵ متر می‌باشد که در قدیم راهی سخت و دشوار در دامنه کوه بوده که برای راهنمایی گردشگران از این آثار باستانی می‌باشد و حتی با درست‌کردن تعدادی سنگ‌چین و پله‌های چوبی طرفدارن طبیعت با دشواری خود را به داخل غار می‌رساندند.

در زمان‌های گذشته به دلیل محل اسکان قوم‌های گوناگون، یک‌سری دخل و تصرف‌هایی در غار ایجاد گردید که سبب شد اتاق‌هایی تودرتو و گذرهای دالانی را به وجود آورد به همین دلیل در بین تمامی غارهای دست کند از معروفیت بیشتری برخوردار است و این معروفیت بی‌دلیل نیست؛ زیرا هر بازدیدکننده‌ای را محصور خود می‌نماید.

جاذبه های گردشگری اطراف غار کرفتو

منطقه اطراف غار کرفتو در استان کردستان یکی از مهمترین مناطق گردشگری ایران است و از جاذبه‌های توریستی بسیار متنوعی برخوردار است. برخی از جاذبه‌های دیدنی اطراف غار کرفتو عبارتند از:

روستای بوکان

دریاچه زریبار

پل دیواندره

قلعه چیلدران

پارک ملی سرخون

پلی‌پتیکا

روستای موچش

به طور کلی، منطقه اطراف غار کرفتو به دلیل طبیعت جذاب، امکانات تفریحی و خدمات گردشگری، آثار تاریخی و فرهنگی، و جاذبه‌های دیدنی متنوع، گزینه مناسبی برای گردش و تفریح می‌باشد.

دلیل نامگذاری غار کرفتو

در مورد دلایل نامگذاری این غار بحث های مختلفی وجود دارد. این غار در میان اهالی با عنوان قلعه کرفتو یا قه ‌لای‌ که‌ رفتو شهرت دارد. برخی نیز بیان می کنند کرفتو در اصل گرفتو بوده و در زبان کردی به معنی گرفته شده و فتح شده است؛ از طرفی دیگر نیز برخی تحقیقات نشان می دهد کرفتو از ترکیب دو بخش کرف یا کرفت به معنی ستایش و تو به معنای خورشید و گرماست، که ستایشگاه خورشید معنی می دهد.

نکات مهم در هنگام سفر به غار کرفتو

با اینکه دسترسی به آب آشامیدنی وجود دارد، اما بهتر است در فصل های گرم سال آب به همراه داشته باشید. سیستم روشنایی در Karaftu Caves برق کشی شده است، اما ممکن است برق مشکل شده و قطع شود، پس بهتر است همراه خودتان چراغ قوه کوچکی بردارید. بیرون غار نیز فاقد درخت و سایه است، بنابراین همراه خودتان کرم ضد آفتاب و کلاه داشته باشید. برای رسیدن به ورودی غار نیز باید از ۱۸۰ پله بالا بروید، بهتر است اگر زانو درد یا درد مفاصل دارید این پله ها را در نظر داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا