تفریح

آبشار شوی ؛بزرگترین آبشار خاورمیانه

یکی از زیباترین آبشارهای ایران آبشار شِوی یا آبشار تَله زنگ نام دارد که از جاهای دیدنی دزفول در استان خوزستان است. این آبشار، بزرگ‌ترین آبشار طبیعی خاورمیانه محسوب می‌شود که در میان کوه‌های زاگرس جای گرفته است.

آبشار شوی در سال ۱۳۹۳ به‌عنوان نخستين اثر طبيعی استان خوزستان و سی و پنجمين اثر طبيعی كشور در فهرست میراث ملی و طبیعی کشور به ثبت رسید.

ویژگی‌های شاخص آبشار شوی دزفول

آبشار شوی به دلیل ساختار طبیعی خود به‌عنوان یکی از منحصربه‌فردترین آبشارهای ایران شناخته می‌شود. این آبشار ۴۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. خود آبشار نیز از غاری در ارتفاع ۸۵ متری سرچشمه می‌گیرد. عرض کلی این آبشار هم ۷۵ متر است. همین ساختار سبب شده تا در لیست بلندترین آبشارهای ایران جای گیرد.
در اطراف این آبشار درختانی همچون بید، مو، زبان‌گنجشک، افرا، کیکم، انجیر و بلوط به چشم می‌خورد. از طرفی دیگر بر روی صخره‌ای که آبشار از آن سقوط می‌کند، گیاهان آب‌دوست کمیابی رشد کرده‌اند. یکی از این گیاهان سیاه‌وه‌شان نام دارد که خواص درمانی زیادی دارد. برای مثال این گیاه برای بیماری‌هایی همچون یرقان و سنگ کلیه مفید است.
افزون بر گیاهان نایاب، جانوران منحصربه‌فردی هم در اطراف آن زندگی می‌کنند. همچون پلنگ، کل بز و خرس هم در این منطقه دیده می‌شود. اما مهمترین گونه جانوری در این منطقه را باید سمندر لرستانی است. سمندر لرستانی که به سمندر امپراتور نیز معروف از خانواده دوزیستان است. دلیل اهمیت سمندر لرستانی آن است که این گونه اندمیک یا بومی ایران بوده و تاکنون فقط در کشور ایران شناسایی شده است. از نظر زیستگاه، سمندر لرستانی در جنوب استان لرستان و در شمال استان خوزستان یافت می‌شود و از زیباترین گونه‌های سمندر در جهان به شمار می‌رود.

جاهای دیدنی نزدیک آبشار شوی دزفول

• آبشار تله سنگ
رودخانه‌ی این آبشار در مسیر خود، مجدداً یک آبشار دیگر با نام تله سنگ می‌سازد. بسیاری از محلی‌ها به تله سنگ، آبشار دوم شوی هم می‌گویند که جذابیت زیادی دارد.
• روستای شوی
روستای شوی یکی از روستاهای سرسبز و زیبای این منطقه است. این روستا در نزدیکی آبشار واقع شده و طبیعت بسیار زیبایی دارد.
• دریاچه شهیون
• امامزاده پیرچل
• روستای تاریخی لیوس
• قله سالن کوه
• روستای نورآباد

بهترین زمان بازدید ازآبشار شوی

این آبشار در ابتدای استان خوزستان قرار دارد پس آب و هوایی گرم انتظارتان را می کشد به همین دلیل بهتر است که از اواسط اسفند تا اواخر فروردین به بازدید از آن بروید چون در ماه های گرم تابستان آب و هوای آزاردهنده ای دارد و در ماه های زمستانی هم به دلیل کوهستانی بودن آب و هوایش از نقاط دیگر استان سردتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا