ایران بین

گردشگران و شلوغ‌ترین روز و شب تخت جمشید

مجموعه جهانی تخت جمشید در آخرین ساعات بازدیدهای نوروزی، شب بسیار شلوغی را سپری کرد.

ایسنا:در ساعات پایانی 12 فروردین حضور مسافرانی که می‌خواستند از آخرین فرصتها در استان فارس استفاده کنند، باعث ایجاد ترافیک خودرویی و انسانی در پشت درب‌های مجموعه‌های مختلف تاریخی و گردشگری استان شد.

در مجموعه جهانی تخت جمشید نیز چنین وضعیتی حاکم بود. حوالی غروب امروز، جاده منتهی به این مجموعه مملو از خودروهایی بود که در صف انتظار ورود به پارکینگ بودند. با وجود اینکه ساعت ۱۸ به عنوان ساعت پایان بازدید این مجموعه در نظر گرفته شده بود، اما تا حدود دو ساعت پس از این زمان نیز وضعیت ترافیکی جاده تخت جمشید تغییر چندانی نکرده بود.

از حدود ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه نگهبان‌های مجموعه بدون دریافت ورودی، درب‌ها را به سوی علاقه‌مندان باز کردند تا برای سیاحتی چند دقیقه‌ای در مجموعه حضور پیدا کنند. رفتار خوب این ماموران میراث فرهنگی با قدردانی گردشگران همراه بود.

در ساعت ۱۸ همچنان فضای مجموعه مملو از جمعیت بود و تاریک شدن هوا هم نمی‌توانست باعث دل کندن گردشگران از این بنای باشکوه باشد.
سه جوان اهل استان همسایه، کهگیلویه و بویراحمد اظهار کردند: ما همین چند دقیقه قبل به مجموعه رسیدیم و می‌خواهیم حتما به مقبره خشایارشاه برسیم.

یکی از آنها تخت جمشید را تنها مقصد گردشگری خود در استان فارس عنوان کرد و گفت: ما همین امروز از گچساران راه‌ افتادیم و اگر با ترافیک سنگین مواجه نمی‌شدیم، خیلی زودتر وارد تخت جمشید می‌شدیم.

وی همچنین خواستار عریض‌تر شدن جاده منتهی به مجموعه شد.

مقبره خشایارشاه در دامنه کوهی که پشت مجموعه تخت جمشید قرار دارد، واقع شده است. با وجود تذکر ماموران از بلندگو برای خروج از مجموعه، سه جوان به سمت مقبره حرکت کردند.

با مادر خانواده‌ای ۶ نفره با گویش غلیظ آذری نیز گفت‌وگو کردیم. وی خود را اهل شهر ارومیه معرفی کرد و گفت: از سه چهار روز پیش در شیراز هستیم و فرصت نشده بود به اینجا بیاییم.

او ادامه داد: شیراز آن‌قدر مکان‌های زیبا برای تماشا دارد که فرصت نکردیم همه آنها را ببینیم. امروز خیلی سریع خودمان را به تخت جمشید رساندیم. چون فردا باید برگردیم.

این مادر تبریزی از اینکه در ساعات کمبود روشنایی وارد تخت جمشید شده ابراز تاسف کرد و گفت: ان‌شاءالله دفعه بعد که به استان شما آمدیم، قبل از هر جایی ابتدا وارد تخت جمشید خواهیم شد.

پدر جوان اهل تهران هم که مشغول پایین آمدن از پله‌های کوتاه اما پرتعداد مجموعه بود، از وضعیت روشنایی این مسیر گلایه کرد و گفت: پسر کوچک من برای پایین آمدن از این پله‌ها واقعا دچار مشکل شده بود، چون نور کافی وجود ندارد و تشخیص اینکه باید پا را کجا قرار بدهیم، مشکل است.

وی سپس از شکوه تخت جمشید به عنوان یکی از ماندگارترین لحظات سفر امسال خود یاد کرد و گفت: تخت جمشید شاید در عکس‌ها زیباتر به نظر برسد اما هرگز نمی‌توانید از طریق عکس و فیلم، شکوه آن را آنطور که باید و شاید لمس کنید.
هشدارهای مداوم ماموران مجموعه از طریق بلندگو، فقط بخشی از جمیعت را می‌توانست به خروج از تخت جمشید مجاب کند و به‌نظر می‌رسد در کلیه ایام نوروز، ماموران کار سختی برای تخلیه مجموعه داشته‌اند. یکی از این ماموران در این ارتباط گفت: متاسفانه بعضی افراد با ما همکاری نمی‌کنند. نمی‌دانم چرا فرهنگ استفاده از اماکن تاریخی برای عده‌ای تعریف نشده است. وقتی رسما اعلام می‌شود که تا فلان ساعت مجموعه فعالیت دارد، مردم هم باید همکاری کنند و به قوانین احترام بگذارند.

در درب ورودی مجموعه نیز ازدحام زیادی ایجاد شده بود و بخشی از مسافران که تازه از ترافیک رها شده و پارکینگ را به سمت مجموعه ترک کرده بودند، با اصرار از ماموران می‌خواستند اجازه ورود آنها را صادر کنند.

ماموران نیز سعی در قانع کردن آنها داشته و می‌گفتند: مجموعه کاملا تاریک شده است، می‌خواهید بروید چه چیزی را ببینید؟

اما مراجعان همچنان اصرار داشتند که پیش از بازگشت به شهر خودشان، برای چند دقیقه هم که شده بتوانند پای خود را به این میراث جهانی باز کنند.
غرفه‌های صنایع دستی واقع در پیاده‌روی منتهی به مجموعه نیز از رونق بسیار خوبی برخوردار بود. یکی از فروشندگان که اشیاء سنگی سفالی عرضه می‌کرد، در پاسخ به این سوال خبرنگار ایسنا که «مگر قرار نبود امسال فقط صنایع دستی واقعی در تخت جمشید فروخته شود؟» گفت: غرفه ما از ابتدای عید پر از صنایع دستی واقعی بود که خوشبختانه همگی آنها فروش رفت.

وی افزود: غرفه ما حدود ۱۰۰ میلیون تومان صنایع دستی داشت که به لطف خدا با توجه به بازدیدکنندگان بسیار زیاد این مجموعه، همگی آنها فروخته شد و این مقدار صنایع دستی غیرواقعی که می‌بینید، ته‌مانده بساط ماست که ارزش چندانی ندارد.

ازفروشنده‌ای دیگر که به عرضه سفره‌های قلمکار مشغول بود، گفت: بخشی از این سفره‌ها کاملا کار دست هستند اما برای برخی دیگر، فقط طراحی توسط طراحان صورت گرفته و دوخت توسط ماشین انجام شده است.

وی این محصولات را صادره از استان‌های یزد و اصفهان عنوان کرد.
در مجموع به‌نظر می‌رسید وضعیت فروش غرفه‌های صنایع دستی بسیار مطلوب بوده است و رضایتمندی در چهره بیشتر غرفه‌داران هویدا بود.

«تخت جمشید» مجموعه‌ای از چند کاخ تو در تو در کنار دشت مرودشت و در کوهپایهٔ کوه رحمت در استان فارس واقع در حدود ۱۰ کیلومتری شهر مرودشت است.

در سال ۵۱۸ پیش از میلاد بنای تخت جمشید به عنوان پایتخت جدید هخامنشیان در پارسه برگزیده شد. بنیان‌گذار تخت جمشید، داریوش یکم بود که پس از او، پسرش خشایارشاه و نوه‌اش اردشیر یکم با افزودن بناهای دیگر، این مجموعه را گسترش دادند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا