ایران بین

محلات ؛ هلند ایران

محلات شهر کوچکی از توابع استان مرکزی است که در فاصله‌ی ۲۶۲ کیلومتری جنوب غربی تهران قرارگرفته است. این شهر به واسطه‌ تاریخ غنی، آب ‌و هوای مطبوع، طبیعت چشم‌نواز و مزارع بزرگ پرورش گل به یک منطقه توریستی در استان مرکزی تبدیل‌شده.

محلات جمعی از محله‌های کوچک‌تر است که از گردهمایی آن‌ها شهر محلات شکل‌ گرفته است. این محله‌های کوچک درواقع همان روستاهای پیل پایان، ریوکان، زنجیردان و گوشه است که در به وجود آمدن محلات نقش اساسی داشتند. پیش از این‌که نام این منطقه را محلات بگذارند، در کتیبه‌های هخامنشی از آن با نام ورکان یاد می‌کردند

چرا محلات را هلند ایران می‌نامند؟

محلات بزرگ‌ترین شهرستان کشور ازنظر تولیدات گل است. همچنین رتبه‌ اول کشور را در تنوع کشت گل‌های زینتی به خود اختصاص داده است.
این شهرستان سال‌هاست که به واسطه‌ مزارع بزرگ پرورش گل و گیاه در ایران شهرت یافته است و در طول سال بیش از صدها میلیون دلار گل به شهرها و کشورهای دیگر صادر می‌کند.
به عبارتی محلات مهد کشت و پرورش گل و گیاه زینتی در ایران است. از آنجایی که هلند نیز با وجود وسعت کمش توانسته با استفاده از روش‌های نوین پرچم‌دار کشت و پرورش گل و گیاه در جهان باشد، عده‌ای محلات را هلند ایران می‌نامند. انواع این گل و گیاه زینتی که در محلات تولید می‌شوند به عنوان سوغات خاص و ویژه‌ این شهر در نظر گرفته‌شده‌اند.

جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر زیبای محلات

چشمه های آب گرم محلات
این چشمه های در قالب یک مجموعه درمانی در فاصله 15 کیلومتری شرق شهر محلات واقع شده است. از گذشته های دور تاکنون این چشمه ها به خاطر خاصیت درمانی و شفابخشی خود در برابر بیماری های بیشماری چون رماتیسم مورد استقبال افراد قرار گرفته است. این مجموعه به طور کلی از 6 چشمه مختلف تشکیل شده که هر یک با خاصیت شفابخشی و درمانی منحصر به فرد خود به نام های شفا، دنبه، سلیمانیه، سودا یا بختیاری، حکیم و روماتیسم شناخته می شوند.
پارک زیبای سرچشمه
یکی دیگر از مکان های زیبا و پرطرفدار در مرکز شهر محلات، «پارک سرچشمه» این شهر نام دارد.
چنار قدیمی و دو هزار ساله
درخت چناری قطور و تنومند که شکوه و عظمتش در نخستین نگاه، چشم هر رهگذری را به حیرت وا خواهد داشت، این درخت کهنسال را بومیان این شهر به اسم «چنار دو هزار ساله» معرفی کرده اند.

آتشکده خورهه
یکی از روستاهای قدیمی و تاریخی اطراف شهر محلات، روستای خورهه نام دارد. مکانی در دل روستای خورهه وجود داشته که از نظر شباهت به تخت جمشید تاریخی استان فارس بسیار شبیه بوده و از همین رو، این مکان تاریخی را به نام تخت جمشید محلات یاد میکنند. این مکان تاریخی با قدمت طولانی خود به هزاره دوم میلادی دوران باستان مربوط بوده و از آن در زمان قدیم به عنوان «آتشکده خورهه » استفاده شده است.
دهکده گل و گیاه
دهکده گل محلات وسعتی حدود ۱۱۰ هکتار دارد و بزرگترین دهکده پرورش گل در کشور و یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی محلات بشمار می رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا