ایران بینتفریح

رغز عروس اسرارآمیز فارس

تنگه رغز یا عروس بهشتی که به آن عروس تنگه‌های ایران نیز گفته می‌شود در میان ارتفاعات استان فارس قرار گرفته و به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر، تا حدود ۱۰ سال پیش کمتر کسی از وجود آن باخبر بود.

رغز به معنی لغزنده و بکر است که البته این اسم بی دلیل هم نیست. زیرا این تنگه هم جای بکری محسوب می شود و هم به علت وجود آبشارهای مختلف لغزنده است. رغز دارای حوضچه ها و آبشارهای مختلفی هست که عمیق ترین حوضچه اش ۲۰ متر است.
تنگ رغز داراب یا دره رغز که از جاذبه های گردشگری استان فارس محسوب می‌شود، در بخش فسارود، در ۳۰ کیلومتری شمال‌غربی شهر داراب و در نزدیکی روستای رغز قرار دارد و یکی از مناطق بکر طبیعت‌گردی ایران است. این تنگه در منطقه‌ای بنام حسن آباد، در جنوب شرقی استان فارس که از شمال به شهرستان‌های نی‌ریز و استهبان، از غرب به شهرستان فسا، از جنوب به شهرستان لار و زرین دشت و از شرق به استان هرمزگان محدود می‌شود.
در تنگه رغز مجموعاً حدود 64 آبشار و 100 حوضچه طبیعی وجود دارد. البته فقط 14 آبشار و آبگیر دره جنوبی در بین کوه‌نوردان و ورزشکاران شهرت دارند؛ اما اگر شما روحیه جنگنده‌تری دارید، می‌توانید به سراغ بقیه آبشارهای تنگ رغز بروید و از اکثر آن‌ها دیدن کنید.
بهترین زمان برای سفر به تنگه رغز از اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل مهرماه است؛ در این هنگامه سرچشمه‌های پر آب این تنگه، و نسیم برخاسته از آبشارهای متعدد آن، در روزهای گرم این ماه‌های سال خنکی لذت‌بخشی را هدیه می‌کنند.
از وسائل موردنیاز برای سفر به تنگه رغز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: دستکش‌های مخصوص صخره‌نوردی و کوه‌نوردی، چراغ قوه، کلاه، عینک آفتابی بنددار، آب، فلاسک چای، غذای سبک، کیسه زباله، قلم دافع حشرات، جعبه‌ کمک‌های اولیه، ابزار فرود، تسمه‌ سنگ‌نوردی، صندل پشت و جلو بسته و ملافه‌ اضافه.
اگر گوشی میبرید کاور ضد آب یادتون نره و اگر دوربین گوپرو تونستید جور کنید که لحظات فوق العاده ای رو برتون ثبت خواهد کرد .

خطرات تنگه رغز داراب

سفر به رغز خالی از خطر نیست و هر ساله افرادی به‌دلیل عدم آشنایی با این تنگه دچار مشکل شده‌اند. بنابراین برای در امان ماندن از خطرات تنگ رغز رعایت نکات ایمنی زیر ضروری است:

توصیه می‌کنیم سفر به تنگ رغز داراب را همراه با تورهای حرفه‌ای و مجرب و راهنمایان بومی و آشنا با محیط این تنگه آغاز کنید و از تنهایی سفر کردن به این مکان خودداری کنید.
اگر شنا بلد نیستید، ترس از ارتفاع دارید و با اصول صخره نوردی نیز آشنا نیستید، توصیه می‌کنیم تنگه رغز را از برنامه سفرتان خارج کنید. برای سفر به این تنگه داشتن این مهارت‌ها الزامی است.
به وضع هوا و پیش‌بینی سازمان‌های هواشناسی توجه داشته باشید و خطر باران را جدی بگیرید.
در برنامه بازدید هرچه تعداد افراد کمتر باشد ایمنی و سرعت برنامه افزایش می‌یابد.
افراد باید کاملا به فرود و دست به سنگ مقدماتی آشنا بوده و نیز جسارت و بنیه بدنی مناسبی داشته باشند.
مهارت شنا کردن به شما کمک می‌کند تا از آبشارنوردی لذت بیشتری ببرید.
در هنگام شنا کردن از ماهی‌های حوضچه‌ها نترسید.
کبوترها در طول مسیر عبور، در گوشه و کنار، آشیانه دارند و در طول حرکت باید مراقب بود تا لانه کبوتری را تخریب نکرده یا به جوجه‌های آن‌ها آسیب نرسانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا