ایران بین

کویر کاراکال ؛ زیباترین کویر ایران

کویر کاراکال در یزد در دل مرکز ایران قرار گرفته و همانطور که گفتیم نام آن از یک گربه وحشی به نام کاراکال برگرفته شده است. ایرانیان با توجه به هوش بالایی که این گربه دارد از آن برای شکار حیوانات مختلف استفاده می کردند.

پوشش گیاهی که در این منطقه کویری وجود دارد بسیار ضعیف است و بیشتر از گیاه ماسه پسند هستند. از جمله گونه ‌های گیاهی این منطقه می‌ توان به بوته‌ های نسیو به ندرت اسکنبیل اشاره کرد. در مرز شن ‌زارها و نمک ‌زارهای حاشیه آن هم می ‌‌توان درختچه‌ های گز را دید. از نکات مهم دسترسی به این کویر وجود جاده آسفالت تا خود مقصد است که دسترسی آن را برای همه راحت می ‌کند.

از جمله تفریحات جذابی که در این کویر می توانید انجام دهید شترسواری، سافاری، موتورسواری روی شن های طلایی، غلت خوردن از بالای تپه های شن روان، پیاده روی در نخلستان ها است که هر کدام به تنهایی می توانند برای یک برنامه ی سفر بسیار جذاب و هیجان انگیز باشند. همچنین می توانید در اقامتگاه سنتی که در این کویر وجود دارد نیز بمانید و غرق در آسمان پر ستاره کویری شب شوید. به گردشگرانی که علاقه زیادی به زیبایی ‌ها و سکوت کویری دارند، سفر به کویر کاراکال به شدت توصیه می ‌شود، مهمترین دستاوردی که گردشگران این مقصد به دست می آورند آرامش و سکوتی است که در این کویر وجود دارد. چرا که کویر منبع سکوت و آرامش است. سکوت کویر، آسمان پرستاره شب‌های کویر، دنیای ناشناخته و گاه وهم‌انگیز کویر، تنها بخشی از ویژگی ‌های این سرزمین‌ شنی است. کویر کاراکال در یزد هم به دلیل دوری از مراکز پر سر و صدا مثل شهرهای بزرگ، آرامش و سکوت خاصی حکم‌ فرما است.

بهترین زمان سفر به کویر کاراکال یزد

بهترین زمان سفر به کویر کاراکال یزد فصل پاییز و زمستان است و شما می تواند در روز کویر گردی داشته باشید. آب و هوا را باید بررسی کنید و حتما به وزش باد توجه کنید. اگر وزش باد شدید است بهتر است سفر خود را لغو کنید که با طوفان شن مواجه نشوید. صبح زود تا ساعت ۱۱ و از ساعت ۱۴ تا ۱۷ برای دیدن کویر بسیار مناسب است و برنامه بازدید خود را بهتر است در این ساعت ها قرار دهید. برای شب مانی در کویر ماه های مهر، بهمن، اسفند و فروردین بسیار مناسب و شب مانی در کویر در ماه های بسیار سرد سال چون آبان، آذر و دی پیشنهاد نمی شود.

شب های کویر در فصل زمستان هم بسیار سرد است و زمان مناسبی برای کمپینگ و چادر زدن نیست. البته در ماه های اردیبهشت باید بگوییم که شب مانی و تورهای کویر بسیار مناسب است و به راحتی می توانید آسمان شب کویر کاراکال یزد را مشاهده کنید.

توصیه‌هایی برای کویرگردی

مراقب فاصله‌ها در کویر باشید. فاصله‌ها در کویر می‌توانند به‌راحتی شما را گول بزنند. مثلاً شما ممکن است نقطه‌ای را از دور ببینید و فکر کنید با آن 100 متر فاصله دارید؛ اما در اصل فاصله شما با آن نقطه 1 کیلومتر است؛
توصیه این است که تنهایی به کویر سفر نکنید؛ اما اگر به تنهایی یا با گروهی دو تا سه نفره راهی کویر شدید، حتماً از قبل به آشنایان و خانواده‌تان درباره مکان سفر و زمان رفت و برگشت‌تان اطلاع بدهید؛
همچنین اگر در کویر می‌خواهید به جای دورتری بروید، از قبل دوستان و همراهان‌تان را از این موضوع مطلع کنید؛
حتماً پیش از حرکت از همراه‌داشتن آب به میزان کافی اطمینان حاصل کنید؛
شال گردن با خود ببرید تا اگر دچار طوفان شن شدید، بتوانید با استفاده از آن، جلوی بینی و دهان‌تان را بپوشانید؛
بردن لوازمی مانند مسیریاب و قطب نما را فراموش نکنید تا اگر مسیرتان را گم کردید، بتوانید راه برگشت را پیدا کنید؛
در سفر به کویر طوری برنامه‌ریزی کنید که هم به تفریحات و زیبایی‌های کویر در روز برسید و هم بتوانید از زیبایی آسمان پرستاره آن در دل شب لذت ببرید. شب‌نشینی دور آتش و خوردن چای آتشی هم که دیگر از واجبات سفر به کویر است؛
برای گرفتن عکس‌های بهتر در کویر، حتماً سه پایه عکاسی همراه داشته باشید؛
شن‌های روان کویر می‌توانند داخل لنز دوربین و درزهای وسایل الکترونیکی‌تان بروند و شما را با مشکل روبرو کنند. حواس‌تان به شن‌های روان باشد؛
اگر می‌خواهید شب را به عکاسی در کویر بپردازید، 2 تا 3 مرز نازک با محلول روغن سوخته یا گازوئیل دورتادور محل عکاسی‌تان ایجاد کنید. با این روش می‌توانید احتمال گزیده شدن توسط عقرب را پایین بیاورید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا