تفریح

تنگه دم اسب معجزه طبیعت

تنگه ای بسیار زیبا و دیدنی در استان فارس قرار دارد که نامش تنگ دم اسب است. آبشاری نیز در این تنگ در حال جوش و خروش است که به آبشار دم اسب معروف است. تنگ دم اسب و آبشار آن، از زیباترین جاذبه های گردشگری ایران میباشند.

نام تنگ دم اسب از آبشاری شبیه به دم اسب گرفته شده و در واقع این آبشار ادامه رودخانه دم اسب است که از بلندای صخره های مرتفع به پایین سرازیر می شود و ظاهری شبیه به دم اسب دارد. ارتفاع این آبشار به سی متر می‌رسد و از میان صخره های پوشیده از درختان و بوته های سبز با زیبایی و شکوهی غیر قابل وصف به سمت زمین سرازیر شده.

چگونگی پیدایش تنگه دم اسب شیراز

در گذشته زلزله بزرگی در این منطقه رخ داد که باعث تغییری در مسیر گذر رودخانه شد. در ادامه مسیر رانش زمین رودخانه‌ای به طول 200 متر را به‌ وجود آورد. این منطقه در دوره ساسانیان به «رم دیوان» شناخته می‌شد که محل زندگی عشایران باصفا و خونگرم بود. بعد از انقلاب بیشتر مردم محلی به شیراز مهاجرت کردند و امروزه افراد کمی در این منطقه سکونت دارند. اغلب ساکنان عشایر هستند که آن‌ها هم با رسیدن فصول سرد این منطقه را ترک می‌کنند.

پوشش گیاهی و جانوری منطقه

حیواناتی نظیر مارمولک، پرندگان شکاری و غیره در این منطقه زندگی می کنند که چون در نزدیک تنگه نیستند نمی توان آن ها را مشاهده نمود؛ در این میان شاید تنها بتوان سنجاب ایرانی را دید. ازجمله گیاهانی که در این دره وجود دارد می توان درخت انار، برخی گیاهان دارویی، درخت بلوط، پونه وحشی و غیره را نام برد.

بهترین زمان سفر به تنگه

تنگه هوایی بهتر از حد تصور دارد. نسیم خنکی که با ملایمت پوست بدن را نوازش می‌کند یا رطوبت مناسب هوا که باعث شادابی می‌شود، می‌تواند علتی عالی برای سفر به اینجا باشد. اگر قصد شنا یا خوابیدن در منطقه را دارید حتماً لباس مناسب بردارید وگرنه هوای خنک باعث بیماری شما شده و شما را از ادامه سفر منع می‌کند. سفر در فصل‌های اول سال برای شما خاطراتی تکرارنشدنی می‌آفریند. این خصوصیات مربوط به فصل بهار و تابستان بود و شامل فصول سرد سال نمی‌شود؛ چراکه برف و بوران زمستانی در این منطقه بسیار رایج است.
برای رسیدن به این تنگه زیبا از هر جای ایران که حرکت کرده باشید، برای رسیدن به تنگه دم اسب شیراز باید به جنوب ایران، جنوب شیراز و روستای کره بس بروید. بعد از طی‌کردن مسافت 40کیلومتری از شیراز به تنگه می‌رسید.

لوازم ضروری برای بازدید از تنگه دم اسب

نخستین نکته مهم در رابطه با سفر به این منطقه طبیعی آن است که رسیدن به آن مستلزم مقداری کوهنوردی می باشد. پس حتما کفش مناسب و تجهیزات ویژه کوهنوردی را با خود به همراه داشته باشید. البته کوهنوردی در تنگه دم اسب، یک کوهنوردی سخت و دشوار نیست و هر کسی می تواند از پس آن بربیاید.
زمانی که به تنگه رسیدید باید کفش های خود را از دربیاورید و از قدم زدن در آب خنک لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا