ایران بین

باغ فردوس تهران

باغ فردوس تهران یکی از باغ‌های زیبای پایتخت محسوب می‌شود که از زمان قاجار به یادگار مانده است. این باغ که در حوالی میدان تجریش قرار دارد.

باغ فردوس، حدود یک صد و هفتاد سال پیش در عصر محمد شاه قاجار که نوه فتحعلی شاه قاجار بود، بنا شد. او دستور دارد که در محله محمودیه امروزی، عمارتی مجلل برایش بنا شود تا در آنجا ساکن شود. آب و هوای این منطقه تهران نیز نسبت به کاخ گلستان، نگین کاخ‌ها‌ی ایران، بهتر و مناسب‌تر بود. با مرگ محمد شاه قاجار، ساخت این عمارت نیمه کاره رها شد.
با ساخت کاخ برای محمد شاه، افراد دیگری هم دست به کار شدند تا در اطراف کاخ شاهانه، باغ و عمارتی برای خود بنا کنند. حسین علی معیرالممالک که از داماد‌ها‌ی فتحعلی شاه قاجار بود، باغ و عمارتی در محله باغ فردوس برای خود بنا کرد که اکنون آن را همگان به نام باغ فردوس می‌شناسند.
پس از درگذشت معیر الممالک، این باغ به پسر او که دوستعلی خان نام داشت، واگذار گردید. این میراث پدر، توسط پسری که هیچ علاقه به باغ نداشت، به فراموشی سپرده شد. او هر زمانی به ییلاق می‌آمد، خیمه خود را زیر درختان چنار باغ بر پا کرده و سنگ‌ها‌ی مرمرش را نیز دور انداخت و در نمای عمارتی به نام امیریه یا مدرسه نظام فعلی استفاده کرد.
در نهایت یک تاجر اهل شیراز که حاجی میرزا حسین نام داشت، این باغ نیمه کاره را از دوستعلی خان خریداری کرد و نسبت به تعمیر و بازسازی آن اقدام نمود. پس از مرگ حاجی میرزا نیز افراد سرشناسی چون: میرزا حسین تهرانی، میرزا اسماعیل خان امین الممالک و محمد ولی خان سپهسالار تنکابنی، باغ فردوس را صاحب شدند.
محمد ولی خان سپهسالار تنکانبی، عمارت و باغ را آباد و قنات آن را دایر کرد و چند استخر و فواره نیز در جای‌جای باغ احداث نمود، اما ازآنجایی‌که تجارتخانه طومانیانس از وی طلبکار بود باغ را به تصاحب خود درآورد. پس از چندی دولت وقت در مقابل وجهی که از طومانیانس طلبکار بود، آن را ضبط کرد و اراضی‌اش را متری دو تومان و سه تومان به کارمندان وزارتخانه فروخت. ‎جایی که در سال ۱۳۸۱ شمسی تبدیل به موزه سینمای ایران شد، روزگار از باغ‌ها‌ی اشرافی و اعیانی تهرانی‌ها‌ بود و اکنون هر مترش، چند میلیارد ریال قیمت دارد.
در دوران پهلوی اول و دوم باغ فردوس سرنوشت جدیدی به خود دید. در سال ۱۳۱۶، به دستور علی اصغر حکمت، وزیر معارف روزگار پهلوی، باغ فردوس خریداری، عمارت آن بازسازی و دبیرستان شاپور تجریش در آن دایر گردید. در دوران پهلوی دوم، این باغ به مکانی برای مدیریت جشن‌های ۲۵۰۰ ساله اختصاص یافت.
پس از انقلاب اسلامی نیز، مدتی در اختیار صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. تا اینکه بنیاد سینمایی فارابی، سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور و شهرداری تهران آن را برای موزه سینما در نظر گرفتند و سرانجام در شهریورماه سال هشتاد و یکم شمسی، باغ فردوس داستان جدید را آغاز کرد و به باغ موزه فردوس یا موزه سینمای ایران تبدیل شد تا سینمای ایران، بالاخره صاحب یک موزه در تهران باشد.

معماری و عمارت باغ فردوس تهران

باغ فردوسی که در حال حاضر پیش‌روی شماست، فقط بخش کوچکی از باغ‌های بزرگ، در گذشته است. مجموعه‌ای که دارای استخرهای متعدد، قنات‌ها، عمارت‌های مختلف، فضاهای سبز و باغ‌های بزرگی بوده که در حال حاضر تغییر کاربری داده است.

اولین چیزی که در بدو ورود به باغ فردوس توجه شما را جلب خواهد کرد، فضای سبز و چینش منظم درختان است که نگاه شما را در انتها به یک عمارت زیبا و جذاب می‌رساند. پس از ورود، در نزدیکی عمارت دو مجسمه برنزی به چشم می‌خورند که یکی از آن‌ها ابن هیثم (از دانشمندان برجسته ایرانی و اولین دانشمند فیزیک نور در جهان) و دیگری سهروردی (دانشمند و فیلسوف ایرانی) است.

باغ فردوس فعلی حدود ۲۰ هزار مترمربع وسعت دارد. عمارت آن هم هزار مترمربع و در سه و نیم طبقه بنا شده است. این عمارت در شیب ساخته شده و به همین دلیل هم کف طبقه اول بنا با قسمت جنوبی و سقف آن با قسمت شمالی باغ هم سطح شده است. شیب زمین از شمال غربی به سمت جنوب شرقی است که به شکل هنرمندانه‌ای در ساخت عمارت محو شده است.
در داخل بنا هم از گچ‌بری و تزئینات زیبایی به سبک معماری قجری استفاده شده که در این بنا بیشتر طرح مقرنس کاری گل، شاخ و برگ است.

بخش های مختلف باغ فردوس تهران

سینما موزه در باغ فردوس ،تالار نام‌آوران،تالار آغازگران،تالار آغازگران ،تالار معاصران ، شاه‌نشین عمارت (اتاق علی حاتمی) ، تماشاخانه ،خانه فرهاد ،نمایشگاه ارامنه ،بخش سینمای دفاع مقدس ،بخش سینمای کودک و نوجوان ،بخش صدا و دوبله وزیرگذر تاریخ

بهترین فصل برای دیدن باغ فردوس

بهار بهترین انتخاب است. خنکی هوا، سرسبزی باغ، شکوفه درختان و گل‌هایی که رنگ به رنگ همه‌جا پر شده‌اند، زیبایی همه‌جا را چندین برابر کرده است.
در پاییز هم خش خش برگ‌های چنار ولیعصر، رنگ‌ها و خنکی هوا شما را به حال و هوای دیگری خواهد برد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا