ایران بین

گورستان جن ها در تیس

قبرستان جن ها کجاست؟ سیستان و بلوچستان با تاریخی قدیمی و افسانه هایی که دارد، در خود جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوانی را قرار داده است.

یکی از شهرهای همیشه بهار سیستان و بلوچستان چابهار می باشد این شهرستان روستاهای منحصر به فردی را دارا است، یکی از این روستاها، روستای تیس می باشد.

این روستا از یک طرف به مناطق کوهپایه ای و از طرفی دیگر به دریای عمان منتهی می شود که در گذشته آن را تیز می نامیدند، بنابراین به دلیل بندری بودن روستا از گذشته تاکنون محلی اقتصادی برای تاجران محسوب شده است.

یکی از دیدنی ترین و اسرار آمیز ترین جاذبه های تاریخی روستای تیس گورستان جن ها می باشد. این قبرستان بر روی صخره ای ایجاد شده که بدون شک کندن این قبر ها بر روی صخره ها با امکانات ابتدایی آن زمان کاری غیر ممکن بوده است.

افسانه های زیادی در مورد این گورستان تاریخی وجود دارد.
قبر‌های این فبرستان دارای ابعاد و ظاهری غیر معمول نسبت به قبر انسانهای عادی دارند که باعث میشود ظاهر قبرستان مانند اسمش مرموز و غیر معمول و وحشت آور باشد که طبق نظر و باور مردم محلی اطراف گورستان جن در سیستان بلوچستان این گور‌ها با چنین ابعاد و اشکال عجیب قطعا تنها میتوانند متعلق به جن‌ها بوده و اجنه مردگان خود را در حصار این سنگ‌های بزرگ به خاک سپرده اند و شب هنگام بر سر خاک آنها به عزاداری میپردازند و دز این زمان‌ها اصلا نباید به این مکان رفت .

بومیان این منطقه معتقد هستند که شب‌ها نباید به نزدیکی گورستان جن در سیستان بلوچستان رفت چرا که شب که می‌رسد جن‌‌ها بر سر گور از دست ‌رفتگان خود حاضر میشوند و به مویه و مرثیه‌ سرایی مشغول می‌شوند و در صورتی که کسی مزاحم آنها شود مورد نفرین و خشم جن‌های گورستان قرار میگیرد و به سخت ترین حالت با عذابی طاقت فرسا پس از گذشت چند روز از بین خواهد رفت پس اصلا انتخاب مناسبی نیست و حتی جالب است بدانید که گروه اندکی هم معتقد هستند در موقع غروب صدای گریه‌ها و زجه‌هایی از این قبرستان به گوش میرسیده است که متعلق به اجنه است نه انسان .

یکی دیگر از مواردی که این قبرستان را رازآلود می‌کند قدمت آن است و با توجه به ابزار‌های موجود در زمان‌های بسیار دور، هیچ انسانی با ابزار‌های موجود در آن برهه ی زمانی قادر به حفر این قبر‌ها بر روی صخره‌های سنگی نبوده است و همین موضوع سبب شده تا مردم محلی حفر این کندن و ساخت این گورها را به چیزی به غیر از انسان‌ها یعنی اجنه که قدرت بیشتری دارند نسبت دهند .

از مرموز ترین و غیر قابل پیش بینی ترین موضوعات درباره گورستان جن در سیستان بلوچستان وجود تنها یک قبر خالی در میان کل قبر‌های این قبرستان است که کاملاً سالم است ولی قدیمیبه نظر میرسد، این قبر خاص ۲۲۵ سانتیمتر طول و ۱۱۰ سانتیمتر عرض دارد . جالب است که بدانید که آثار چنين قبرهایی با ویژگیهای ظاهری نسبتا مشابهی در دامنه ی کوه‌های شهباز در استان مرکزي هم وجود دارد .

اما در همین حال عده ای دیگر معتقد هستند که در گذشته به دلیل جلوگیری از گزند اجساد توسط حیوانات و جانوران وحشی بوده که، مردم سختی کندن این گورها را به جان خود خریده بودند و در دل این سنگ‌ها اقدام به خاکسپاری اجساد خود کرده اند نه اجنه .

در خصوص تاریخچه و قدمت گورستان جن در روستای تیس زمان دقیقی و درستی در دسترس نبوده و به نوعی هیچ اطلاعی در دسترس کسی وجود ندارد .

از اینکه چه کسی چه سالی چرا آن را ساخته یا چرا آن را با کمی‌تفاوت نسبت ب قبرستان‌های عادی دیگر مناطق ساخته است اما از آن جا که قدمت گورستان جن‌ها در سیستان و بلوچستان و همچنین قدمت روستای تیس به بیشتر از دو هزار سال قبل و زمان باستان می‌رسد و همچنین نام این مکان‌ها در کتاب‌هاى مربوط به فتوحات اسکندر مقدونى قرار گرفته است و حتی نام اصلی این روستا هم از روستای تیز به روستای تیس با گدشت این سال‌های طولانی تغییر کرده، پس با این قدمت دیگر عجیب نیست اگر واقعا این گورستان متعلق به جن‌های باستان باشد !

بر روی این قبر‌ها یا اطراف آن‌ها اشکال عجیب و نسبتا غیر قابل درکی وجود دارد که با معنی به نظر میرسند ؛ تعداد زیادی از این گورهای بزرگ و کوچک و عجیب در گورستان جن با توجه به فرسایش و گذشت زمان، همچنان سالم باقی مانده و میتوان اشکال موجود بر روی آنها را به وضوح مشاهد کرد و تشخیص داد و اینجاست که مساله را مرموز تر می‌کند .

اما از شکل قبرها و سنگ‌های نهاده شده بر روی آنها و فرسایش طبیعی آنها میشود حدس زد که این گورستان جن‌های معروف از قدمت و تاریخ بسیار طولانی برخوردار است , با وجود این شایعات و اسرار آمیز بودن‌های این گورستان متفاوت، گورستان جن در روستای تیس که در سیصد متری غرب روستای تیس در جنوب قلعه پرتغالی‌ها واقع شده و در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۸۶ با شماره ۱۹۷۶۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا