گزارش آگهی

جرم خرید و فروش ملک به چند نفر

یکی از جرائمی که این روزها شاهد وقوع آن هستیم، فروش یک ملک به چند نفر است که به دنبال آن افراد ضرر و زیان زیادی را متحمل خواهند شد. از همین رو ما در این مقاله تصمیم داریم در رابطه با این جرم و موارد مربوط به آن صحبت کنیم تا به طور کامل متوجه تمام موارد شوید.

بر اساس قوانین خرید و فروش، فروش ملک به چند نفر غیر قانونی است. اگر ملک به چند نفر فروخته شود، مالک اصلی شخصی است که ابتدا ملک را خریداری کرده و بر این اساس، می تواند با طرح دعوی قانونی موافقت خریداران بعدی را اعلام کند. لذا برای تایید جرم چند نفره خرید و فروش ملک لازم است از مشاوره حقوقی بهترین وکیل ملکی شرق تهران و کارشناس املاک کمک گرفته شود. همچنین از آنجا که اسناد و اوراق مربوط به اموال دارای با ارزش محسوب می شود، در صورت سوء استفاده مانند خرید و فروش ملک به چند نفر جرم محسوب می شود.

با توجه به دادگاه و قانون مربوط به خرید و فروش ملک، قاضی باید تصمیم بگیرد که در مورد پرونده چه حکمی صادر کند. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا جرم فروش ملک به چند نفر را مورد بررسی قرار دهیم.

چگونه جرم فروش ملک به چند نفر را ثابت کنیم؟

در بسیاری از مواقع هنگامی که یک شخص ملکی را خریداری می کند، زمانی که باید آن را تحویل دهد یا زمانی که می خواهد پس از چند سال آن را بفروشد، متوجه می شود که فروشنده به چند نفر ملک را فروخته است. در این مورد خرید و فروش زمین به چند نفر انجام شده که برای اثبات مالکیت و وقوع جرم از سوی فروشنده، نیاز به طرح دعوی در دادگاه خواهد بود؛ بنابراین برای اثبات مالکیت استفاده از وکیل با سابقه بسیار مهم است که ابتدا باید مشکل حقوقی اعمال یا اختلافات (فروش ملک به چند نفر) را بررسی کند.

قوانین جزایی در مورد فروش ملک به افراد

جرم فروش ملک به بسیاری از افراد به مسائل حقوقی و ماهیت آن بستگی دارد. به طور کلی در صورتی که مالک اجازه فروش ملک را داشته باشد مانند فروش ویلاهای اشتراکی در صورتی که تمامی ضوابط و مقررات قانونی رعایت شود، فروش آن به چند نفر مجاز خواهد بود.

اما در بیشتر موارد فروش ملک به بیش از یک نفر نوعی کلاهبرداری است و جرم محسوب می شود. زیرا زمانی که مردم بدون اطلاع از مشتریان قبلی وجهی را به مالک پرداخت می کنند، پس از مدتی متوجه می شوند که حق استفاده و مالکیت ندارند و برای اثبات این موضوع باید به دادگاه مراجعه و شکایت کنند.

بنابراین توصیه می شود قبل از خرید ملک با بهترین وکیل شرق تهران یا مشاور حقوقی مشورت کنید تا با تمامی مسائل حقوقی و شرایط فروش آشنا شوید و از بروز مشکلات حقوقی جلوگیری کنید.

قانون عمومی فروش املاک و مستغلات

قانون فروش املاک و مستغلات به عنوان قانون مهمی در حوزه املاک، قوانین و مقرراتی را برای فروش معاملات ملکی وضع می کند. برخی از قوانین و مقررات حاکم بر املاک و مستغلات عبارتند از:

  • خرید و فروش ملک باید طبق قوانین و مقررات کشور انجام شود.

  • فروش ملک باید با رضایت کتبی فروشنده و خریدار انجام گیرد.

  • فروش ملک باید با قرارداد کتبی صورت گیرد که شرایط فروش، قیمت، مدت تحویل و سایر موارد ضروری در آن قید شود.

  • در قرارداد فروش ملک، شرایطی برای رفع عیوب ملک تعیین شده است.

  • در صورتی که فروشنده و خریدار در مورد پرداخت هزینه انتقال مالکیت به توافق نرسند، مسئولیت قیمت بر عهده خریدار است.

  • قانون بیع اموال، مبادله مستقیم اموال یا سهام را ممنوع کرده است.

قوانین فروش ملک در ایران

قانون فروش ملک در ایران یکی از قوانین مهم در حوزه املاک است و مجموعه قوانین و مقرراتی را برای خرید و فروش ملک تعیین می کند. قانون فروش املاک در ایران سال 1379 با تصویب شورای نگهبان برای افزایش و ارتقای امنیت معاملات ملکی اجرا شد. برخی از مفاد مهم قانون فروش املاک در ایران به شرح زیر است.

  • فروشنده باید مالک ملک باشد و دارای مجوز فروش باشد.

  • پس از انجام معامله، فروشنده باید مالکیت ملک را در دفاتر اسناد رسمی به خریدار منتقل کند.

  • معاملات باید با رضایت کتبی فروشنده و خریدار انجام گیرد.

  • قرارداد فروش باید به صورت کتبی و طبق مقررات قانونی منعقد شود.

  • در صورت وجود ایراد در ملک فروخته شده، فروشنده باید این عیب را در قرارداد ذکر کند و خریدار مستحق استرداد وجه است.

  • مبلغ کل برای فروش ملک باید به عنوان مبلغی که خریدار باید در قرارداد بپردازد ذکر شود.

  • هزینه های مختلف مانند انتقال مالکیت یا مالیات و هزینه ها باید در قرارداد مشخص باشد.

  • فروشنده موظف است پس از دریافت وجه، خدمات ارائه شده برای ملک را در اختیار خریدار قرار دهد.

به طور کلی می توان گفت که قانون املاک در ایران برای حفظ حقوق فروشندگان و خریداران و جلوگیری از کلاهبرداری و سوء استفاده در خرید و فروش املاک قوانینی را برای خرید و فروش املاک وضع کرده است.

اثبات جرم فروش ملک به چند نفر

توصیه می شود اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که در معاملات معارض گرفتار شده اید، برای اثبات این موارد از یک وکیل ملکی مجرب در امور ملکی کمک بگیرید تا از شما دفاع کند. جرم فروشنده را تصحیح و اثبات کنید. با داشتن وکیل امکان تشکیل پرونده وجود خواهد داشت و بر اساس آن قانون می تواند با مجرم برخورد کرده و او را به سزای اعمالش برساند.

طبق قانون وقتی ملکی توسط صاحب آن چندین بار و توسط چند نفر فروخته شود، معامله معارض صورت گرفته و خریدار اموال غیر منقول را نیز به دست آورده است؛ بنابراین تعارض معامله معارض زمانی رخ می دهد که شخصی پس از انتقال ملک خود به دیگری، خود را به عنوان مالک به بنگاه املاک معرفی کند و همان ملک را به شخص دیگری بفروشد.

مجازات فروش ملک به چند نفر چیست؟

در صورتی که برای ملکی که به چند نفر فروخته شده دو سند وجود داشته باشد، اعم از رسمی و فقط در تاریخ متفاوت، در این صورت سردفتری که معامله را برخلاف ضوابط اداره ثبت کرده است جریمه می شود و از شغل سردفتری برای همیشه عزل خواهد شد. اگر مقصر کارمند اداره ثبت باشد، مجازات او انفصال موقت از کار حداقل به مدت 2 سال است.

در معامله معارض، خریدار بسته به آگاهی او از جرم، ممکن است هم مجرم و هم بی گناه باشد. یعنی اگر خریدار اطلاع نداشته باشد که مال به چند نفر فروخته شده است و نداند که مالک آن فروشنده نیست، مسئولیتی بر عهده او نخواهد بود، بلکه باید ملکی را که خریده است به او برگرداند.

مراحل شکایت برای معامله معارض

قانونگذاران قوانین بسیار سختگیرانه ای در مورد فروش ملک به چند نفر در نظر گرفته اند. ابتدا برای تحقق این جرم، تشکیل گزارش کیفری ضروری است، یعنی شاکی باید در دادسرای محل وقوع جرم، معمولا در همان محل تسلیم سند یا مبایعه نامه حاضر شود؛ بنابراین باید با دادستانی تماس بگیرید تا در مورد ملک فروخته شده شکایت کنید.

کلام آخر

افزایش کلاهبرداری فروش ملک به چند نفر باعث آسیب روحی جبران ناپذیری به کسانی می شود که دارایی های خود را از دست می دهند. در این روش کلاهبرداری، افراد با فریب و کلاهبرداری اموال را به افراد زیادی می فروشند. این افراد می توانند با استفاده از سند مجعول، قدرت شهادت دروغ یا روش های مشابه و با فروش همزمان اجناس خود به چند نفر، مرتکب این جرم شوند. در این مورد، مهم است که با یک وکیل باتجربه کلاهبرداری املاک مشورت کنید.

منبع: وکیل از ما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا